Discovery je třetím nejstarším modelem Land Roveru. První generace se trhu objevila už v roce 1989 a díky účasti v mnoha terénních expedicích si brzy získala velmi dobré renomé. Současná čtvrtá generace je na trhu od roku 2010 a po boku verze Sport se bude prodávat ještě minimálně rok.
Discovery Sport vychází z konceptu Discovery Vision, který se poprvé představil na letošním autosalonu v New Yorku. Stylistika sériového provedení je však oproti showcaru pochopitelně konzervativnější. Ředitel pro design Gerry McGovern o svém dítěti říká: „Pro řadu volnočasových modelů řady Discovery je klíčová univerzálnost. Naším úkolem bylo spojit prvotřídní design s mimořádnou univerzálností.“
Design Discovery Sport přesně zapadá do mezery mezi modely Evoque a velké Range Rovery, a je tak na míle vzdálený od účelových krabicových tvarů svého sourozence. Orientace na zákazníky lovící ve vodách prémiových kompaktních SUV je ostatně zřejmá i z jeho koncepce.
Land Rover Discovery Sport
* včetně vnějších zpětných zrcátek |
Nové Discovery Sport je ve srovnání se svým sourozencem celkově trochu kompaktnější, hlavně na délku je o výrazných téměř 25 centimetrů kratší.
O nezanedbatelných 144 mm kratší rozvor možná naznačuje, proč výrobce upustil od označení sedmimístný interiér a místo toho diplomaticky použil pro vnitřní uspořádání charakteristiku 5+2 (za příplatek), což znamená, že do zadní řady mohou jen děti. Jaký je objem zavazadlového prostoru v jednotlivých konfiguracích, výrobce zatím tají.
Moderní karoserie postavená z vysokopevnostní borem legované oceli a hliníku má mít mimořádnou tuhost při zachování přijatelné hmotnosti. Základní verze podle výrobce váží přibližně 1 750 kilogramů. Nižší hmotnost spolu s tuhým skeletem a novou víceprvkovou zadní nápravou mají být zárukou mimořádné agility na silnicích a obdivuhodných schopností v terénu. Lehké hliníkové komponenty zavěšení a adaptivní tlumiče mají zajistit vysokou úroveň přizpůsobení bez ohledu na kvalitu povrchu a omezit přenos vibrací do karoserie.
Interiér má být velmi dobře přístupný a zajišťuje dobrý přehled nad dopravní situací. Rozmístění ovládacích prvků je řešeno v duchu moderních ergonomických trendů. Většina funkcí je sdružena do multimediálního centra s velkým osmipalcovým displejem nebo na multifunkčním volantu. Celý interiér se vyznačuje jednoduchými čistými plochami a má být tvořen vysoce kvalitními materiály. V nabídce bude celkem šest barevných schémat interiéru (Ebony, Cirrus, Glacier, Ivory, Almond a Tan).
Pohon nového Land Roveru budou zajišťovat výhradně čtyřválcové motorizace, dva diesely a jeden zážehový agregát. Přeplňovaný benzinový dvoulitr s přímým vstřikem označený Si4 se chlubí výkonem 240 koní, naftové jednotky se shodným zdvihovým objemem 2,2 litru nabízejí 150 (TD4), respektive 190 koní (SD4). V průběhu příštího roku rozšíří paletu motorů ekologický vznětový čtyřválec ED4, který údajně oslní produkcí CO2 jen 119 g/km a kombinovanou spotřebou kolem 4,5 litru. Všechny motory splňují nejpřísnější emisní normu EURO 6 a jsou vybaveny stop-start systémem. Spojeny mohou být s devítistupňovou automatickou převodovkou ZF, standardem pro vznětové verze je šestistupňový manuál.
Discovery Sport bude k dispozici se třemi typy pohonu: předokolka, permanentní čtyřkolka a verze se systémem Active Driveline, která samočinně plynule přepíná mezi pohonem dvou a čtyř kol. Verze s pohonem všech kol budou standardně vybaveny systémem Terrain Response, který umožňuje přizpůsobit vůz aktuálním jízdním podmínkám. Vybírat lze celkem z pěti programů (běžné, tráva/sníh/štěrk, bláto, vyjeté koleje a písek). Za příplatek bude k dispozici také režim Dynamic, který přitvrzuje reakce motoru, zlepšuje jízdní vlastnosti a chování na silnici a zajišťuje přesnější zpětnou vazbu.
Sportovní discovery bude vybaveno celou řadou vyspělých elektronických systémů pro podporu terénních schopností. K těm patří třeba systém pro sjíždění svahů (HDC), systém kontroly náklonu karosérie (RSC), stoupání a klesání (GRC), dynamické stability (DSC), trakce (ETC), hloubky brodění a brzdného momentu motoru (EDC).
O bezpečnost posádky se budou starat například systémy rozpoznávání dopravních značek, sledování mrtvého úhlu, varování před opuštěním jízdního pruhu, sledování provozu při couvání, asistenti stability přívěsu, samočinné stěrače a světlomety, parkovací senzory, kontrolní kamerový systém a další.
Zjednodušit a zpříjemni ovládání mají za úkol technologie jako Head-UP displej zobrazující na čelní okno do zorného pole řidiče všechny důležité jízdní údaje včetně pokynů satelitní navigace nebo technologie Land Rover InControl, která obstará konektivitu mezi vozem a chytrým mobilním telefonem. V případě nutnosti dovolí přivolat záchrannou či asistenční službu a zároveň umožní sledovat vůz, pokud dojde k jeho odcizení.
Mimo to je nový Discovery Sport vybaven airbagem pro chodce a systémem samočinného nouzového brzdění, který má odvrátit kolize, případně zmírnit jejich následky.
Nový Discovery Sport se do prodeje dostane počátkem příštího roku. K dispozici bude ve čtyřech stupních výbavy (S, SE, HSE a HSE Luxury) a dvanácti barevných odstínech s možností dvou kontrastních laků střechy. Základní cena pro český trh činí velmi zajímavých 907 500 korun včetně DPH.
Provedení | Si4 | TD4 | SD4 |
---|---|---|---|
Typ motoru | přeplňovaný zážehový čtyřválec | přeplňovaný vznětový čtyřválec | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Zdvihový objem (cm3) | 1999 | 2179 | 2179 |
Výkon (kW/koní) | 177/240 | 110/150 | 140/190 |
Točivý moment (Nm) | 340 | 400 | 420 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 8,2* | 11,7/10,3* | 10,4/8,9* |
Maximální rychlost (km/h) | 200 | 180 | 188 |
Průměrná spotřeba (l/100 km) | 8,0 | 5,7/6,0* | 6,1 |
Objem nádrže (l) | 70 | 65 | 65 |
* s devítistupňovou automatickou převodovkou |