Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Land Rover bude mít průhlednou kapotu, lasery a řízení na dálku

Výrobce tradičních off-roadů Land Rover už nějakou dobu produkuje veskrze moderní a i docela futuristická auta, aniž by se vzdal jejich terénních schopností. Ve vrchovaté míře to bude platit i o novém Discovery Sport, který se ukrývá za technologiemi nabitým konceptem Discovery Vision.
Land Rover Discovery Vision Concept

Land Rover Discovery Vision Concept | foto: Land Rover

Discovery Vision je koncept, který Land Rover představil na autosalonech v New Yorku a Pekingu. Pro prezentaci si automobilka vybrala palubu letadlové lodi USS Interpid, která na řece Hudson slouží jako technické muzeum.

Discovery Vision však rozhodně není nic z muzea. Auto je to až futuristické. Ani ne tak po stránce designu, i když i ten je velmi moderní. To podstatné se ukrývá uvnitř karoserie. Mnoho technických zajímavostí se sice asi do výroby hned tak nedostane, přesto nelze Land Roveru upřít chuť posouvat současnou techniku dál. Navíc jsou mnohé z technických inovací veskrze praktickými doplňky, které mají smysl.

Asi největším technologickým tahákem konceptu je průhledná kapota. Ona samotná kapota tedy průhledná není, k ničemu by to prakticky nebylo, leda tak na srazu tunerů. Na přídi vozu jsou kamery, které sledují prostor před autem. Údaje počítač sestavuje do jednolitého obrazu, který se následně promítá na obří head-up displej na čelním skle. Výsledek vypadá opravdu jako by kapota byla průhledná.

Copak je to pod koly?

Při běžné jízdě po silnici je tato funkce zbytečná, těsně před a pod auto nikdo koukat nepotřebuje. Ale třeba při parkování nebo při jízdě terénem to už význam má, a to docela velký. Řidič má stále přehled o tom, co se děje před a pod autem, což je při jízdě v terénu věc nadmíru praktická.

Koncept má i několik laserových pomocníků. Ty ve světlech sledují situaci před autem a dokážou utlumit světla, aby neoslnila protijedoucí řidiče. Další lasery skenují situaci před autem a dávají informace systému Terrain Response, který podle terénu nastaví podvozek podle potřeby. Systém dokáže změřit i hloubku vodní překážky, a tak se řidič nemusí pouštět do neznámého vodního dobrodružství.

Autíčko na dálkové ovládání

Systém sledující okolí auta je i součástí režimu externího řízení. To znamená, že v malých (opravdu malých) rychlostech lze auto řídit na dálku přes aplikaci na smartphonu, aniž by řidič seděl za volantem. Vedle toho, že tím majitel jistě bude šokovat všechny známé, se to v praxi využije třeba při parkování nebo při připojování přívěsu, případně při zdolávání nějaké překážky v terénu.

Land Rover Discovery Vision Concept

A když se něco stane a Discovery zůstane stát? S trojúhelníkem už za auto nebudete muset běhat, auto ho totiž promítne na silnici. Případně pak dokáže promítat na silnici i další obrazce.

S moderní technikou si auto rozumí i v interiéru. Multimediální systém bude k dispozici všem pasažérům, a to dokonce s funkcí videohovorů mezi nimi. Takže třeba spolujezdec vepředu se už nebude muset otáčet k pasažérům vzadu a hezky si všichni popovídají přes obrazovky. Blíže nespecifikované je zatím avizované propojení systémů auta s chytrými brýlemi, pravděpodobně s Google Glass.

Zavolejte si do třetí řady

Interiér konceptu, z kterého by měl příští rok vyjít i nástupce Freelanderu 2, je velmi variabilní. Pojme v maximální konfiguraci sedm pasažérů, ale majitel si klidně auto může přestavět na čtyřmístnou limuzínu. Sedadla jsou totiž ve všech řadách individuální. Druhou a třetí řadu sedadel lze zcela "uklidit" do podlahy. Interiér konceptu je maximálně luxusní, vyvedený v prémiových materiálech. Je pravděpodobné, že v podobném duchu se ponese i produkční auto.

Land Rover Discovery Vision Concept

Design konceptu se drží tradičních znaků britských teréňáků. Jenže Land Rover už dlouho není usedlá značka. Malé prémiové SUV Range Rover Evoque udává designový směr celého segmentu a ani nový koncept nechce být šedou myškou vzadu. Přední partie připomíná evoque, bokům dominuje výrazný C sloupek. Střecha je tradičně zalomená a na první pohled zaujmou minimální převisy vepředu i vzadu. Zadní dveře nejsou dělené, a nezachovala se ani zalomená spodní hrana okna. Tento tradiční designový prvek nese alespoň prolis na pátých dveřích.

Celkově vypadá koncept zvenku překvapivě sériově. Až na detaily si dokážeme představit, že v této podobě auto vyjede za zákazníky. To platí až do otevření dveří, které se otvírají od sebe a autu chybí B sloupek. A to jsou věci, které se asi do sériové výroby nedostanou.

Autor:
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

Milano zrušeno. Alfa ustoupila ministrovi a nový model přejmenovala

16. dubna 2024,  aktualizováno  15:25

Na bláznivé komedie jsou Italové machři, a dokáží je přenést do reálného života. Ani ne týden po...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...