Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Filigránská dřevostavba L&K pro nóbl klientelu

aktualizováno 
Patentované karoserie podle Weymanna jsou dnes v pokladnici automobilismu a protože jsou vzácné, přitahují publikum. Dřevěnou karoserii typu Weymann dostala i laurinka pro smetánku.

Na tehdejším pražském Nábřeží legií 39 stál v té době měšťanský dům. Před ním odpovídající auta. Toto je Laurin & Klement s karoserií typu Weymann s nápadnou dekorací ve stylu art deco. | foto: Archiv Škoda Auto

Klasická stavba karoserií používala dřevo a plech. Letecký konstruktér Weymann vsadil na lehčí materiály. Odlehčit auto přispělo jeho výkonu a úspoře paliva. Hlavní přínos byl ve zvýšení komfortu pasažérů.

Charles Terres Weymann

(1889 – 1976)

V Paříži usazený francouzský a americký občan prodal 123 licencí na svou karoserii firmám od Británie, přes Ameriku po Itálii (Carozzeria Touring). Pionýrovi letectví, vynálezci a úspěšnému podnikateli, který se narodil na Haiti americkému otci a haitské matce, se za dekádu, kdy byly Weymannky populární, sešly licenční poplatky za 70 tisíc vyrobených karoserií. V roce 1963 si nechal patentovat automatickou spojku, svůj nápad ovšem nedokázal komerčně využít.

Zatímco dřevěná konstrukce - výdřeva - se běžně lepila napevno ze solidních hranolů a hoblovala do formy karoserie, Weymann sestavoval výdřevu z téměř filigránských lištiček, často po dvou, paralelně a spojoval je kovovými elementy. Lištičky byly na důležitých místech povlečeny kaučukem. Tam, kde se karoserie dotýkala kovu, vkládal olejem nasáklý papír, aby zamezil skřípání. Weymannovy karoserie byly pružné, jejich povrch z lakované koženky nebo plátna nepraskal, jako to bylo běžné u ocelových nebo hliníkových karoserií.

Odhlučnění si Weyman nechal patentovat. Sedadla a výdřevu montoval na základní rám zvlášť. Výdřeva nebyla k šasi sešroubovaná napevno, tak se mu podařilo omezit přenos vibrací a hluku do kabiny. A že to na tehdejších nerovných silnicích drncalo...

Cestující ve „Weymannce“ tak seděli jako v zvukotěsné komoře. Vnitřek kabiny byl vyložen tenkou leteckou, mnohavrstevnou překližkou. Taková konstrukce byla dokonce levnější než klasická z plechu. Nevýhodou však byla omezená životnost.

Zákaznické karoserie podle Weymanna stavěly renomované karosárny na dražších podvozcích pro vybranou vrstvu automobilistů. Laurin & Klement typ 110 byl v nabídce právě i v provedení s karoserií typu Weymann, jeho fotka před výstavním pražským palácem se našla v archivu Škody Auto.

Dům na Janáčkově nábřeží byl postaven 1876 -77. Roku 1925 byl přestavěn podle plánů rakouského architekta Rudolfa Eislera pro generálního ředitele Škodových závodů Plzeň.
Stejný dům dnes a před ním druhá generace Škody Superb v provedení Laurin&Klement.

Na tehdejším pražském Nábřeží legíí 39 stál v té době měšťanský dům. Dnes se nábřeží jmenuje Janáčkovo. Dům byl postaven v letech 1876 - 77 a roku 1925 přestavěn podle plánů rakouského architekta Rudolfa Eislera pro generálního ředitele Škodových závodů Plzeň. V domě bydlely významné osobnosti veřejného života jako armádní generál R.Medek, Univ. Profesor J.Pekař nebo divadelní diva Nataša Gollová.

Autoři:




Nejčtenější

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své jediné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.