Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Disco krabice zraje jako víno. Hranatý land rover je stále špička

aktualizováno 
Designérům stála při sochání Discovery modelem asi cihla. Ale ten staromódní vzhled má o to větší šťávu. Uvnitř tento land rover potěší hlavně prostorem a fortelným zpracováním. Na silnici je pohodlný a v terénu patří ke špičce. Se silnějším vznětovým šestiválcem má vždy dost sil a slušnou spotřebu.

Land Rover Discovery SDV6 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Automobilů, které by i po deseti letech výroby dokázaly něčím zaujmout, není mnoho. Tím spíš v kategorii, která za poslední dekádu prodělala tak raketový vzestup. Land Rover Discovery dokáže ještě mnohem více, ačkoliv vedle moderních konkurentů vypadá spíše jako zemědělský stroj.

S aerodynamikou si hlavu neláme

Hranatá karoserie vypadá jak vytesaná z jednoho bloku kamene. Všem se líbit asi nebude, ale rozhodně je nezaměnitelná a majestátní. Díky několika drobným modernizacím, které se zvenčí zaměřily hlavně na světlomety, nárazníky a masku chladiče, navíc působí i po deseti letech celkem moderně. Z řady vyčuhuje pořád a nejen kvůli své skoro dvoumetrové výšce.

Land Rover Discovery SDV6

V době kdy se třetí generace objevila na trhu, nebyla o hranatá auta nouze. Dnes byste modely, které se oblékají hlavně do přímek a mají součinitel aerodynamického odporu 0,40, spočítali na prstech. Navíc jde spíš o legendy, které jsou ve výrobním programu automobilek už celá desetiletí. Proti nim má Discovery jasně navrch hlavně technikou a chlapáckým vzhledem, ze kterého sálá jistá odolnost, se může pochlubit také. Možná právě proto často imponuje také ženám.

Disco

První generace modelu Discovery byla jako konkurent velkých japonských offroadů představena před čtvrtstoletím. Ve výrobním programu automobilky zaplnila místo mezi užitkovým Defenderem a luxusním Range Roverem, na jehož základech byla postavena. Zprvu se prodávala pouze se třídveřovou karoserií, druhý pár dveří dostala až o rok později. Díky úspěšnému nasazení v prestižní a náročné expedici Camel Trophy se brzy dostala do povědomí. S jednou výraznější modernizací v roce 1998, od které nesla označení Discovery 2, vydržela ve výrobě dalších šest let.

Třetí generace přišla na trh v roce 2004 a díky průběžným hlavně technickým inovacím se vyrábí dodnes. Od posledního výraznějšího faceliftu v roce 2010 nese označení Discovery 4.

Prostorem ohromí

Interiér, který v roce 2010 prošel celkovou modernizací, sice působí elegantněji, ale rozplývat se nad jeho designem stejně asi nebudete. Discovery uvnitř potěší hlavně prostorem a fortelným zpracováním a to je pro jeho zákazníky rozhodně důležitější než nějaké extravagantní stylistické cvičení.

Mohutná přístrojová deska ctí jednoduché funkční tvary a je velmi přehledná. V tmavě šedém provedení, které není tak náročné na údržbu, ale působí trochu obyčejně i v případě koženého čalounění. Výrobce má v nabídce i výrazně pohlednější, ale také méně praktické dvoubarevné kombinace interiéru.

O poznání hezčí je i nový středový panel, který dobře zapadá do celkového konceptu. Díky lepšímu rozdělení tlačítek do funkčních skupin nabízí i podstatně snazší orientaci v ovládání. Z prostoru mezi sedadly nedávno zmizela i mohutná řadicí páka. Na její místo se nastěhoval elegantní kruhový volič automatické převodovky známý už z jiných modelů značky. Zastarale uvnitř působí snad jen ciferníky v přístrojové kapličce.

Land Rover Discovery SDV6

Sedadla mají i nadále nadstandardní rozměry, tužší výplně a trochu nevýrazné boční vedení, což s ohledem na zaměření modelu nevadí. Důležitější je komfort, který poskytují i na dlouhých cestách, a především velkorysý prostor všude kolem, díky kterému se ani jeden z pětice pasažérů uvnitř nebude mačkat.

Discovery SDV6 v číslech

  • motor: přeplňovaný vznětový šestiválec 2993 ccm
  • Převodovka: automatická 8stupňová
  • výkon( kW/koní): 188 / 256
  • točivý moment (Nm): 600 
  • zrychlení 0–100 km/h (s): 9,3
  • maximální rychlost (km/h): 180 - elektronicky omezená
  • průměrná spotřeba (l/100 km): 8,0
  • délka / šířka / výška / rozvor (mm): 4835 / 2022 / 1882 / 2885
  • brodivost (mm): 700
  • světlá výška (mm): až 310
  • objem nádrže (l): 86
  • zavazadlový prostor (l): 1260 - 2558
  • pohotovostní hmotnost (kg): 2580
  • základní cena (Kč): 1 591 150

Bohatě prosklená karoserie nabízí i výborný výhled ven. Z předních sedadel je dobře vidět i hrana kapoty, řidič tak má vždy představu o tom, kde auto končí. Potěší i velké množství velkokapacitních odkládacích přihrádek a hlubokých kapes, ze kterých uložené předměty nevypadávají ani při zdolávání divočiny.

Samostatnou kapitolou Discovery je obří zavazadlový prostor. Ten v základní pětimístné konfiguraci nabízí při naplnění po strop až 1 260 litrů objemu (pod integrovanou roletu se vejde přibližně 610 litrů zavazadel), ve dvoumístném obsazení pak celkově až 2 558 litrů. Za pozornost stojí i téměř dvoumetrová délka ložné plochy, kterou lze ještě prodloužit otevřením spodní části dvoudílných pátých dveří. Trochu hůře je na tom kufr z hlediska přístupnosti. K hluboko uloženému nákladu se přes spodní výklopnou část dveří dostanete stěží, pokud ji necháte zavřenou, musíte zvedat břemena do více jak metrové výšky a navíc se zašpiníte.

Spotřebou potěší

Když jsme před devíti lety vychvalovali discovery se zážehovým vidlicovým osmiválcem, nemohli jsme opomenout jeho rozežranost. Ale za poslední dekádu se toho dost změnilo. Přísná emisní politika podobným rozmarům automobilek nefandí a o auto, které si v průměru řekne o 15 až 17 litrů dnes už nestojí ani zákazníci. Tím spíš u modelu, který se hodí víc na polní cestu než pro jízdu do divadla.

Land Rover Discovery SDV6

Mohutný atmosférický benzinový osmiválec bychom dnes pod kapotou hledali marně. Zhruba před rokem jej nahradil moderní přeplňovaný třílitr SCV6, který se však na našem trhu kvůli malému zájmu o zážehové motory v této kategorii obecně nenabízí. Po zkušenostech se silnějším vznětovým agregátem SDV6 nás to vlastně ani tolik nemrzí.

Dvakrát přeplňovaný dieselový šestiválec možná neohromí výkonem, ale k charakteru „diska“ se hodí skvěle. Jeho 256 koní navíc dokáže s více jak dvouapůltunovým autem překvapivě slušně zacloumat. Díky mohutnému kroutícímu momentu 600 Nm, který je dostupný už při dvou tisících otáček, a skvěle odstupňovanému osmistupňovému automatu od ZF nabízí příjemně lineární zátah, kdykoliv je třeba. Ale dynamika, ač lichotivá, není tím nejlepším, co motor nabízí.

Land Rover Discovery SDV6

Za pozornost stojí i nadprůměrně kultivovaný chod, kvalitní odhlučnění a velmi příznivá spotřeba. V běžném provozním režimu, kdy se motor pohybuje v rozmezí mezi volnoběhem a patnácti sty otáčkami (100 km/h na osmý rychlostní stupeň), si totiž vystačí jen se zhruba sedmi litry nafty. Neaerodynamický tvar karoserie a vysoká pohotovostní hmotnost si však vybírají daň v podobě rychlého nárůstu spotřeby při vyšších rychlostech. Třeba při českém dálničním maximu motor točí kolem dvou tisíc otáček a chce už skoro o tři litry více. Nám se v kombinovaném cyklu podařilo jezdit se spotřebou 8,2 litru a to jsme se při použití plynového pedálu ani nijak zásadně neomezovali.

Na silnici jej omezuje pouze hmotnost

Zatímco před dvaceti lety bylo téměř nemyslitelné najít mezi off-roady automobily bez tuhé rámové konstrukce, dnes se cpou do terénu hlavně modely se samonosnou karoserií, tedy alespoň marketingově. Samonosná karoserie je výrobně levnější a má nesporné výhody v chování a jízdních vlastnostech na silnici, kde se dnešní off-roady a SUV pohybují nejčastěji. Automobily s rámem mají kvůli vyšší tuhosti lepší schopnosti v terénu, ale na silnici nepříjemně poskakují nebo plavou.

Discovery chce z obou konstrukcí to nejlepší. Jeho samonosná karoserie je proto umístěna na pomocném žebřinovém rámu. A je to znát. Zatímco v terénu nijak nezaostává za pravověrnými teréňáky, vybraným chováním na silnici je deklasuje. Díky pneumatikám s vyšším profilem a nastavitelnému vzduchovému podvozku navíc poskytuje mimořádný cestovní komfort na silnici i mimo ni. Pneumatický systém mimo to pomáhá udržovat příčnou stabilitu vozu, takže se v zatáčkách naklání méně, než by se od vysoké karoserie dalo očekávat. Ne že by se discovery hodilo pro zdolávání klikatých vlásenek, ale s trochou snahy se s ním dá překvapivě jezdit i hodně svižně. Je však nutné mít neustále na paměti vysokou pohotovostní hmotnost, která zrovna nepřispívá k obratnosti.

Plavná jízda ovšem není jedinou ozdobou tohoto britského mastodonta. Ještě působivější je pocit jistoty a bezpečí za jeho volantem. A není to jen vysokým sezením a robustní konstrukcí vozu. Svůj podíl na tom má i vysoká směrová stabilita a předvídatelné chování i při vysokých rychlostech. Za pozornost stoj i řízení, které je vybaveno variabilním posilovačem řízení a poměrně dlouhým převodem. Ten přijde vhod hlavně v terénu, na silnici řízení naopak potěší solidní zpětnou vazbou a příjemným odfiltrováním od vlivů hnané nápravy.

V terénu standardní pneumatiky

Ještě sebevědoměji Discovery působí, když opustí hladký asfalt. Pro výlety do přírody je také náležitě vyzbrojen. Kromě pohonu všech kol mu nechybí dvoustupňová redukce s převodem 2,98:1 do terénu a 1,1:1 na silnici (u motoru SDV6 standardně), uzávěrky diferenciálů na obou nápravách, nastavitelný podvozek se světlou výškou až 310 mm, promyšlené sání vzduchu zajištující brodivost až 700 mm hlubokou vodou a v neposlední řadě i unikátní systém Terrain Response. K vynikajícím schopnostem mimo zpevněné komunikace přispívá i robustní konstrukce podvozku, který se díky tuhému integrovanému rámu nijak nekroutí a navíc dovolí i mimořádně velké křížení náprav.

Fotogalerie

Díky snadnému ovládání protáhne toto auto terénem i úplné začátečníky. Řidič má možnost měnit světlou výšku, zapínat redukci nebo přepínat mezi jízdními režimy, o vše ostatní se stará vyspělá elektronika. Systém Terrain Response nabízí pět režimů přednastavených pro suchou silnici, sníh, bahno, písek a kameny. Jak jednotlivé členy hnacího ústrojí v každém okamžiku pracují, můžete sledovat na displeji multimediálního centra. Poslední jmenovaný režim pro extrémní terén samočinně zvedne podvozek do nejvyšší polohy, zařadí redukci a uzamkne všechny diferenciály.

Logicky nejslabším článkem celého řetězce jsou standardně dodávané pneumatiky se silničním vzorkem. Ty představují velké omezení hlavně při jízdě hlubokým bahnem, ale pro občasné výlety do přírody jsou plně dostačující.

Land Rover Discovery SDV6

Cena

Základní cena modelu Discovery je na českém trhu stanovena na 1 197 658 korun (TDV6 v provedení Experience E). Nejlevnější verze s motorem SDV6  je v nabídce až ve třetím stupni výbavy Experience SE za 1 591 150 korun. Součástí její výbavy jsou automatická osmistupňová převodovka, dvoustupňová redukční převodovka, vzduchové odpružení, pohon 4x4, elektronicky řízené uzávěrky diferenciálů, asistent pro sjíždění svahů, ABS, DSC, čelní, boční a okenní airbagy vepředu, okenní airbagy vzadu, posilovač řízení s variabilním účinkem, elektronická parkovací brzda, systém Terrain Response, tempomat, start/stop systém, zadní parkovací asistent, klimatizace, centrální zamykání, elektricky ovládaná okna a vnější zpětná zrcátka, audiosystém Meridian, mlhové světlomety, diodová světla pro denní svícení, kůží obšitý multifunkční volant, lakové nárazníky a lemy blatníků a kola z lehkých slitin o rozměru 19".



Témata: Land Rover




Nejčtenější

Sivocci si poprvé nakreslil čtyřlístek na kapotu své Alfy Romeo RL před startem...
Smlouvu s ďáblem stvrdil zelený čtyřlístek. Hrdé alfy zdobí dodnes

Už téměř sto let se na kapotách Alfy Romeo objevuje zelený čtyřlístek pro štěstí, takzvané Quadrifoglio Verde. Jeho autorovi přinesl v roce 1923 vítězství ve...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Renault-Nissan vyměnil šéfa vývoje motorů. Čeká velký problém s diesely

Philippe Brunet je nový šéf vývoje motorů aliance Renault-Nissan. Ta zpráva na pohled moc zajímavá není, ale informace ze zákulisí odhalují velmi zajímavé...  celý článek

Crashtest deformačních zón
VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.