Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legendární Honda CRX se vrací, jmenuje se CR-Z a je to hybrid

aktualizováno 
Japonské automobilky Toyota a Honda věří hybridům. Do pár let chtějí zákazníkům nabídnout sériové novinky rozličných kategorií. Honda začíná už teď s hybridním sporťákem, který má ideově navazovat na ikonický model CRX.

Honda CR-Z Hybrid Coupé | foto: Honda

Na autosalonu v Detroitu odhalila svou představu čistě hybridního auta Toyota. Koncept FT-CH vznikal v evropském vývojovém centru designu automobilky ve francouzském Nice. V porovnání s modelem Prius je studie o přibližně 56 cm kratší. "Po vozu této kategorie volali prodejci Toyoty i samotní zákazníci," říká Jim Lentz, šéf divize Toyota Motor Sales. FT-CH je ale podle všeho čistě stylistickým cvičením. Na délku má 3,9 metru.

Toyota FT-CH

"Nejenže během deseti až dvaceti let dosáhneme rekordní spotřeby ropy, ale zároveň vstoupíme do éry, kdy poptávka po veškerých kapalných palivech přesáhne dostupnou nabídku," tvrdí Lentz. "Sto let po jeho vynalezení musíme automobil přetvořit a vybavit takovými pohony, které výrazně sníží spotřebu tradičních paliv na bázi ropy, nebo se bez nich obejdou úplně."

Toyota FT-CHToyota FT-CH

Cestu vidí Toyota právě v "elektrifikaci", která dá vzniknout celé rodině příbuzných známého modelu Prius. Japonská automobilka už má "elektrifikaci" rozplánovanou. Co nejdřív odstartuje prodej hybridních vozů s technologií plug-in (PHV), elektromobily s bateriovým pohonem (BEV) vyjedou v roce 2012 a vozidla poháněná pomocí vodíkových palivových článků (FCHV) se chystají na rok 2015. Celkem je připraveno osm zcela nových hybridů.

Honda CR-Z: první hybrid s manuálem

V Detroitu ale parkuje i sériová novinka, která chce využívat hybridní pohon pro sportování. Honda představuje nástupce legendárního modelu CRX. Celým jménem se nový malý sporťák jmenuje Honda CR-Z Hybrid Coupe. Konstruktéři japonské automobilky se chlubí tím, že vůbec poprvé spojili hybridní pohon a manuální převodovku - v případě CR-Z šestistupňovou.

Honda CR-Z Hybrid CoupéHonda CR-Z Hybrid Coupé

Na nesmrtelné "CRXo" zavzpomínali designéři při malování prosklené zádi, snažili se také zachovat klínovitý čumák. Řešení zádi se skloněným zadním sklem je dobré nejen pro povzbuzení nostalgie, právě takto zakončené auto podle odborníků na aerodynamiku lépe prořezává vzduch a tím se snižuje odpor a potažmo i spotřeba.

Motoráři spojili s elektromotorem benzinový čtyřválec 1,5 litru. Malá sportovní honda se chlubí celkovým výkonem 124 koní a 174 točivými newtonmetry dostupnými od 1500 otáček. Elektromotor umístěný mezi spalovacím motorem a převodovkou z toho dodává 14 koní a 78 Nm. Hybridní novinka má vystačit má s pěti litry benzinu, což znamená emise CO2 na úrovni 117 g/km.

Auto dostane systém 3-Mode Drive System (Econ, Normal e Sport), kterým bude řidič měnit nastavení a odezvu plynového pedálu, řízení, systému start&stop, klimatizace a celého hybridního pohonu podle aktuálních požadavků. Přístrojovka se nese v duchu ufoidní Hondy Civic. Interiér malého kupátka je 2+2 místný.

Pod atraktivní slupkou se ukrývá technika Hondy Insight, míry podvozku a jeho nastavení jsou ale optimalizované speciálně pro hybridní sportování. Rozvor je tedy o 115 mm kratší, celková délka vozu je menší o 295 mm a váha ukáže o 44 nižší hmotnost. "Na rozdíl od modelu insight, který využívá válcovaných komponent, byly u modelu CR-Z kvůli snížení hmotnosti a zvýšení pevnosti použity kované hliníkové vzpěry McPherson," uvádí automobilka. Novodobé crxo bude délkou o pár centimetrů přesahovat čtyři metry, hmotností by se mělo vejít do dvanácti metráků.

Evropská verze se představí na autosalonu v Ženevě, poznáte ji podle světel pro denní svícení, složených z osmi diod vetknutých do spodní části předních lamp. Oproti americké verzi, která se naparuje v Detroitu, dostane také jiné mlhovky.

Honda CRX

Legendární Honda CRX

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.