Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyrobili nevyrobitelnou pneumatiku: spoří i drží zároveň

  11:37aktualizováno  11:37
Společnost Lanxess představila koncept špičkové pneumatiky, která kombinuje úsporný provoz a špičkovou ovladatelnost, což jsou dva parametry, které jsou vlastně "proti sobě". Aby totiž byla pneumatika co nejúspornější, musí být hodně tvrdá, ale pak špatně drží na silnici. Materiálovým inženýrům se neřešitelný problém podařilo vyřešit. Zájem vývojářů se od konstrukce pneumatiky přesouvá k materiálům, že kterých je vyrobena.

Koncern Lanxess je jedním z největších světových dodavatelů syntetických kaučuků a moderních plastů pro automobilový průmysl.

Rainier van Roessel

Rainier van Roessel, Lanxess

Narodil se v roce 1957 v Nizozemsku, v roce 1988 získal doktorát na univerzitě v Kolíně nad Rýnem. V témže roce nastoupil jako poradce do koncernu Bayer AG. Následně postupoval v hierarchii firmy vzhůru až na pozici šéfa marketingu evropské divize polymerů. Po založení společnosti Lanxess v roce 2004 se stal ředitelem divize kaučuků a v roce 2006 se stal ředitelem Lanxess N.V. v Belgii. Od roku 2007 je pak členem správní rady Lanxess A.G.

Firma je teď mimořádně hrdá na svůj koncept takzvané AA pneumatiky. Jde o koncept pláště, který je schopen podle současných měřítek, která jsou na pneumatiky kladena, získat hodnocení A jak v kategorii vlivu pneumatiky na ekologii provozu, tak hodnocení A v oblasti bezpečnosti pneumatiky.

Lanxess se tak snaží dokázat, že vyrobit pneumatiku s nízkým valivým odporem a přitom špičkovou přilnavostí téměř za všech podmínek není v dnešní době zásadní problém. Přitom právě silný kompromis zejména v oblasti přilnavosti na mokrém povrchu je největší potíží dnešních ekologických pneumatik, snížení spotřeby je tak vykoupeno mnohdy až nebezpečným vlivem na jízdní vlastnosti.

Ačkoli se v této oblasti pneumatikářské firmy postupně zlepšují, Lanxess dokazuje, že to jde ještě podstatně lépe.

Tajemství úspěchu vývojářů Lanxessu je skryto v polybutadienových kaučucích na neodymovém katalyzátoru (Nd-PBR).

Koncept pneumatiky dokonce vyvolal dohady o tom, zda nechce firma začít tradičním výrobcům pneumatik konkurovat. Nic takového však neplánuje, koncept má jenom ukázat, že firma je schopna dodat materiály pro výrobu takových pneumatik.

Právě o vývoji v oblasti pneumatik jsme si povídali s Rainierem van Roesselem, členem správní rady Lanxess AG. V rozhovoru prozradil, že do praxe právě zaváděná povinnost štítkování pneumatik je dle něj velmi vítanou záležitostí. Konzumenti se tak mohou na základě jednoduchých údajů rozhodnout pro správnou pneumatiku podobně, jako se rozhodují třeba pro elektrické spotřebiče.

My jen dodáváme, že štítky nelze brát zcela jako bernou minci, zejména u zimních plášťů by měli zákazníci sledovat parametry jako je záběr na sněhu, ovladatelnost na mokru, aquaplaning nebo směrové vedení. Tyto parametry, které zaručí lepší bezpečnost na kluzkých silnicích, přitom nejsou na štítcích uvedeny a uživatelé se je dozvídají nejčastěji z nezávislých testů. Pro základní orientaci však mohou štítky postačovat.

Co vás k vytvoření konceptu vysoce výkonné ekologické pneumatiky vedlo?
Snižování spotřeby paliva je dnes stále důležitější záležitostí. Samotná pneumatika se na spotřebě paliva podílí ze zhruba 20–30 procent jen tím, jak sama pracuje. Energie se v ní ztrácí ve formě tepla. S tím se pochopitelně dá něco dělat. Můžete změnit konstrukci pneumatiky, my však chceme ukázat, že zásadní vliv na valivý odpor mají použité materiály. Čím nižší valivý odpor, tím nižší spotřeba energie.

Fotogalerie

Na druhou stranu, na silnici se chcete zároveň cítit bezpečně. Přilnavost na mokré vozovce je tedy další klíčovou vlastností pneumatiky. Bohužel, pokud dnes chcete zkombinovat tyto dvě vlastnosti, musíte sáhnout po kompromisu. Můžete zvednout valivý odpor a vylepšit přilnavost na mokré vozovce, pak však roste opotřebení pneumatiky a spotřeba. Když budete naopak optimalizovat valivý odpor, snižuje se přilnavost. Štítkování pneumatik zavedené EU přináší do označení vlastností pneumatik přehlednost. Pouhým pohledem na pneumatiku totiž její vlastnosti nepoznáte, štítek je odhalí.

Je štítkování určitým hnacím motorem ke zlepšení vlastností pneumatik, nebo by k němu došlo i bez něj?
Domnívám se, že štítkování skutečně urychluje nástup opravdu špičkových pneumatik v Evropě. O regulaci v oblasti vlastností pneumatik se hovoří v dalších zemích, například v Japonsku, Koreji, do určité míry se o ni zajímají v USA, Číně nebo Brazílii. Obsah této legislativy je často velmi podobný. Podle mého názoru jsou to velmi dobrá pravidla. K mnohým byrokratickým rozhodnutím máme často řadu výhrad, ale v tomto případě převládá pozitivní přínos. Systém přináší přehlednost a rozhodnutí nechává na zákazníkovi. Ten se musí rozhodnout a má nyní určitá vodítka, podle kterých se může rozhodovat.

Poznají zákazníci výhody špičkové pneumatiky v praxi?
My jsme vyvinuli materiály, které jsou schopny zkombinovat výbornou přilnavost na mokru a nízký valivý odpor. Evropská komise totiž schválně nastavila kritéria velmi přísně, takže dnes je sice teoreticky možné dostat v jedné z oblastí hodnocení A, ale se současnými materiály a technologiemi je hodnocení B velmi dobré. Naše materiály ukazují, že je možné získat i hodnocení AA. Domnívám se, že taková pneumatika dává uživatelům velký smysl a že z ní lze učinit úspěšný obchodní artikl. Uživatelé, kteří budou vybírat pneumatiku na základě co nejlepšího hodnocení, totiž nebudou muset dělat kompromisy v jedné z oblastí. Velkou výhodou kvalitních pneumatik pro zákazníky je fakt, že mohou optimalizovat bezpečnost i úspornost u svého současného vozu. To není v jiných oblastech prakticky možné.

Dovedou zákazníci opravdu špičkové pneumatiky ocenit?
Pro uživatele jsme připravili aplikaci, která jim spočítá finanční úsporu, jíž dosáhnou díky ekologickým pneumatikám. Udělali jsme to proto, že zákazníci úsporné pneumatiky žádají, ale zároveň hledí na své výdaje a mají určitý limit, kolik jsou ochotni za pneumatiku utratit. S touto aplikací zákazníci poznají, že je pro ně výhodnější utratit o něco víc peněz za kvalitnější pneumatiku a že se jim investice za dobu provozu bohatě vyplatí. S naší AA pneumatikou se snažíme dokázat, že mohou nejen ušetřit peníze, ale také jezdit bezpečně. Díky povědomí o úspoře paliva bude v oblasti špičkových pneumatik stoupat poptávka.

Je tato pneumatika pouze konceptem, nebo se jí dočkáme v sériové výrobě? Chcete například svým zákazníkům z řad výrobců pneumatik s vývojem takových plášťů pomoci?
Naším cílem bylo ukázat, že s našimi materiály je výroba takové pneumatiky možná. Nejsme výrobcem pneumatik a nechceme se jím stát, to je záležitost našich odběratelů. Ti projevují zvýšený zájem o tyto moderní materiály, které je pomohou k špičkovým pneumatikám přiblížit. Taková pneumatika bude jistě v blízké budoucnosti většinou velkých výrobců pneumatik vyvinuta. A to se týká nejen výrobců zde v Evropě nebo v USA, ale také v Asii. Moderní pneumatiky třeba budou hrát velkou roli při exportu aut z Číny. My takovou pneumatiku tedy vyrábět nebudeme, ale zvýšený zájem našich zákazníků o nové materiály ukazuje, že oni na něčem podobném intenzivně pracují.

Pracovali jste na konceptu sami, nebo ve spolupráci s některým z výrobců?
Pochopitelně jsme spolupracovali. Myšlenka sice pochází od nás, ale potřebovali jsme využít některé praktické zkušenosti z oblasti výroby pneumatik. Koncept je tak důkazem úspěšné spolupráce s našimi odběrateli. My můžeme nabídnout materiály a oni know-how. Naše nasbírané zkušenosti se navíc mohou přesunout do oblasti dalších pryžových produktů v automobilech.



Témata: jízdné


Nejčtenější

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Panamera Sport Turismo
Sport Turismo je první kombi porsche historie, cena je 2,6 milionu

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Porsche rozšiřuje nabídku novým směrem. Německá automobilka šokovala svět již mnohokrát, kombi ale ještě nikdy svým zákazníkům nenabídla.  celý článek

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Renault Kadjar 1.6dCi 130k 4x4 INTENS  ...
Renault Kadjar 1.6dCi 130k 4x4 INTENS ...

r.v. 2016, naj. 18 552 km, diesel, 1. majitel
559 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.