Laserová světla na konceptu Audi Sport Quattro

Laserová světla na konceptu Audi Sport Quattro | foto: Jan Matura

Audi bude svítit lasery, svůj koncept představilo v Las Vegas

  • 114
Na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas ukázalo Audi koncept Sport Quattro s laserovými světlomety. Po BMW tak na novou technologii sází už druhá značka.

Ač se to na první pohled nezdá, tak veletrh spotřební elektroniky začíná být velmi zajímavý i pro výrobce automobilů. Na CESu v Las Vegas prezentují automobilky vybrané novinky už delší dobu, takže není překvapením, že si pro premiéru laserových světel vybralo Audi právě tuto událost.

Revoluční světla umístila ingolstadtská automobilka do konceptu Sport Quattro, který měl premiéru loni na podzim na frankfurtském autosalonu. Tehdy ovšem ještě bez těchto světel.

Již dříve laserová světla oznámila značka BMW, která je avizuje do exotického hybridního sportovního kupé i8. To vedle laserových světel překvapí i multifunkčním klíčkem s displejem (více zde).

Audi asi nepustí laserová světla do sériové produkce tak brzo, ale v provozu se objeví už letos, konkrétně na závodním okruhovém modelu E-tron Quattro.

Laserová světla na modelu Sport Quattro se skládají ze dvou částí. Vnější část jsou diodová světla Matrix LED, která dostala už luxusní limuzína A8. Tato světla tvoří viditelné rámečky a zajišťují funkci potkávacích a pozičních světel.

Laserová světla na konceptu Audi Sport Quattro

Laserovou technologii využívají jen vnitřní dálková světla. Tvoří je laserové diody o rozměrech v řádu mikronů, ale výkon mají pořádný. Dosvit se má podle výrobce pohybovat okolo 500 metrů a laserová světla mají podle něj třikrát větší svítivost než dálková diodová světla.

Odkaz do minulosti

Audi Sport Quattro je velice atraktivní kupé odkazující na legendární model Quattro z osmdesátých let, který se stal králem světových rallye soutěží. Novodobé quattro na to původní odkazuje podobnými křivkami, ale jinak je to veskrze moderní auto.

Laserová světla na konceptu Audi Sport Quattro

Pod rozměrnou karoserií se skrývá hybridní pohon kombinující čtyřlitrový osmiválec s dvojicí turbodmychadel a elektromotor. Celkový výkon pohonné soustavy je 514 kW a maximum točivého momentu je závratných 800 Nm. Díky tomu auto vystřelí na stovku za 3,7 sekundy a maximální rychlost je přes 300 kilometrů za hodinu.

S ohledem na hybridní konstrukci výrobce slibuje i nízkou spotřebu, ale udávaných 2,5 litru v kombinovaném provozu bude jen laboratorním snem. A to přes schopnost auta ujet až 50 kilometrů jen na elektřinu.