Discovery vyrostl ve sportovce. Povedl se, ale výrazně zdražil

  • 14
Nástupce populárního freelanderu zaujme velmi univerzálními schopnostmi a pohledným interiérem schopným přepravit až sedm pasažérů, méně pak sebevědomou cenovkou. Právě teď vstupuje Land Rover Discovery Sport do prodeje.

Land Rover hodlá svoji budoucnu stavět na třech modelových řadách, které vzniknou na základě jeho historicky klíčových modelů. Lišit se budou zaměřením na různé typy zákazníků a jejich požadavky.

Řada Range Rover bude zaměřená na luxus, styl a nejmodernější technologie, modely Discovery hodlají zaujmout praktickým charakterem a univerzálními schopnostmi, prioritou Defenderů bude zase průchodnost terénem, odolnost a trvanlivost.

Nenápadný nebo nenápaditý?

Modelem Discovery Sport udělal Land Rover tlustou čáru za freelanderem a jeho nezaměnitelnou hranatou karoserií. Design novinky vychází z konceptu Discovery Vision, který se představil na loňském autosalonu v New Yorku, sériové provedení je ale výrazně menší, má trochu konzervativnější a méně zaoblený kabát. Discovery Sport vnějším vzhledem jasně zapadá do rodiny moderních Land Roverů asi nejblíže má k luxusnějšímu modelu Evoque, hlavně z čelního pohledu. Malý Range Rover je ale tvarově odvážnější, má agresivnější výraz a vypiplanější detaily.

Land Rover Discovery Sport

Na zádi a bocích je karoserie Sportu o poznání originálnější, zároveň obsahuje prvky, které jsme v minulosti viděli na freelanderu nebo generacích modelu Discovery. Třeba výrazný C (třetí) sloupek lakovaný v barvě vozu a skrytý D sloupek byl specifický právě pro předchůdce. Ve srovnání s ním je novinka o 88 milimetrů delší, o solidních 82 milimetrů má delší i rozvor. Šířka, která mezigeneračně narostla o mohutných 159 milimetrů jde ale především na vrub svalnatým blatníkům než prostoru pro posádku. V konfrontaci s evoqem je malé „disco“ o 234 mm delší, 104 mm širší a 89 mm vyšší.

Oba sourozence spojuje shodný součinitel odporu vzduchu, který má hodnotu Cx 0,36. Discovery Sport je pohledné moderní auto s vyváženými proporcemi, jeho design je však zbytečně unifikovaný a postrádá větší osobitost.

Prostorové cvičení

Discovery Sport je nejmenším modelem Land Roveru, který dovoluje převážet až sedm pasažérů (za příplatek od druhé úrovně výbavy SE). Prostor na zadních výklopných sedačkách je ale potřeba brát trochu s rezervou. Díky druhé řadě sedadel, kterou lze posunou až o 16 centimetrů vpřed, lze prostorové poměry v třetí řadě výrazně vylepšit, tak se tu budou pohodlně cítit hlavně děti. Větší pohodlí pro posádku má zajistit i takzvané divadelní uspořádání, kdy jsou sedáky v zadních řadách umístěny o něco výše.

Dostatek prostoru ve všech směrech nabízí interiér hlavně pro pětici pasažérů a pohodlně se tu usadí i dlouháni. Díky nadprůměrné variabilitě je uvnitř dost místa i pro zavazadla. V závislosti na pozici druhé řady sedadel lze v kufru převážet 829 - 981 litrů nákladu, ve dvoumístném obsazení až 1 698 litrů.

Land Rover Discovery Sport
Land Rover Discovery Sport

Prostornost ale není jedinou devízou interiéru, výrazně se zlepšil také vzhled a zpracování. Instalací měkčených plastů, kovových dekorů a koženého čalounění (ve vyšších stupních výbavy) se vnitřní prostor velmi přiblížil luxusnějším Range Roverům. Přístrojová deska je další interpretací již důvěrně známých tvarů, je ale elegantní a dobře přehledná. Za pozornost stojí i nový multimediální systém s pohlednější grafikou a výrazně jemnějším zobrazením než nabízejí ostatní modely značky.

Konstruktéři nezapomněli ani na praktické využití. V interiéru proto nechybí dostatek odkládacích přihrádek, kapes a elektrických zásuvek. Pro napájení všemožné elektroniky tu slouží celkem 4 dvanáctivoltové zásuvky a šest konektorů USB.

Zatím jen čtyřválce od Fordu

Pod kapotou žádné překvapení nečeká. Rodina vlastních motorů Ingenium, kterou výrobce už další dobu avizuje, dorazí nejdříve koncem roku. Paleta pohonných jednotek je tak momentálně shodná s evoquem. Základ tvoří vznětový čtyřválec vyrobený ve spolupráci Fordu a PSA, který z objemu 2,2 litru nabízí výkon 150 koní. Střed nabídky tvoří tentýž agregát s výkonem posíleným na 190 koní.

Land Rover Discovery Sport

Vrcholem je pohonná jednotka Si4, což je přeplňovaný zážehový dvoulitr (Ford EcoBoost) disponující výkonem 240 koní. Dieselové motory jsou standardně spojeny s šestistupňovou manuální převodovkou, za příplatek s devítistupňovým automatem. Benzinový motor je k dispozici výhradně se samočinným ústrojím. O šestiválcové motorizaci výrobce neuvažuje, ostatně ani Freelander v posledních letech více než čtyřválce nenabízel.

SD4, sázka na jistotu

Na rakouských silnicích jsme se v praxi seznámili se vznětovým čtyřválcem SD4 spojeným jak s manuální, tak s automatickou převodovkou. Silnější z dvojice dieselových motorů je racionální volbou zejména pro ty zákazníky, kteří hodlají kapacitních možností modelu Discovery Sport využívat naplno.

Pohonná jednotka s výkonem 190 koní a kroutícím momentem 420 Nm se stará o solidní dynamiku a nabízí dostatek síly v kterékoliv jízdní situaci. Zhruba o 100 kilogramů lehčí evoque je se stejným agregátem sice ve sprintu na stovku zhruba o půl vteřiny rychlejší ale i hlučnější. Díky lepší zástavbě v motorovém prostoru a kvalitnímu odhlučnění panuje na palubě Discovery Sport velmi příjemná akustická pohoda, svůj naftový původ totiž motor dokazuje pouze ve vyšších otáčkách.

Pochvalu zaslouží také šestistupňová manuální převodovka. Její volící páka se pohybuje po relativně krátkých a přesně vymezených drahách hladce a s příjemným mechanickým odporem. Drobné výhrady bychom ale měli k jejímu odstupňování, které hlavně při nízkých rychlostech zbytečně upozorňuje naturboefekt motoru (skokový nárůst výkonu).

Devítistupňový automat dokáže potenciál pohonné jednotky využít o poznání lépe. Ačkoliv je rychlejší a úspornější než manuál, nemůžeme se zbavit pocitu, že starší osmistupňové ústrojí (od firmy ZF), které se ještě montuje třeba do velkých Range Roverů, dokáže pracovat rychleji a plynuleji.

Překvapením pro nás nebyla ani spotřeba, která je tradičně vyšší, než výrobce udává. Po půldenním aktivním testování verze s manuální převodovkou ukazoval palubní počítač průměr 9,3 litru. Při klidnější jízdě s automatem jsme se ale se spotřebou dostali zhruba k sedmi litrům.

Zábavný nejen v terénu

Na sněhem pokrytých rakouských silnicích jsme měli více příležitostí vyzkoušet Discovery Sport v extrémnějších podmínkách. Tím lépe jsme se mohli přesvědčit o jeho univerzálních schopnostech.

Už z jízdního projevu na silnici je cítit mimořádná tuhost skeletu. Ten je v rizikových partiích vyrobený z vysokopevnostní bórem legované oceli, hliníkové prvky karoserie (kapota motoru, střecha a víko zavazadlového prostoru) oproti tomu pomáhají udržet hmotnost vozu v rozumných mezích.

Land Rover Discovery Sport

Discovery Sport v číslech

  • délka / šířka / výška / rozvor (mm) 4589 / 2069 / 1724 / 2741
  • brodivost 600 mm
  • světlá výška  212 mm
  • zavazadlový prostor 829 - 1698 l
  • pohotovostní hmotnost 1765 - 1775 kg
  • základní cena 979 253 Kč (1 047 981*)

Naftové motory

  • 2,2 TD4 - čtyřválec 2179 ccm, výkon 110 kW/150 koní, točivý moment 400 Nm, zrychlení 0–100 km/h 11,7 s, maximální rychlost 180 km/h
  • 2,2 SD4 - čtyřválec 2179 ccm, 140 kW/ 190 k, 420 Nm, zrychlení 10,4 s, 188 km/h

Benzinový motor

  • 2,0 Si4 - čtyřválec 1999 ccm, 177 kW/ 240 k, 340 Nm, zrychlení 8,2 s, 199 km/

Převodovky: šestistupňový manuál / devítistupňový automat

* provedení s automatickou převodovkou 

Naladění podvozku dělá čest jménu modelu a předurčuje jej hlavně pro silniční použití. Díky většímu rozvoru, delším převisům a nové víceprvkové zadní nápravě Integral Link ale celkově působí komfortněji než u menšího Range Roveru Evoque. Přestože námi testované exempláře obouvaly devatenáctky namísto standardně montovaných sedmnáctipalcových ráfků, na nějaký diskomfort jsme si rozhodně nemohli stěžovat. Pro české silnice ale budou rozhodně vhodnější pláště s vyšším profilovým číslem.

Automobilka myslela i na náročnější zákazníky a ty, kterým by tuhý standardní podvozek nemusel vyhovovat. V příplatkové výbavě jsou proto magnetoreologické tlumiče MagnaRide, u kterých lze programově měnit tuhost na základě změny viskozity náplně.

Malé discovery nám i na kluzké silnici učarovalo svojí směrovou stabilitou a překvapivou chutí k zatáčení. V extrémních situacích je zprvu mírně nedotáčivé, rychlá elektronika ale okamžitě převede větší porci výkonu na zadní kola a srovná do požadovaného směru jízdy. Záleží ovšem na konkrétních podmínkách o zvoleném jízdním režimu.

Druhá generace systému Terrain Response má v novince celkem 4 (silnice, sníh/tráva, bláto a písek). Třeba v režimu písek, při kterém putuje více výkonu na zadní nápravu nebylo na zasněžených silnicích problém donutit malé discovery k řízenému smyku, samozřejmě s vypnutým stabilizačním systémem.

Předvídatelné chování a sebevědomý jízdní projev doplňuje i příjemné a jednoduché ovládání. Pochvalu zasluhuje řízení s proměnlivým převodem. Ačkoliv je vybavené elektromechanickým posilovačem, přináší k rukám řidiče dostatek informací, klade příjemný odpor a je nečekaně přesné a rychlé.

Land Rover Discovery Sport

Pohon všech kol se standardně spoléhá na elektrohydraulicky ovládanou spojku Haldex páté generace, která funguje rychle a spolehlivě i v náročných podmínkách. Pro pětimístné provedení je za příplatek k dispozici i sofistikovanější pohon všech kol nazvaný Active Driveline, který slibuje nejen rychlejší reakce, ale tím, že dokáže zcela odpojit pohon zadní nápravy, dokáže být i úspornější. Koncem roku přibude v nabídce i ekonomické provedení s pohonem pouze předních kol.

Civilizovaný nejen na silnici

S expedičními modely Land Roveru se Discovery Sport v terénu měřit nemůže, hlavně kvůli menšímu křížení náprav, rozhodně si s ním ale můžete dovolit víc než jen vyrazit na polní cestu. Mimo zpevněný povrch má proti většině konkurentů zaškatulkovaných do kategorie SUV jasně navrch.

Na zasněženém testovacím polygonu v Lungau jsme se o talentu malého discovery přesvědčili v praxi. Obdivuhodná není jen zábavná lehkost, s jakou se prokousává členitějším terénem, ale též odolnost proti převrácení při extrémních bočních náklonech a schopnost v klidu zdolávat i velmi strmé svahy. Za pozornost stojí zejména práce elektronických systémů, které se podílejí na vyspělém chování vozu i v náročných trakčních podmínkách. Tu lze v reálném čase sledovat v grafice na displeji multimediálního centra.

Land Rover Discovery Sport
Land Rover Discovery Sport

Kromě pohonu všech kol, systému Terrain Response 2 a asistentu pro sjíždění prudkých svahů (HDC) podporuje využití mimo asfalt rovněž světlá výška 212 mm, přechodový úhel s hodnotou 31° a nájezdový nebo sjezdový úhel 25° / 21°. Při překonávání mělkých toků přijde vhod i solidní brodivost 600 mm.

Technologický Olymp

Discovery Sport od svých sourozenců přebírá většinu moderních elektronických systémů pro zvýšení bezpečnosti, podporu terénních schopností a usnadnění ovládání. K těm patří třeba volič jízdních režimů Terrain Response 2, systémy pro sjíždění svahů (HDC), kontroly náklonu karosérie (RSC), stoupání a klesání (GRC), dynamické stability (DSC), trakce (ETC), hloubky brodění a brzdného momentu motoru (EDC).

O bezpečnost posádky se budou starat například systémy rozpoznávání dopravních značek, sledování mrtvého úhlu, varování před opuštěním jízdního pruhu, sledování provozu při couvání, asistenti stability přívěsu, samočinné stěrače a světlomety, parkovací senzory, kontrolní kamerový systém a další.

Zjednodušit a zpříjemnit ovládání mají za úkol technologie jako Head-UP displej zobrazující na čelní okno do zorného pole řidiče všechny důležité jízdní údaje včetně pokynů satelitní navigace nebo technologie Land Rover InControl, která obstará konektivitu mezi vozem a chytrým mobilním telefonem. V případě nutnosti umí přivolat záchrannou či asistenční službu a zároveň umožní sledovat vůz, pokud dojde k jeho odcizení.

Land Rover Discovery Sport

Mimo to je novinka vybaven airbagem pro chodce a systémem samočinného nouzového brzdění, který má odvrátit kolizi, případně zmírnit její následky.

Výrazně lepší i výrazně dražší

Discovery Sport je velmi důstojným nástupcem populárního freelanderu. Větší rozměry, posílené terénní schopnosti, civilizovanější chování na silnici a nejmodernější elektronika z něj ale činí model, jenž si logicky klade mnohem náročnější cíle. V souvislosti s tím ale malý Land Rover přišel o jeden z hlavních benefitů, o zajímavou cenu, která byla pro úspěch předchůdce jedním z klíčových faktorů. Základní Discovery Sport s pohonem 2WD je oproti předchůdci o 218 tisíc dražší, podobná částka od sebe dělí i nejlevnější čtyřkolky.

Za ambiciózní cenovou politikou novinky bezpochyby stojí i konfrontace s nejmenším Range Roverem. Podobný, srovnatelně vybavený a technicky spřízněný evoque, by totiž v případě větší cenové disproporce mohl zásadně utrpět na prodejích. Usnadňovat výběr a zvýhodňovat jeden model před druhým ale Land Rover očividně nehodlá. Zákazník se tak musí rozhodnout, zda dá za podobné peníze přednost mimořádně stylovému Evoqu (od 954 690 Kč) nebo výrazně praktičtější a univerzálnější novince Discovery Sport (od 907 500 Kč).

Nový Discovery Sport bude k dispozici ve čtyřech stupních výbavy (S, SE, HSE a HSE Luxury) s šesti barevnými schématy interiéru a dvanácti odstíny karoserie.

Předchůdcem byl freelander

S výrobou kompaktního SUV koketovali u Land Roveru už na konci osmdesátých let, díky omezenému rozpočtu a smůle při hledání strategického partnera ale projekt s kódovým označením CB40 putoval do šuplíku. Čtvrtý model Land Roveru pojmenovaný Freelander se na trhu objevil až v roce 1997, tedy tři roky po převzetí britské značky automobilkou BMW, který se podílela na jeho vývoji. První generace byla v prodeji jako třídveřový polokabriolet se snímatelnou částí střechy (softop) nebo s praktičtější pětidveřovou karoserií. Díky nadčasovému designu, schopnostem v terénu a příznivé ceně si freelander brzy získal přízeň zákazníků. Ačkoliv se musel vypořádávat se silnou japonskou konkurencí v roce 2002 se stal dokonce v nejprodávanějším vozem s pohonem všech kol na evropském trhu.

Druhá generace zkonstruovaná pod křídly nového majitele, amerického koncernu Ford debutovala v roce 2006. Freelander II dostal výhradně pětidveřovou karosérii, ještě lepší terénní schopnosti, modernější vzhled i techniku, to vše při zachování příznivé cenové politiky. Přestože ročně oslovil zhruba 50 tisíc zákazníků model se jménem Freelander ve výrobním programu Land Roveru letos definitivně končí, jeho nástupce totiž dostal jméno Discovery Sport.