Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legendární americké cobry vyrábí vězni

aktualizováno 
Typický muscle car - silný, zuřivý, nekompromisní. Ten nejsvalnatější ze svalnatých nosí na zádi vetknuté jméno Cobra. Čistokrevný americký sporťák musí vznikat v Americe, pro výrobce je proto těžké snížit náklady přesunem výroby mimo USA. Ale američtí šéfové mají nápady, dokážou snížit náklady a přitom zůstat doma. Cobry budou vyrábět vězňové, řekl si Gary Paterson, šéf automobilové továrny Shelby v Las Vegas.

Shelby Cobra | foto: Cobra

Cobra, těší mě
Píše se rok 1965 a automobilového závodníka Carolla Shelbyho napadá zamontovat hrůzostrašný big block V8 ford 427 ci pod kapotu lehkého roadsteru AC, původem z Velké Británie. Tak se narodila legenda jménem Cobra. Už první generace jezdila v šedesátých letech na svou dobu neskutečných 222 kilometrů za hodinu a na stovku se rozdováděla za pět a půl sekundy.

Cobry se v šedesátých letech řadily k nejrychlejším autům na světě, ze své reputace nechtějí slevit ani dnes.

Základní cena Cobry od Shelbyho dnes začíná na 47 995 dolarech, ale umí se vyšplhat až třeba na 135 tisíc dolarů. To když si naporoučíte, aby karoserii navěšenou na trubkový rám vytvořili z nějakého ušlechtilejšího materiálu. oblíbený je hliník, případně skelná, nebo uhlíková  vlákna.

Auta se prodávají bez motoru a převodovky, pod kapotu patří pětilitrový motor Ford, který je k mání ve výkonových verzích 225 až 450 koní (168 - 336 kW). Kroutící moment se pohybuje podle provedení mezi 400 a 542 newtonmetry, o jeho přenesení na zadní kola se stará pětistupňová manuální převodovka.

Cobra ve vězení
Proslulé sporťáky nosící jméno Carrola Shelbyho se dnes rodí ve fabrice v Las Vegas. Problém přišel s krizí v automobilovém průmyslu, který kosí smělé plány i mnohem větších výrobců. Shelbyho luxusní hračky byly najednou příliš drahé. Jedním z řešení, které zná i česká kotlina, je přemístit výrobu tam, kde je levněji.

Jenže na rozdíl od ostatních, kteří musí své výrobní linky stavět na druhé straně zeměkoule, našel šéf Shelbyho Gary Paterson továrnu svých snů jen 40 km nedaleko. V Indian Springs uvnitř jedné z největších věznic v americké Nevadě. Továrna tam na plný úvazek zaměstnává 50 vězňů, které si vyučila; jsou to montéři, svářeči, elektrikáři. Pracují pod dohledem dozorce seržanta Rodrigueze.

"Někteří jsou tady na doživotí, jiní na dva až tři roky. Naučí se dobrou práci a jsou na to pyšní. Tady není snadné dostat práci. A navíc mají výhodu, jsou stranou od ostatních vězňů," říká.

Mistr Tom D´Antonio kontroluje jejich práci. "Když dělník nedělá, co chceme, když je líný nebo se nesoustředí na práci - to se také může stát - pak ho můžeme propustit, vzít mu pracovní průkaz a vrátit ho mezi ostatní," popisuje.

Odsouzený, který si odsedí 15 let za ozbrojený útok, mluví pod dohledem šéfů: "Mnoha lidem připadají ta auta nádherná a to ani nevědí, kdo je vyrábí, vidí jen tu výbornou práci," chlubí se.

Taková továrna je snem snad každého podnikatele. Platí dělníkům dva dolary na hodinu - to je desetkrát méně než venku - a to není jediná výhoda pro továrníka: "Neunaví se dojížděním, chodí včas, nemají problém s manželkami, mají daleko méně osobních problémů. Víte, s lidmi zvenku máme daleko více potíží," říká mistr Tom D´Antonio.

Kromě nízkých platů výrobce neplatí žádné fixní náklady ani sociální pojištění, o to se stará věznice. Auta se pak převážejí k finálním úpravám k civilním zaměstnancům do Las Vegas. "Samozřejmě, že nás k tomu dovedly ekonomické důvody a vyplácejí se. Tím, že berou daleko méně než tito zaměstnanci, snižují naše celkové náklady, navíc mají dost času k práci," dodává Paterson.

Shelby je jedna z mála firem, která se nestydí a mluví otevřeně o tom, že využívá práci vězňů.

Ford Shelby Cobra Concept Ford Shelby Cobra Concept
V roce 2004 se zosobnění sportovního ducha cobry alespoň na chvíli vrátilo v moderním kabátě 21. století. Síle a rychlosti, která z detroitského konceptu přímo odkapává, zdatně sekundují nejmodernější technologie. Dva "šílenci", kteří by cobru chtěli zkrotit, se musí poprat se silou 605 koňských sil fordova desetiválce.

Ford Shelby Cobra ConceptFord Shelby Cobra ConceptFord Shelby Cobra Concept



Ford Shelby Cobra ConceptFord Shelby Cobra ConceptFord Shelby Cobra Concept





Cobra nejcobrovatější
Cobra také dala vzniknout jednomu z nejsilnějších aut dneška.

Wieneck Cobra dostal téměř třináctilitrový osmiválec s výkonem jedenáctset koní (809 kW).

Asfalt asi moc dlouho nevydrží pod kroutícím momentem 1760 newtonmetrů, který na zadní kola přenáší speciálně zesílená čtyřstupňová převodovka.

Hodnotu zrychlení 4,9 sekundy by záviděl leckterý sportovní speciál, ale pozor, v případě cobry od Wienecku je to čas potřebný k dosažení dvousetkilometrové rychlosti, nikoliv stovky.

Ve zbytku automobilového světa tím údaje o zrychlení povětšinou končí, v případě Wieneck Cobry ale ještě následuje údaj o hodnotě zrychlení z nuly na třístovku - 10 sekund.

Pravděpodobně nejsilnější auto světa, homologované pro běžný provoz, obouvá na zadní osmnáctipalcová kola pneumatiky s rozměrem 315/35, vpředu mají šířku 255 milimetrů a profilové číslo 40.

Z německé manufaktury vyjelo pouze patnáct exemplářů Wienecku Cobra, každý za necelých šestnáct milionů korun.

Wieneck Cobra

Wieneck Cobra

Wieneck Cobra

Wieneck Cobra

Wieneck Cobra

Wieneck Cobra


Autoři:




Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto
Škoda odpískala malé levné auto pro Indii, s Tata Motors ukončila jednání

Automobilka Škoda Auto i celý koncern Volkswagen ukončily jednání s indickou Tata Motors o možné společné výrobě aut v rámci strategického partnerství. Firmy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.