Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec legendy. Defender nakreslili do písku, jméno vymyslel hajný

aktualizováno 
Značka Land Rover na konci ledna oslavila 68 let a zároveň poslední den výroby defenderu. Ikonický pracant byl poprvé nakreslen do písku a své jméno získal na skotském ostrově Islay.

Land Rover si v rámci oslav defenderu připravil slavnostní jízdu pro více než 700 současných i bývalých zaměstnanců, kteří se podíleli na jeho výrobě.

Fotogalerie

V rámci slavností měli zaměstnanci možnost vidět a řídit některé z nejvýznamnějších modelů celé historie této ikony, mezi nimi i předvýrobní sérii Huey nebo poslední vůz, který sjel z výrobní linky - Land Rover Defender 90 Heritage Soft Top.

Land Rover zároveň představil nový program Heritage Restoration, který bude využívat prostory stávající výrobní linky v Solihullu. Tým inženýrů, včetně některých zaměstnanců specializovaných na defender, zde bude dohlížet na renovaci několika modelů Land Rover Series, které pocházejí z celého světa. První vozy se dostanou do prodeje letos v červenci.

„Defender udělal ze světa lepší místo,“ říká Ralf Speth, řídící manažer Jaguar Land Rover. „V posledních 68 letech se svět dramaticky změnil, ale toto vozidlo zůstalo pořád stejné. Má něco, co jiné vozy nemají,“ dodává Nick Rogers, vrchní inženýr automobilky.

Poslední vozem, který sjel z výrobní linky V Solihullu, byl LR Defender 90 Heritage Soft Top.

Poslední vozem, který sjel z výrobní linky V Solihullu, byl LR Defender 90 Heritage Soft Top.

Oslavy defenderu započala automobilka už v minulém roce, kdy uspořádala také slavnostní jízdu po skotském ostrově Islay, kde vlastně jméno Land Rover vzniklo. Právě tady vlastnil Spencer Wilks, tehdejší ředitel Rover Car Company, několik pozemků. Když zde v roce 1947 testoval prototyp Rover 12 v drsné krajině, poznamenal místní hajný Ian Fraser, který s Wilksem seděl v automobilu, že by se měl jmenovat Land Rover (přeložit lze třeba jako „zemský tulák“). Jméno legendy tak spatřilo světlo světa.

Land Rover také uspořádal speciální akci na pláži Red Wharf Bay v Anglesey ve Walesu, při níž vytvořil s pomocí šesti aut kilometrovou kresbu v písku. Kresba je připomínkou okamžiku z roku 1947, kdy Maurice Wilks, technický ředitel společnosti Rover poprvé načrtl tvar původního Land Roveru a představil nápad svému bratru Spencerovi. „Můj otec se sešel se svým bratrem na pláži Red Wharf Bay a do písku nakreslil, jak by podle něho mohl vypadat Land Rover,“ řekl Stephen Wilks, Mauricův syn.

Auto pro panovníka i sběrače třešní

Od roku 1948 bylo v Solihullu vyrobeno více než dva miliony modelů Series a Defender. To, co začalo jako linka v písku, se stalo jedním z nejznámějších vozů s pohonem všech kol. Vůz získal mnoho ocenění jako nejvšestrannější vozidlo na zemi.

V roce 1948 se do výroby dostal model Series I. Výraznější změny následovaly v roce 1958, kdy vůz Series II přinesl nový design a motory včetně vznětových, které se využívaly až do poloviny osmdesátých let minulého století. Do roku 1966 se prodalo více než půl milionu vozů, přičemž roční produkce dosáhla vrcholu v roce 1971 s 56 000 jednotkami. Během sedmdesátých let se prodávala řada Series III stejně dobře jako její předchůdce.

Slavnostní jízda modelů Land Rover po ostrově Islay ve Skotsku, kde jméno této automobilky vzniklo.

Vozidlo získalo v roce 1990 nové jméno – Defender. Předtím byl vůz označován pouze podle délky rozvoru a série. Od té doby byla také v portfoliu řada Range Rover a nově Discovery.

Půvab Land Roveru vycházel mimo jiné z bezpočtu variant, které byly vytvořeny mimo základní platformu včetně různorodých hasičských vozů, armádních vozů Forward Control 101, sběračů třešní a dokonce obojživelného vozu schopného plout na vodě. Během bohaté historie bylo vozidlo využito jak zemědělci, tak slavnými objeviteli či vládci.

Láska k Roveru se dědí přes generace

Tim Bickerton, kterému je dnes 55 let, zde začínal jako učeň a dodnes pracuje jako servisní technik Land Roveru. Vlastně tak šel ve šlépějích svého dědečka Charlieho a otce Petera. Ti zde pracovali 35 a 30 let na stejné lince a postupně se stali mistry.

Pohodlný jak španělská bota

To auto možná přežije atomový výbuch, ale cestovat s ním je o nervy a zdraví. Netradiční cestopis Odyssea s defenderem napříč Evropou

Land Rover Defender
Land Rover Defender

Tima pak následovala jeho dcera Jade, které je 25 let a pracovala v oddělení logistiky a materiálu pro Defender. Nyní nastoupila do jiného oddělení v rámci koncernu Jaguar Land Rover. V loňském roce se Timův syn Scott stal již pátým členem, který pracuje právě na Defenderu.

„Defender se stal doslova součástí naší rodiny. Kvůli tomuto vozu se každý vrátí k Land Roveru. Možná se jeví jako tažný kůň, ale my si myslíme, že je to plnokrevník,” komentuje Tim rodinnou tradici.

„Defender je speciální vozidlo, které je ručně sestrojeno. Potřebujete mít zručnost a švih a to trvá celé měsíce. Je to o tom dělat práci rychle a jde o kombinaci několika dovedností. Vyrábět defender je jako být součástí velké rodiny,“ řekl další veterán David Smith, kterému je 56 let a na výrobní lince defenderu pracoval 37 let (test jediného auta pro opravdové chlapy čtěte zde).

Slavnostní jízda modelů Land Rover po ostrově Islay ve Skotsku, kde jméno této automobilky vzniklo.

David se přemístí do výroby Jaguaru XE. Bývalý řezník nastoupil do Land Roveru jako dvacetiletý, protože měl tehdy dvojnásobnou mzdu 80 liber za týden.

Uzavření výrobní linky v Solihullu s sebou přináší také konec výstavy Land Rover Celebration Line. Linka z roku 1948 přilákala více než 10 000 návštěvníků za posledních 12 měsíců a mapuje život Land Roveru Defenderu od svých počátků v roce 1948 do současnosti.

Fanoušci si mohou celou výrobu Defenderu (včetně linky z roku 1948) prohlédnout online prostřednictvím 360 ° prohlídky na http://defendertour.landrover.com.





Hyundai Santa Fe GRAND EXECUTIVE...
Hyundai Santa Fe GRAND EXECUTIVE...

r.v. 2014, naj. 42 611 km, diesel, 1. majitel
880 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.