Lancia Delta: slavný sportovec ztratil šarm

13. 9. 2000 - Ne každý vůz udělá tak krkolomný kotrmelec od slávy k zapomnění jako Lancia Delta. Byla Automobilem roku 1980 a jejím sportovním derivátům se kolem poloviny osmdesátých let tleskalo při světových rallye. Ale poslední dobou tento hatchback nižší střední třídy kupci ojetin neberou příliš vážně dokonce ani v Itálii coby zemi jeho původu, natož pak jinde v motoristicky vyspělé Evropě.
Do Česka se po otevření stavidel dovozu starších aut z ciziny začátkem devadesátých let Lancia Delta dostala ve významnějším množství - i proto, že se zdejším dovozcům už tehdy za hranicí nabízela poměrně lacino. Do současnosti však i v tuzemsku ztratila na renomé natolik, že kupříkladu auta z poloviny osmdesátých let těžko hledají kupce i za 25 tisíc a kolem 45 tisíc korun se platí za ročník 1989. Poslední výrobky s výrazně hranatou karoserií z roku 1992 lze získat za 60 tisíc a nový zakulacený model, který měl premiéru v roce 1993, je i ve velmi solidním stavu k mání za 120 tisíc korun. Cenově zcela jinde než všední modely však jsou sportovnější verze, které dodnes fandové vyhledávají. A jestliže tedy obyčejná Lancia Delta například ročníku 1991 je asi za 55 tisíc, našla by stejně stará Delta Integrale kupce už za 120 tisíc a špičková EVO 3 z roku 1993 by i dnes mohla stát až kolem 200 tisíc korun. Jak by také ne - výkony lancií se sportovním puncem jsou stále pozoruhodné: jedou až 230 kilometrů v hodině a z klidu na stovku zrychlují během pěti a půl vteřiny. Klasická Lancia Delta vycházela z mechaniky Fiatu Ritmo a ve své době se pyšnila velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Její smůla začala v okamžiku, kdy nepříliš úspěšný model Ritmo skončil a nahradil ho mnohem zdařilejší a populárnější Fiat Tipo, zatímco Delta ve výrobě navzdory věku pokračovala. Také její kabát poplatný začátku osmdesátých let se dávno přestal líbit, a když se k tomu připočtou ještě problémy plynoucí z horšího výrobního zpracování, je důvod špatného renomé zřejmý. Hlavně vozy vyrobené do poloviny osmdesátých let jsou pověstné značnou korozí, ale i mladší auta podléhala rzi víc než většina konkurence, a to na pátých dveřích, na spodcích dveří, na zadních blatnících, kapotách, nosných částech, výfuku... K neduhům dál patří úniky oleje z motoru i převodovky, vůle v přední nápravě a často odcházející poloosy. Za těchto okolností patří Lancia Delta v dobrém stavu v bazarech ke skutečným vzácnostem. Naopak výčet výhod zmíněného vozu je mnohem kratší - k hlavním přednostem patří pětidveřová karoserie a image sportovního auta. U špičkových verzí, které se však na běžném trhu ojetin vyskytují sporadicky, mohou lákat už zmíněné nevšední jízdní vlastnosti a výkony. Ideálním kupcem Lancie Delta je šikovný a zručný mladík se vztahem k automobilům se sportovním image a s dostatkem času pro svůj koníček. Lancia Delta jezdí s motory od nejvšednějších 1.3 s výkony 55 kilowattů (75 koní) přes 1.6 a 1.8 až po skutečně špičko vé 2.0 16V turbo s výkonem 158 kilowattů (215 koní). Od roku 1986 byl ve výrobě také turbodiesel se 60 kilowatty (82 koní).

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Lancia Delta 1.6 ročníku výroby 1989 stojí na trhu ojetin zhruba 45 tisíc korun a stejně starou pětidveřovou konkurenci jí tvoří Fiat Tipo 1.6 za 70 tisíc, Volkswagen Golf 1.6 za 75 tisíc, Opel Kadett 1.6 za 60 tisíc, Nissan Sunny 1.6 za 60 tisíc, Toyota Corolla 1.6 za 75 tisíc a Škoda Favorit 1.3 za 45 tisíc korun. "Pro člověka, který je omezen penězi, je podle mého názoru z dané nabídky nejvhodnější Škoda Favorit. Je výhodná nejen cenou, ale také dostupností oprav a náhradních dílů," říká vedoucí nákupu největšího zdejšího bazaru AAA Auto Praha Tomáš Pánek. "Komu nevadí japonský původ a je připraven s časem víc tratit na ceně, ten by mohl volit pověstně spolehlivou Toyotu Corolla. Osobně ale za nejlepší řešení z uvedených možností považuji Volkswagen Golf. Naopak Lancii Delta bych určitě nebral. Zamýšlel bych se nad ní snad jen v případě, že bych byl fanda sportovních aut a právě sportovnější verze by se nabízela ke koupi."

MINUSY
- nedobré renomé, pověst poruchového vozu
- malý zájem na trhu ojetin
- špatné výrobní zpracování
- nemoderní design
- značná koroze hlavně u vozů do poloviny 80. let
- předčasná koroze i u mladších automobilů
- úniky oleje z motoru i převodovky
- vůle v předních nápravách
- méně trvanlivé poloosy
- u verzí HF turbo problémy s turbem a jeho elektronikou

PLUSY
- image sportovního vozu
- pětidveřová karoserie
- zajímavé jízdní výkony u sportovních verzí
- značná cena sportovních verzí
- nízká pořizovací cena ojetin


Lancia Delta