Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legendární tříkolová včelka: Piaggio Ape v testu

  11:00aktualizováno  11:00
Ferrari, Lamborghini, Ape. Jméno poslední z vyjmenovaných ikon italského automobilismu vám možná nic neříká. Určitě jí ale byli unešeni, když jste ji ve šrumci italského provozu viděli. Nákladní tříkolovou motorkou Piaggio Ape, která je v Evropě nejlevnějším a nejmenším náklaďákem vůbec, jsme se svezli.

Jede maximálně čtyřicítkou, odveze i paletu (nesmí být ale moc těžká), má čtyřrychlostní zpátečku a stojí míň než zrcátko na ferrari. Holek se za vámi ale bude otáčet mnohonásobně víc než za silou a drahotou kypícím supersportem. A rozhodně není mladým výrostkem, ape letos totiž slaví šedesátiny. Tahle tříkolka totiž motorizovala společně se sestrou Vespou poválečnou Itálii a dnes je jedním z jejích symbolů.

Miniatura
Design je neopakovatelný, vepředu jedno kolo, vzadu dvě nezávisle zavěšená, miniaturní vzduchem chlazený motor, malá kabina, a je to. Když ape velmistr automobilového designu Giorgetto Giugiaro maloval, moc práce neměl. Hranatou korbičku navrhl co nejpraktičtěji konstruktér. Na Giugiarovo studio Italdesign tak zbylo tvarování kabiny.

Moderní ape už má dvě světla místo jednoho centrálního. Kov doplňuje plast a za příplatek třeba i různé lakované rámy chránící světla a plechy v městských soubojích o parkovací místo. V příplatkové výbavě najdeme třeba i zahrádku na střechu.

Kabina je tak maličká, že se do ní dvoumetrový chlap musí skládat nadvakrát. Cítíte se spíš, jako byste si ape oblékli, než do něj nastoupili. Do všech směrů je výborně vidět, máte skvělý přehled o dění na silnici a přesně vidíte, kde automotorka končí a kam se už nevejdete.

Kurz italštiny

Piaggio Vespa

Známý skútr, na kterém mimo jiné Audrey Hepburnová a Gregory Peck brázdili Řím a hromady jeho následovníků nyní zahlcují nejen italská města, se jmenuje VESPA – italsky VOSA.

Pracovitá tříkolka prapodivných tvarů, která odveze hromadu věcí, stojí málo a vydrží všechno, se jmenuje APE – italsky VČELA.

Uvnitř čeká hezky široká, koženkou potažená lavice (nechybí bezpečnostní pás, který ovšem není navíjecí), páka ruční brzdy, jeden pedál, police s vyprofilovanými vaničkami na drobnosti, obligátní popelník a držák na drobné a hlavně řídítka. Komfort volantu si dopřávají až větší verze. Sledovat můžete rychloměr cejchovaný optimisticky do šedesátky a čtyři kontrolky, na další zbytečnosti zapomeňte. Nechybí ale stěrač s ostřikovačem, blinkry a hlavně klakson. U lepších verzí si můžete připlatit třeba i za rádio.

Piaggio Ape 50

Ape vám dopřeje i komfort dvou dveří, můžete si vybrat, jestli nastoupíte zprava, nebo zleva. Zevnitř mají čalounění s plastovou kapsou. Když je zamčeno, dostanete se dovnitř jen těmi pravými a pro zavření je s nimi třeba pořádně bouchnout. Klimatizujete se výklopnými bočními okénky, mladí "Taliáni" si je radši na léto odmontovávají úplně. Občas jim přijdou přebytečné i dveře.

Piaggio Ape 50


Kouzlo jednoduchosti
Startujeme a vyrážíme budit pozdvižení do ostravského provozu, kde generální dovozce těchto tříkolek sídlí.

Nejdřív se otočí klíčkem v zapalování, motůrek ze skútru uložený u zadní nápravy se ale oživuje knoflíkem u pravého palce, pravou rukou se stejně jako na motorce také přidává plyn otáčením rukojeti řídítek.

Pravačka ještě ovládá páčku přední brzdy, bezpečnější je ale brzdit pedálem u pravé nohy, který brzdí všechna tři kola naráz. Sluší se dodat, že bubnové brzdy mají ovládání lanky, žádné posilovače, ABS...

Může se hodit

Nové i ojeté nákladní vozy můžete koupit na www.automodul.cz

Řadí se levou rukou otáčením rukojeti, při řazení je třeba zmáčknout páčku spojky a otočit. Jaký převodový stupeň máte zařazený, vidíte na mechanickém číselníku. A kde je zpátečka?

Piaggio Ape 50

Urostlejší řidič prostě jednoduše popadne ape za rám vzadu a přenese zadní kola, kam potřebuje. Když jste střízlíci, zařadíte pákou u levé nohy zpětný chod a máte na couvání zase čtyři rychlosti.

Adrenalin pro tři kola
S tříkolkou, kterou si na italské dovolené všichni fotíme, je jízda zábavná i za nízkých rychlostí. A na vysoké se nerozjede. Vejde se do každé skuliny a zaparkuje všude.

Při jízdě je překvapivě stabilní, na řezání zatáček to samozřejmě není, ale najíždět do ní krokem také není nutné. Limitem je spíš vaše odvaha.

Adrenalinové jsou výjezdy na hlavní silnici, po které to Ostravou metelí sedmdesátkou kamiony. Musíte vystartovat a pod plným plynem řadit, stejně vás ale za ohlušujícího troubení předjedou.

K základním akrobatickým disciplínám patří jízda po dvou kolech, to stačí trochu více stočit přední kolo v zatáčce a pak jím korigovat rovnováhu, chce to ale trochu tréninku a hodně odvahy. I když o tom nevíte, vnitřní kolo se při jízdě s prázdnou tříkolkou zvedá v každé druhé ostřeji projeté zatáčce.

S ape lze samozřejmě také jako s každou správnou zadokolkou driftovat, tedy projet zatáčku bokem řízeným smykem. Ale to si nacvičíme až příští rok na dovolené...

Pracovitá včelka
Na italských předměstích pořádá mládež s tříkolkami závody. A nechybí ani akrobatické disciplíny. Před lety s nimi dva dobrodruzi dojeli z Lisabonu do Pekingu a legrace je také na sněhu.

V našich končinách si je spíš pochvalují komunální služby nebo malí živnostníci vozící materiál a zásobující prodejny v centrech měst. A ještě mají navrch pojízdný billboard, kterého si všimne každý.

V cizině ape řídí zmrzlináři, točí na nich pivo, prodávají občerstvení anebo také odváží odpadky. Existují mimo jiné i nástavby s vysokozdvižnou plošinou nebo popelářské verze, které umí vysypat do korby i velkou popelnici.

Čísla klamou, dva a půl koně stačí
Servis je jednoduchý, zvládnete ho před domem. Ape jednoduše povalíte na dvě kola a přístup k motoru je otevřený. Karoserie je plechová, bohužel postrádá pozinkování nebo jinou antikorozní úpravu. V zájmu zachování přijatelných nákladů zůstalo u lakování. Výrobce ale kromě klasické dvouleté záruky poskytuje ještě o rok víc na prorezivění karoserie.

Piaggio Ape 50

Rám a mechanika prý motor několikrát přežije. Když už motorek netáhne jako zamlada, stačí akorát vyměnit pístní kroužky, udělat výbrus (což vyjde dohromady asi na 7 tisíc) a jezdí se dál.

Jednoválcový motor je třeba vytáčet, pak umí ape pelášit živěji, než byste po přečtení údaje o výkonu (1,8 kW) čekali. Uvnitř malé kabiny je řevu víc než venku. Řazení "na ucho" je tedy třeba chvíli cvičit.

Základní padesátikubíkovou verzi mohou řídit i patnáctiletí brigádníci, kteří mají řidičák na malou motorku. Že jsou v Itálii tyhle tříkolky mnohem splašenější a rozhodně jezdí víc než čtyřicítkou? Na ape totiž seženete "kity" zvyšující výkon. Tuning ape je tam oblíbenou kratochvílí mladých i starých.

Hrdlo nádrže najdete na obou stranách hned vedle dveří. Levým naléváte benzin jednou za 300 kilometrů (průměrná spotřeba má být 2,7 litru, maximálně si prý ape řekne o tři), pravým olej, kterým se dvoutaktní motor musí mazat.

PIAGGIO APE TM

Piaggio Ape TM

Větší Ape TM si dopřává komfort dvoumístné kabiny, volantu a třeba i topení. Čtyřstupňová převodovka se ovládá klasickou řadicí pákou, akorát její kulisa je trochu atypická s dlouhými drahami.

Řídit je můžete od 17 let s "papíry" na velkou motorku. Pohání je benzinový dvoutakt objemem 218 ccm nebo vodou chlazený nafťák s objemem 0,4 litru.

Jede dokonce šedesátkou, spotřebuje na sto kilometrů 4 litry paliva a odveze až 700 kilogramů nákladu.


Nejoblíbenější je verze Ape 50 s klasickou korbou, odvezete na ní všechno, student školní tašku, živnostník do dvou metráků nákladu. K mání je verze s krátkou nebo dlouhou korbou, pořídíte i skříňový furgon.

"Dolce vita"
Pro romantiky je připravena limitovaná edice Ape Calessino. Vozit vás v něm bude po riviéře šofér a vy si budete hovět vzadu v koženém sedadle a kolem bude ušlechtilé dřevo, chrom a okouzlující krasavice.

Ape Calessino

Základních 140 tisíc bez DPH se zdá za minidodávku, která se z bezpečí města odváží jen na dohled, moc. Pokud chcete, aby se za vámi všichni otočili, a nemáte na reklamu, je to akorát. A navíc ušetříte za silniční daň, kterou podnikatelé z motorek platit nemusí. Samozřejmostí je možnost odpočtu DPH.

Piaggio Ape 50 v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 2 700 x 1 260 x 1 550 x 1 590
ložná plocha (mm) 1 420 (1 250 u krátkého valníku) x 1 200
motor zážehový dvoutaktní vzduchem chlazený jednoválec 49,8 ccm
max. výkon (kW/k) 1,8/2,5 při 5500 ot./min
pohon kol zadní, bez diferenciálu
převodovka 4stupňová
počet míst/dveří 1/2
max. rychlost (km/h) 40
spotřeba (l/100 km) 2,7
celková/užitná hmotnost (kg) 510/293
základní cena bez DPH (Kč) 139 500

Děkujeme firmě SONY za půjčení kamery HDR-FX7E





Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí nabídka ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.