Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legendární kachna slaví šedesátiny

  15:33aktualizováno  15:33
Francouzský automobil století nevozil prominenty, neporážel konkurenty v prestižních závodech, ba ani nenabízel mimořádné pohodlí. Byl "pouze" autem "pro všechny". Populární "kachna" neboli Citroën 2CV byla poprvé představena před šedesáti lety na pařížském autosalonu. A až do ukončení výroby v roce 1990 bylo těchto vozů vyrobeno přes pět milionů.

Citroën 2CV Hermés na autosalonu v Paříži | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

První prototyp lidového vozítka vznikl z iniciativy viceprezidenta společnosti Citroën Pierra-Julese Boulangera v roce 1937. Práci na něm zahájili konstruktér André Lefebvre a designér Flaminio Bertoni v létě 1936. Požadavek na nové lidové vozítko údajně zněl tak, že musí uvézt čtyři venkovany se slamáky na hlavě a pytel brambor přes zorané pole rychlostí 60 km/h, aniž by se rozbilo jediné vejce v ošatce.

Posléze bylo vyrobeno 250 prototypů, sériovou výrobu však překazila druhá světová válka. Myšlenka nenáročného vozu ale nezapadla, na oficiální představení si však musel počkat až do 7. října 1948.

Automobil netradičních tvarů sice nevzbudil svým vzhledem všeobecné nadšení, přinesl však řadu pokrokových konstrukčních řešení včetně nezávislého zavěšení kol. Zákazníci oceňovali hlavně praktické věci jako vysokou světlou výšku, která umožnila jízdu po nekvalitních polních cestách, nízkou spotřebu, pohodlné pérování a především jednoduchost, která umožňovala rozebrat vůz jen s pomocí nejzákladnějšího nářadí, minimálních znalostí a základní zručnosti, takže jej dokázal opravit takřka každý.

"Je to zvláštní auto. Lidi si získalo především svým tvarem a jednoduchostí. Technické parametry roli nehrají," řekl předseda sdružení 2CV Club Jesenice Tomáš Neruda.

Kachnaři si na svých miláčcích cení nenáročnou údržbu. "Cestuji s ním po celém světě. Mohu si ho opravit kdekoli sám. Žádnou cizí pomoc nepotřebuji," tvrdí Neruda. Odhalil i další přednosti. "Skýtá různé výhody. Po úpravě se v něm dá spát ve dvou nebo naložit spousta věcí. Má to i stahovací střechu," vypočítává přednosti. Sám prý tímto autem dojel až za polární kruh, procestoval Norsko i jih Itálie. "Auto je to spolehlivé a pohodlné," tvrdí.

Citroën 2CV byl označován za průlom v minimalizaci automobilů a v jeho zpřístupnění většině obyvatel, což samozřejmě umožnila hlavně nízká cena.

Citroën 2CV

Tomu odpovídaly také technické parametry vozidla. První verze byla osazena dvouválcovým motorem o objemu pouhých 375 cm3 a výkonu 6,6 kW, který bylo možné nastartovat pouze klikou. Postupně se objem motoru zvětšoval na 425, 435 a 602 cm3 o výkonu přes 20 kW.

Drobné kosmetické úpravy prodělala i karoserie. Kromě základní čtyřdveřové varianty bylo velmi populární i provedení pick-up. Existovala řada dalších úprav populárního vozítka. Kachna tak sloužila v pouští verzi (model Sahara poháněný dvojicí dvouválcových motorů o objemu 375 cm3 s pohonem všech čtyř kol), ve vojenské úpravě, jako elegantní kabriolet nebo jako malý náklaďáček. Na základě 2CV vzniklo několik dalších citroënů, například Dyane nebo víceúčelový lehký vůz Méhari.

Poslední "kachna" sjela z výrobní linky v portugalském městě Mangualde 27. července 1990. Ve Francii byla její výroba definitivně zastavena již na počátku roku 1988. V roce 1999 vůz Francouzi v anketě zvolili automobilem století.

Vozítko si získalo nesmírnou popularitu a dodnes má tisíce obdivovatelů, kteří historická auta udržují v původní podobě, ale také neustále vylepšují či přestavují. Na celém světě existují stovky klubů majitelů těchto vozů.

Přezdívka "kachna" je přitom pro Francouze velkou neznámou. Nejčastěji totiž používají "deux chevaux", tedy dva koně, což není o výkonu motoru, ale o propočtu zdanění. Autu se přezdívá také zkráceně deuche, ale i dodoche nebo "deux pattes" (dvě tlapky) a "deux lapins" (dva králíci).

Auto bylo také oblíbenou rekvizitou filmařů, nejznámější jsou zřejmě scény ze série o četnících ze Saint-Tropez.

V Česku se první "kachny" objevily už v 50. letech. "Bylo to ale spíš náhodné. Před rokem 1989 tady bylo jen 36 těchto vozů. Ve velkém se dovážely až v 90. letech," uvedl předseda 2CV Clubu Jesenice Tomáš Neruda. V současnosti mají čeští "kachnaři" asi 650 aut. Nejde jim však prý o výhodnou investici.

"Je to auto, které si koupíte pro potěšení. Když ho zrenovujete, peníze se nevrátí. Je tam nulový zisk. Renovace převyšuje cenu," říká Neruda. Upozorňuje zároveň, že jsou i "kachny", kterých si sběratelé cení. Jde o malosériová auta, která stojí zhruba 1,5 milionu korun. "V Česku se ale nevyskytují," doplňuje.

Jedinečnou příležitost pohladit i ty nejvzácnější "kachny" budou mít čeští fanoušci v příštím roce. Od 27. července do 2. srpna by se na Hipodrom Most mělo sjet asi 6 000 těchto vozů. Jde o vůbec první mezinárodní sraz přátel 2CV v Česku. "Bude to poprvé a pravděpodobně naposled. Je to jakási olympiáda. Koná se každé dva roky. Další šance uspořádat ji bude asi až za dvacet let. Nedokážu si představit, jaká bude v té době kachní scéna," uzavírá Tomáš Neruda.

Citroën 2CV

Autoři: ,




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Hyundai i10 1.2 i 16V 2010 ·...
Hyundai i10 1.2 i 16V 2010 ·...

r.v. 2010, naj. 57 745 km, benzín
112 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.