Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Látkové řetězy nasadíte rychle, ale železo nenahradí

aktualizováno 
Látkové sněhové řetězy jsou novinkou letošní sezony. Jejich plusem je snadné nasazování, nízká váha a fakt, že při jízdě neruší hlukem. Velkou nevýhodou je ovšem to, že se na asfaltu rychle opotřebují.

Dali jsme si s kolegou malý závod – za jak dlouho nasadíme na kola klasické kovové a látkové sněhové řetězy. Já měl látkové za dvě minuty, kolega se s klasickými kovovými pral skoro půl hodiny. Je třeba dodat, že ačkoliv oba jezdíváme často na hory, řetězy jsme nasazovali poprvé.

Tentokrát jsme se do Krušných hor vypravili vyzkoušet, jak se bude chovat auto obuté v látkových návlecích, vyrobených ze speciální umělohmotné textilie.

Nasazení je vážně snadné

Jeden pár látkových sněhových řetězů AutoSock na pneumatiky rozměru 195/65 R15 (například Škoda Octavia, Ford Focus) jsme na internetu objednali za 1 892 korun, na větší kola stojí maximálně dva a půl tisíce.

Klasické kovové řetězy na focus od specializované firmy Pewag vyjdou na dva tisíce korun. Cena je tedy zhruba srovnatelná, výhoda těch látkových by měla být zřejmá: výrobce tvrdí, že je zvládnete nasadit během okamžiku.

Látkové sněhové řetězy

Vlastně je jen přetáhnete přes horní část kola, popojedete, aby se kolo otočilo o půl otáčky, znovu natáhnete a "řetěz" (nebo spíš návlek) je na kole. I když se ho pomocí oranžových popruhů nepodaří nasadit úplně rovně, po pár desítkách metrech jízdy se sám srovná. Nasazení je tedy opravdu rychlé.

Jedinou nevýhodou je, že si stejně jako u klasických řetězů zašpiníte ruce. Naštěstí jsou k návlekům přiloženy i oranžové plastové rukavice; ale vzhledem k materiálu tak na jedno použití. Hodí se mít proto svoje pracovní.

Stejně bezproblémové je i sejmutí návleků. Přetáhnout, popojet a sundat zbytek. Opět záležitost dvou minut.

Jen do sněhu

Jízda s látkovými sněhovými řetězy je bezproblémová na uježděném i v hlubokém sněhu. Lepší záběr kola je znát. Tam, kde už zimní pneumatiky nestačily, do pevné látky (připomíná pytlovinu) obalená kola zabírala. Oproti řetězům je výhoda i to, že se od kol neozývá žádný hluk.

sněhové řetězy

Výsledky testu řetězů ZDE

Podle rakouského autoklubu ÖAMTC problém s látkovými řetězy nastává na ledu. Tam se klasickým řetězům s lepším záběrem nevyrovnají. V testu byla jejich schopnost jízdy na ledu označena jako nedostatečná. Další, co je látkovým sněhovým řetězům vyčítáno, bývá jejich slabá výdrž při jízdě na asfaltu.

"Po šestnácti kilometrech jízdy po asfaltu byl i ten nejlepší textilní výrobek na cucky," shrnul výsledky testu odborník na pneumatiky Steffan Kerbl z rakouského autoklubu ÖAMTC.

S tím musíme souhlasit. Mírné rozedření se začalo projevovat i po úmyslně bezhlavém pokusu o rozjezd s návleky na uježděném sněhu, kdy se kola protáčela ostošest.

Ideální pro občasné použití

Komu se tedy látkové řetězy hodí? Těm, kteří na hory jezdí občas a chtějí mít jistotu, že si v případě problémů poradí, aniž by desítky minut trávili pokusy o nasazení klasických kovových řetězů. Návleky naopak nemůžeme doporučit tomu, kdo na horách tráví hodně času, kovové řetězy nasazuje často, takže mu to nedělá problém, a při ježdění po horách se pohybuje na úsecích, kde se na vozovce střídá sníh s ledem a asfaltem.

Výrobce upřesňuje, že látkové řetězy splňují danou normu a mohou tedy plně nahradit klasické řetězy v Rakousku, Německu a Itálii, kde je jejich použití v některých místech povinné v případě, že nemáte obuté zimní pneumatiky.

Jak na to

Krok 1: Nejprve se látkový návlek přetáhne přes horní část kola. Na jeho zadní části je guma, takže drží bez problémů. Nevýhodou je, že ruce musíte prostrčit za špinavou pneumatiku.

Látkové sněhové řetězy

Krok 2: Když je návlek uchycen nahoře, je nutné popojet asi metr, aby se nenasazená část dostala nahoru, kde se přes kolo přetáhne stejným způsobem jako v prvním kroku. K povytažení lze použít pevně přichycené oranžové popruhy.

Látkové sněhové řetězy

Krok 3: Po natažení látkových řetězů na kolo není potřeba zoufat, když vše nesedí úplně rovně. Po pár metrech pomalé jízdy se návlek na kole sám vycentruje do správné polohy.

Látkové sněhové řetězy




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.