Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Má brzdu místo plynu a řazení je tělocvik, tak se řídí stoletá laurinka

aktualizováno 
Zelená laurinka si to štráduje podél žlutého pole a moc jí to sluší. Jízda s ní člověku dokáže, že pionýři motorismu museli být opravdoví frajeři. Moderní řidič zhýčkaný rozmařilostmi jako je střecha, světla nebo jízdní vlastnosti by šel raději pěšky. Vždyť to auto má řadicí páku venku, vedle kabiny!

Taková jízda je nezapomenutelný, opojný, fascinující zážitek. Babička starší než Československo se kolíbavě nese po silnici. Šofér má plno práce, opatrná jízda je šněrovavě neplynulá, stoleté auto má ve všem obrovské vůle. Na volantu neurostlý řidič spíš visí, aby ho měl pevně v rukou. Všechno se třese, přední lampy, které mají tehdejší převratnou novinku v podobě žárovky (předchůdkyně byly acetylénové) vibrují v rytmu diktovaném klikou startovaným čtyřválcem a rozbitou silnicí.

Laurin & Klement S

Jak se budí stoleté princezny

Pohladit chladič, hezky pozdravit, jinak nenastartuje, je to jak v autopohádce. Oživování jednoho z nejstarších aut v Česku a jedné z pěti nejstarších jezdících laurinek je rituál, kolik z nás si může říct, že to někdy zkusil. Chce to fištrón, pokoru a vědět, kam sáhnout pod kapotu, pak už jen zatočit klikou a je to. A teď si to zkuste, bez zaškolení nepochodíte.

Nastupování a prostornost jsou luxusní. V kočárovité otevřené karoserii se cítíte jak v jachtě. Sedí se hodně vysoko, jak na kozlíku, však má hezky vysoký podvozek, tehdejší auta totiž musela mít taky obstojné terénní schopnosti. Jezdilo se po uválených prašných cestách, rozbitá asfaltka nebo polňačka tak laurinku nerozhodí.

Řízení je atletika

Moje babička i děda byli určitě menší než já, 175centimetrový průměr. Jak to dělal jejich určitě ještě menší praděda, že něco takového uřídil, je otázka. Lavice obou řad jsou měkce polstrované, tvarované jak babiččina pohovka. Ale jsou napevno, stejně jako pedály a volant. Malý šofér tak nedosáhne na pedály ani na řadicí páku, která je zvenčí karoserie. To, že má laurinka přeházené pedály jinak než dnešní auta, už je detail.

Všechno je třeba dobře naplánovat. Pro přeřazení se musím přitáhnout za volant, jen tak dosáhnu na spojku, aby ji sešlápl. Z útrob se ozve rachot (poučili mě, že to je normální) vykloním se přes bok, vezmu za páku a musím kontrolovat, jak ji pohybuju v kulise. Když se trochu otrkám, odvážím se i třeba řadit z jedničky na dvojku poslepu. Auto při té tělocvičné operaci řidiče nesmí moc ztratit rychlost, přitom jednou rukou ho uřídit moc nejde a mezitím pár metrů ujedete. Pomalejší tempo začátku století a tehdejší provoz toho šoférovi ale odpustili víc než dnes.

Laurin & Klement S
Laurin & Klement S

Zadní kola pohání spodový čtyřválec objemu 1,8 litru s výkonem do dvaceti koní, který je neuvěřitelně pružný. Než tam dostanu dvojku (někdy tam zajede skoro sama, jindy se trochu vzpouzí), skoro zastaví, ale stejně se pak motor rozkutálí a laurinka bafá dál. Řadit se musí podle citu, sluchu a taky podle přání auta. „Samo si řekne, co potřebuje,“ radí vedoucí renovačního oddělení Samohýl Jiří Valach. Podřazování u nesynchronizované převodovky žádá meziplyn, řazení nahoru trpělivost, opatrnost a jemnou ale pevnou ruku. S tím meziplynem to není tak jednoduché. Laurinka má totiž prohozený plyn s brzdou. Ve své době to bylo běžné řešení, jenže vysvětlete to pravé noze zvyklé na praprapravnuky laurinky.

Voňavé svezení plné dobrodružství

Kromě toho, že se auto třese a různě rachotí, taky nezaměnitelně voní. Voní letitá kůže, kov, škvařící se olej, namáhaná spojka, spálený benzin. Prý skousne i ten dnešní, pančovaný různými biosložkami a aditivy, vypije ho kolem deseti litrů na sto - najet je trvá ale docela dlouho.

Těžké řízení má menší vůle, než bych čekal. Ale geometrie náprav uložených na listových perech a doplněných třecími tlumiči řidiči zrovna nepomáhá držet směr. Dlouhé a úzké auto reaguje rychle, jen trochu nepřesně. Šofér sedící vysoko, kterému z auta trčí celé tělo a přes tabule čelního skla fouká na čelo, výrazně vnímá kymácivé pohyby karoserie.

Na přístrojovou desku bylo na přelomu první a druhé dekády minulého století ještě brzo, se zelenou laurinkou se prý ale dá uhánět i hodně přes padesát. To už pak kromě rozvahy potřebuje řidič taky udatnost, aby ji udržel na silnici. Mechanické brzdy provedené táhly spíš zpomalují, než brzdí. Docela dobře se dá ale brzdit motorem a spoléhat na obrovské mechanické odpory kovářsky dimenzovaného stroje.

Laurin & Klement S

Bylo jich nejvíc

V roce 1911 uvedený jednoduchý, robustní model řady S v provedení SO byl určený pro nejširší klientelu. K jeho vytvoření Klementa inspirovala nabídka jeho velkého vzoru Henryho Forda. Auto dostalo nový čtyřválec spojený v jedné skříni s převodovkou. Motor měl netradičně setrvačník vpředu hned za chladičem - vykukuje dole, za startovací klikou.

Fotogalerie

Lehké jednoduché auto bylo na svou dobu vyráběné ve velkých objemech, ovšem s fordovou produkcí na výrobních linkách se to nedalo srovnat, „Esek“ vzniklo za pět let něco přes sedm set. Laurinka řady S byla tedy nejúspěšnějším modelem automobilky L&K vůbec.

Specifikován byl jako čtyřmístný sportovní vůz, ale má jen tři dveře, na šoférské místo vpředu vpravo (tehdy se na našich cestách jezdilo ještě na opačné straně než dnes) se leze přes spolujezdce. Před nepřízní počasí chrání natahovací plátěná střecha. Na rámu podvozku spočívá dřevěný rám karoserie, který je oplechovaný. Stavba karoserií se v té době obvykle zadávala externím karosárnám, nebo mohl zákazník dostat tu, kterou vyráběla fabrika. Zelený kousek je tak přímo prací mladoboleslavské dílny Václavů Laurina s Klementem.





Nejčtenější

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Další z rubriky

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Otto Buchberger
VIDEO: Drak ožil po padesáti letech na brněnském výstavišti

Padesát let. Tak dlouho československý závodník Otto Buchberger neseděl za volantem svojí formule na trati historického závodu po brněnském výstavišti....  celý článek

Adolf Veřmiřovský (vlevo) s Tatrou 607 a Jaroslav Pavelka s T607-2 na startu...
Autofotka týdne: Formule Tatra se potkají na trati poprvé od roku 1958

V padesátých létech vládly formule Tatra československým okruhům a pomýšlet mohly i na start ve Formuli 1. V roce 1958 ale jejich kariéra skončila v muzeu a na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.