Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legendární lada konkuruje nejlevnějším autům, v Rusku stojí 63 tisíc

  9:00aktualizováno  9:00
Ruská automobilka AvtoVAZ se rozhodla zlevnit nejstarší model ve své nabídce. Legendární Ladu 2105, která má svůj původ ještě ve Fiatu 124, zlevní na 3 300 amerických dolarů.

Lada 2105 patří k nejlevnějším autům světa

Lada 2105 se začala v tehdejším Sovětském svazu vyrábět na začátku osmdesátých let a ve výrobním programu se udržela dodnes. Její kořeny přitom sahají ještě hlouběji. Model 2105 (také označován Riva) je vlastně vylepšený typ 2101, tedy známý Žiguli. Ten se vyráběl od roku 1970 do roku 1984. Jeho technickým základem přitom bylo evropské Auto roku 1966 Fiat 124, vyráběné v letech 1966-1974.

Není proto divu, že auto s technickým původem v šedesátých letech patří dnes k nejlevnějším vozům, které lze jako nové koupit. Prodává se ale jen na několika trzích, především v Rusku. Základní provedení stojí 168 926 rublů, tedy v přepočtu asi 105 000 korun. Jenže automobilka se rozhodla letitý vůz, jehož ojetinu z prvních ročníků už můžete přihlásit jako veterána, výrazně zlevnit.

Server RT.com s anglickými zprávami z Ruska uvedl, že nově bude model 2105 stát v základním provedení asi 3 300 dolarů, což je v přepočtu asi 63 000 korun. Přesná cena záleží na aktuálním kurzu dolaru vůči rublu nebo rublu vůči koruně, každopádně je jasné, že prastará lada se tímto stává pomyslným soupeřem pro Tatu Nano.

Je otázkou, který z vozů lze vlastně považovat za technický vyspělejší. Malý ruský sedan má motor 1,6 s osmi ventily a výkonem 53,5 kW a točivým momentem 116 Nm. Plní přitom emisní normu Euro 3. Jezdí na třináctipalcových kolech a spotřebuje 8,5 litru paliva na 100 kilometrů. Stejně jako Tata Nano pak ani lada nemá žádné technické vychytávky. Tatu Nano pohání 25kilowattový hliníkový dvouválec o objemu o litr menším (624 ccm), který je umístěný u zadní poháněné nápravy. Čtyřstupňová převodovka přenáší 48 newtonmetrů kroutícího momentu na dvanáctipalcová kola. Maximální rychlost je 105 km/h, zrychlení z nuly na šedesátku trvá 8 sekund.

Výše zmíněná cena nemusí být příliš překvapivá. Přes čtyřicet let stará konstrukce musí být z vývojového hlediska zaplacená snad již stokrát a tak jedinými náklady jsou ty aktuální výrobní. Zdá se, že 2105 bude v Rusku ještě nějakou dobu oblíbená.





Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.