Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Laserové zapalování by mohlo po 110 letech nahradit tradiční svíčky

  11:13aktualizováno  11:13
Podobně jako princip samotného spalovacího motoru, také systémy zapalování se od jeho vzniku změnily jen málo. Japonští vědci ale teď navrhují revoluční změnu. Benzin ve válci zapálí laserový paprsek.

Namísto svíčky bude směs ve válci zapalovat laser. | foto: NISF

Zapalování směsi paliva se vzduchem pomocí laserového paprsku by mělo snížit spotřebu automobilů a množství jimi produkovaných emisí. Je to proto, že tenounké laserové paprsky s vysokou energetickou hustotou dovedou zažehnout podstatně chudší směs než doposud obvyklá zapalovací svíčka.

O laserovém zapalování jako o výhodné alternativě se poprvé začalo uvažovat už někdy v 70. letech. Jenže tehdy bylo prakticky nemožné vyrobit malé a dostatečně výkonné lasery, nemluvě o cenové dostupnosti technologie. Na letošní konferenci laserů a elektrooptiky v Baltimoru ale japonští vědci ukázali laserový systém, který lze snadno našroubovat do hlavy válce namísto zapalovací svíčky. Možná tak stojíme na počátku konce jedné hodně dlouhé éry.

Laserové zapalování

Laserová zapalovací svíčka umožňuje zapálit směs paliva se vzduchem dále od povrchu hlavy válce. Existuje i relativně snadná možnost vícebodového zapalování, ke kterému stále stačí pouze jeden laserový modul svíčky. V obou případech se dosáhne nižších tepelných ztrát a lepšího postupu plamene zapalovacím prostorem.

Laserové zapalování

Princip zapalování směsi v klasickém zážehovém motoru se totiž prakticky nezměnil víc než 100 let. První zapalovací svíčky, takové, jak je známe dnes, totiž pochází už z roku 1898, kdy si žádost o patent nezávisle na sobě podali Nikola Tesla, Frederick Richard Simms a Robert Bosch. Právě v podniku třetího jmenovaného pak inženýr Gottlob Honold v roce 1902 navrhl zapalování se svíčkou a takzvaným magnetem, které se stalo základem snad všech zapalovacích soustav až dodnes.

Jistě, svíčky se zdokonalovaly, magneto nahradil přerušovač, později rozdělovač a nakonec elektronická regulace zapalování. Ale princip, kdy zapalovací svíčka díky přeskoku jiskry zapálí stlačenou směs paliva se vzduchem, se nezměnil. Příští rok oslaví 110 let od svého vzniku. Vynález zapalovací svíčky ve spojení s vysokonapěťovým magnetoelektrickým zapalováním bez nadsázky nastartoval rychlý rozvoj automobilismu.

Vládu zapalovacích svíček by mohly za nějakou dobu ukončit právě laserové systémy zapalování. Princip jejich funkce je poměrně jednoduchý. Namísto jiskry, která přeskočí mezi elektrodami svíčky, "posvítí" do válce skrz malou čočku i několika impulzy miniaturní laser. Ten dodá dostatek energie pro zažehnutí směsi.

Laserové systémy mají mít oproti klasickým svíčkám řadu výhod. Zatímco samotná svíčka dovede zažehnout směs pouze v jednom místě blízko hlavy válce, správně nasměrovaný laserový paprsek tak může učinit prakticky kdekoli ve spalovacím prostoru. Tým vědců z Japonského národního institutu přírodních věd zkouší dvou- a třípaprskové jednotky, které by zažehly směs na více místech najednou.

Zapálení směsi dále od hlavy (a více zdroji) válce má několik výhod: postup hoření celým spalovacím prostorem bude rovnoměrnější a hořící směs se nebude od počátku ochlazovat o "studené" stěny válce a o samotnou svíčku. Tato vylepšení o něco zlepší účinnost spalovacího procesu. Laser navíc bez problému funguje při vysokých kompresních poměrech.

Výhodou laserového zapalovacího systému je i snazší elektronické řízení. Zatímco zapalovací svíčka vydá svou energii v řádu milisekund, laser totéž zvládne v řádu nanosekund. Ovládání takového systému tak nemá prakticky žádné zpoždění a zapalování bude možné řídit ještě přesněji než doposud. V důsledku těchto vlastností bychom se tak měli dočkat výrazného snížení spotřeby. Těžko říci, kolik to konkrétně bude, to ostatně neuvádí ani japonský vědecký tým.

Vývoj laserových zapalovacích soustav bude jistě ještě nějakou dobu trvat. Japonští vědci se ale spojili se společností Denso Corporation, která má mimo jiné bohaté zkušenosti právě s výrobou zapalovacích svíček. Denso patří do koncernu Toyota, a tak je pravděpodobné, že by si časem mohla právě tato automobilka připsat prvenství v aplikaci novinky.

Historie zapalovací svíčky

Patent na zapalovací svíčku od Nikoly Tesly

Patent na zapalovací svíčku od Nikoly Tesly

První elektrické zapalování použil u spalovacího motoru už v roce 1807 François Isaac de Rivaz. Zapalovací svíčku jako první použil Étienne Lenoire v roce 1860 a tento rok je považován za rok jejího vynálezu. První patenty na zapalovací svíčku, tak jak ji vlastně známe dnes, získali nezávisle na sobě v roce 1898 Nikola Tesla, Frederick Richard Simms a Robert Bosch. Teprve však inženýr posledně jmenovaného, Gottlob Honold, dokázal v roce 1902 potenciál zapalovací svíčky využít díky vynálezu magneta. Tím byl podle všeho položen základ pro rozvoj spalovacích motorů.




Témata: Toyota


Nejčtenější

Příbramská Svatá hora zažila šok. Sjely se k ní desítky vozů Porsche
VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Další z rubriky

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.