Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyrobili nevyrobitelnou pneumatiku: spoří i drží zároveň

  11:37aktualizováno  11:37
Společnost Lanxess představila koncept špičkové pneumatiky, která kombinuje úsporný provoz a špičkovou ovladatelnost, což jsou dva parametry, které jsou vlastně "proti sobě". Aby totiž byla pneumatika co nejúspornější, musí být hodně tvrdá, ale pak špatně drží na silnici. Materiálovým inženýrům se neřešitelný problém podařilo vyřešit. Zájem vývojářů se od konstrukce pneumatiky přesouvá k materiálům, že kterých je vyrobena.

Koncern Lanxess je jedním z největších světových dodavatelů syntetických kaučuků a moderních plastů pro automobilový průmysl.

Rainier van Roessel

Rainier van Roessel, Lanxess

Narodil se v roce 1957 v Nizozemsku, v roce 1988 získal doktorát na univerzitě v Kolíně nad Rýnem. V témže roce nastoupil jako poradce do koncernu Bayer AG. Následně postupoval v hierarchii firmy vzhůru až na pozici šéfa marketingu evropské divize polymerů. Po založení společnosti Lanxess v roce 2004 se stal ředitelem divize kaučuků a v roce 2006 se stal ředitelem Lanxess N.V. v Belgii. Od roku 2007 je pak členem správní rady Lanxess A.G.

Firma je teď mimořádně hrdá na svůj koncept takzvané AA pneumatiky. Jde o koncept pláště, který je schopen podle současných měřítek, která jsou na pneumatiky kladena, získat hodnocení A jak v kategorii vlivu pneumatiky na ekologii provozu, tak hodnocení A v oblasti bezpečnosti pneumatiky.

Lanxess se tak snaží dokázat, že vyrobit pneumatiku s nízkým valivým odporem a přitom špičkovou přilnavostí téměř za všech podmínek není v dnešní době zásadní problém. Přitom právě silný kompromis zejména v oblasti přilnavosti na mokrém povrchu je největší potíží dnešních ekologických pneumatik, snížení spotřeby je tak vykoupeno mnohdy až nebezpečným vlivem na jízdní vlastnosti.

Ačkoli se v této oblasti pneumatikářské firmy postupně zlepšují, Lanxess dokazuje, že to jde ještě podstatně lépe.

Tajemství úspěchu vývojářů Lanxessu je skryto v polybutadienových kaučucích na neodymovém katalyzátoru (Nd-PBR).

Koncept pneumatiky dokonce vyvolal dohady o tom, zda nechce firma začít tradičním výrobcům pneumatik konkurovat. Nic takového však neplánuje, koncept má jenom ukázat, že firma je schopna dodat materiály pro výrobu takových pneumatik.

Právě o vývoji v oblasti pneumatik jsme si povídali s Rainierem van Roesselem, členem správní rady Lanxess AG. V rozhovoru prozradil, že do praxe právě zaváděná povinnost štítkování pneumatik je dle něj velmi vítanou záležitostí. Konzumenti se tak mohou na základě jednoduchých údajů rozhodnout pro správnou pneumatiku podobně, jako se rozhodují třeba pro elektrické spotřebiče.

My jen dodáváme, že štítky nelze brát zcela jako bernou minci, zejména u zimních plášťů by měli zákazníci sledovat parametry jako je záběr na sněhu, ovladatelnost na mokru, aquaplaning nebo směrové vedení. Tyto parametry, které zaručí lepší bezpečnost na kluzkých silnicích, přitom nejsou na štítcích uvedeny a uživatelé se je dozvídají nejčastěji z nezávislých testů. Pro základní orientaci však mohou štítky postačovat.

Co vás k vytvoření konceptu vysoce výkonné ekologické pneumatiky vedlo?
Snižování spotřeby paliva je dnes stále důležitější záležitostí. Samotná pneumatika se na spotřebě paliva podílí ze zhruba 20–30 procent jen tím, jak sama pracuje. Energie se v ní ztrácí ve formě tepla. S tím se pochopitelně dá něco dělat. Můžete změnit konstrukci pneumatiky, my však chceme ukázat, že zásadní vliv na valivý odpor mají použité materiály. Čím nižší valivý odpor, tím nižší spotřeba energie.

Fotogalerie

Na druhou stranu, na silnici se chcete zároveň cítit bezpečně. Přilnavost na mokré vozovce je tedy další klíčovou vlastností pneumatiky. Bohužel, pokud dnes chcete zkombinovat tyto dvě vlastnosti, musíte sáhnout po kompromisu. Můžete zvednout valivý odpor a vylepšit přilnavost na mokré vozovce, pak však roste opotřebení pneumatiky a spotřeba. Když budete naopak optimalizovat valivý odpor, snižuje se přilnavost. Štítkování pneumatik zavedené EU přináší do označení vlastností pneumatik přehlednost. Pouhým pohledem na pneumatiku totiž její vlastnosti nepoznáte, štítek je odhalí.

Je štítkování určitým hnacím motorem ke zlepšení vlastností pneumatik, nebo by k němu došlo i bez něj?
Domnívám se, že štítkování skutečně urychluje nástup opravdu špičkových pneumatik v Evropě. O regulaci v oblasti vlastností pneumatik se hovoří v dalších zemích, například v Japonsku, Koreji, do určité míry se o ni zajímají v USA, Číně nebo Brazílii. Obsah této legislativy je často velmi podobný. Podle mého názoru jsou to velmi dobrá pravidla. K mnohým byrokratickým rozhodnutím máme často řadu výhrad, ale v tomto případě převládá pozitivní přínos. Systém přináší přehlednost a rozhodnutí nechává na zákazníkovi. Ten se musí rozhodnout a má nyní určitá vodítka, podle kterých se může rozhodovat.

Poznají zákazníci výhody špičkové pneumatiky v praxi?
My jsme vyvinuli materiály, které jsou schopny zkombinovat výbornou přilnavost na mokru a nízký valivý odpor. Evropská komise totiž schválně nastavila kritéria velmi přísně, takže dnes je sice teoreticky možné dostat v jedné z oblastí hodnocení A, ale se současnými materiály a technologiemi je hodnocení B velmi dobré. Naše materiály ukazují, že je možné získat i hodnocení AA. Domnívám se, že taková pneumatika dává uživatelům velký smysl a že z ní lze učinit úspěšný obchodní artikl. Uživatelé, kteří budou vybírat pneumatiku na základě co nejlepšího hodnocení, totiž nebudou muset dělat kompromisy v jedné z oblastí. Velkou výhodou kvalitních pneumatik pro zákazníky je fakt, že mohou optimalizovat bezpečnost i úspornost u svého současného vozu. To není v jiných oblastech prakticky možné.

Dovedou zákazníci opravdu špičkové pneumatiky ocenit?
Pro uživatele jsme připravili aplikaci, která jim spočítá finanční úsporu, jíž dosáhnou díky ekologickým pneumatikám. Udělali jsme to proto, že zákazníci úsporné pneumatiky žádají, ale zároveň hledí na své výdaje a mají určitý limit, kolik jsou ochotni za pneumatiku utratit. S touto aplikací zákazníci poznají, že je pro ně výhodnější utratit o něco víc peněz za kvalitnější pneumatiku a že se jim investice za dobu provozu bohatě vyplatí. S naší AA pneumatikou se snažíme dokázat, že mohou nejen ušetřit peníze, ale také jezdit bezpečně. Díky povědomí o úspoře paliva bude v oblasti špičkových pneumatik stoupat poptávka.

Je tato pneumatika pouze konceptem, nebo se jí dočkáme v sériové výrobě? Chcete například svým zákazníkům z řad výrobců pneumatik s vývojem takových plášťů pomoci?
Naším cílem bylo ukázat, že s našimi materiály je výroba takové pneumatiky možná. Nejsme výrobcem pneumatik a nechceme se jím stát, to je záležitost našich odběratelů. Ti projevují zvýšený zájem o tyto moderní materiály, které je pomohou k špičkovým pneumatikám přiblížit. Taková pneumatika bude jistě v blízké budoucnosti většinou velkých výrobců pneumatik vyvinuta. A to se týká nejen výrobců zde v Evropě nebo v USA, ale také v Asii. Moderní pneumatiky třeba budou hrát velkou roli při exportu aut z Číny. My takovou pneumatiku tedy vyrábět nebudeme, ale zvýšený zájem našich zákazníků o nové materiály ukazuje, že oni na něčem podobném intenzivně pracují.

Pracovali jste na konceptu sami, nebo ve spolupráci s některým z výrobců?
Pochopitelně jsme spolupracovali. Myšlenka sice pochází od nás, ale potřebovali jsme využít některé praktické zkušenosti z oblasti výroby pneumatik. Koncept je tak důkazem úspěšné spolupráce s našimi odběrateli. My můžeme nabídnout materiály a oni know-how. Naše nasbírané zkušenosti se navíc mohou přesunout do oblasti dalších pryžových produktů v automobilech.



Témata: jízdné




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.