Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Land Rover bude mít průhlednou kapotu, lasery a řízení na dálku

aktualizováno 
Výrobce tradičních off-roadů Land Rover už nějakou dobu produkuje veskrze moderní a i docela futuristická auta, aniž by se vzdal jejich terénních schopností. Ve vrchovaté míře to bude platit i o novém Discovery Sport, který se ukrývá za technologiemi nabitým konceptem Discovery Vision.

Land Rover Discovery Vision Concept | foto: Land Rover

Discovery Vision je koncept, který Land Rover představil na autosalonech v New Yorku a Pekingu. Pro prezentaci si automobilka vybrala palubu letadlové lodi USS Interpid, která na řece Hudson slouží jako technické muzeum.

Fotogalerie

Discovery Vision však rozhodně není nic z muzea. Auto je to až futuristické. Ani ne tak po stránce designu, i když i ten je velmi moderní. To podstatné se ukrývá uvnitř karoserie. Mnoho technických zajímavostí se sice asi do výroby hned tak nedostane, přesto nelze Land Roveru upřít chuť posouvat současnou techniku dál. Navíc jsou mnohé z technických inovací veskrze praktickými doplňky, které mají smysl.

Asi největším technologickým tahákem konceptu je průhledná kapota. Ona samotná kapota tedy průhledná není, k ničemu by to prakticky nebylo, leda tak na srazu tunerů. Na přídi vozu jsou kamery, které sledují prostor před autem. Údaje počítač sestavuje do jednolitého obrazu, který se následně promítá na obří head-up displej na čelním skle. Výsledek vypadá opravdu jako by kapota byla průhledná.

Copak je to pod koly?

Může se hodit

Potřebujete nové auto a rádi byste si pořídili Land Rover? Vyberte si ze široké nabídky na Automodul.cz.

Při běžné jízdě po silnici je tato funkce zbytečná, těsně před a pod auto nikdo koukat nepotřebuje. Ale třeba při parkování nebo při jízdě terénem to už význam má, a to docela velký. Řidič má stále přehled o tom, co se děje před a pod autem, což je při jízdě v terénu věc nadmíru praktická.

Koncept má i několik laserových pomocníků. Ty ve světlech sledují situaci před autem a dokážou utlumit světla, aby neoslnila protijedoucí řidiče. Další lasery skenují situaci před autem a dávají informace systému Terrain Response, který podle terénu nastaví podvozek podle potřeby. Systém dokáže změřit i hloubku vodní překážky, a tak se řidič nemusí pouštět do neznámého vodního dobrodružství.

Autíčko na dálkové ovládání

Systém sledující okolí auta je i součástí režimu externího řízení. To znamená, že v malých (opravdu malých) rychlostech lze auto řídit na dálku přes aplikaci na smartphonu, aniž by řidič seděl za volantem. Vedle toho, že tím majitel jistě bude šokovat všechny známé, se to v praxi využije třeba při parkování nebo při připojování přívěsu, případně při zdolávání nějaké překážky v terénu.

Land Rover Discovery Vision Concept

A když se něco stane a Discovery zůstane stát? S trojúhelníkem už za auto nebudete muset běhat, auto ho totiž promítne na silnici. Případně pak dokáže promítat na silnici i další obrazce.

S moderní technikou si auto rozumí i v interiéru. Multimediální systém bude k dispozici všem pasažérům, a to dokonce s funkcí videohovorů mezi nimi. Takže třeba spolujezdec vepředu se už nebude muset otáčet k pasažérům vzadu a hezky si všichni popovídají přes obrazovky. Blíže nespecifikované je zatím avizované propojení systémů auta s chytrými brýlemi, pravděpodobně s Google Glass.

Zavolejte si do třetí řady

Interiér konceptu, z kterého by měl příští rok vyjít i nástupce Freelanderu 2, je velmi variabilní. Pojme v maximální konfiguraci sedm pasažérů, ale majitel si klidně auto může přestavět na čtyřmístnou limuzínu. Sedadla jsou totiž ve všech řadách individuální. Druhou a třetí řadu sedadel lze zcela "uklidit" do podlahy. Interiér konceptu je maximálně luxusní, vyvedený v prémiových materiálech. Je pravděpodobné, že v podobném duchu se ponese i produkční auto.

Land Rover Discovery Vision Concept

Design konceptu se drží tradičních znaků britských teréňáků. Jenže Land Rover už dlouho není usedlá značka. Malé prémiové SUV Range Rover Evoque udává designový směr celého segmentu a ani nový koncept nechce být šedou myškou vzadu. Přední partie připomíná evoque, bokům dominuje výrazný C sloupek. Střecha je tradičně zalomená a na první pohled zaujmou minimální převisy vepředu i vzadu. Zadní dveře nejsou dělené, a nezachovala se ani zalomená spodní hrana okna. Tento tradiční designový prvek nese alespoň prolis na pátých dveřích.

Celkově vypadá koncept zvenku překvapivě sériově. Až na detaily si dokážeme představit, že v této podobě auto vyjede za zákazníky. To platí až do otevření dveří, které se otvírají od sebe a autu chybí B sloupek. A to jsou věci, které se asi do sériové výroby nedostanou.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.