Jaguar E-type

Jaguar E-type | foto: Jaguar

Ženeva viděla legendární krasavce a vítala i delegaci tvůrců favorita

  • 7
Ženevský autosalon letos otevřel už po jedenaosmdesáté. Za ta desetiletí viděl velké premiéry i epizodní hráče. A mladoboleslaváci tu "upekli" spolupráci s italským krejčím na – pro značku veledůležitém – favoritu.

Za poslední roky se na výstavišti Palexpo ukázalo taky pár vystavovatelů, o kterých dnes už nikdo neví.

Loni tu třeba s velkou pompou ohlašovali vzkříšení značky Hispano-Suiza, dnes o ní nikdo nic neví. Letos chyběl i italský nadšenec Massimo di Risio, který prodává v Itálii čínská auta pod vlastní značkou DR. Loni se na jeho stánku hlasovalo, který z návrhů studentů designu na supersportovní auto má di Risiova firma postavit v životní velikosti. Představit ho měl letos v Ženevě, takže radši nedorazil vůbec.

Autosalon Ženeva - supersport, který má oživit předválečnou značku Hispano-Suiza
Hispano Suiza

Hispano-Suiza na autosalonu v Ženevě 2010

Ženeva ale raději vzpomíná na své vyvedené "děti". Právě na autosalonu na západě Švýcarska představil Henry Ford v roce 1928 nástupce proslulé plechové lízinky (Fordu T). Modelu A vyrobili do března 1932 ve Fordových továrnách v USA, Argentině, Německu, Irsku a Velké Británii skoro pět milionů.

V roce 1929 viděla Ženeva premiérově jeden z nejslavnějších závoďáků přelomu 20. a 30. let Mercedes-Benz SSK. Nepostavil ho nikdo menší než Ferdinand Porsche. Mezi roky 1928 a 1934 vzniklo míň než 40 SSK, který uměl uhánět až 190kilometrovou rychlostí.

Citroën Traction Avant

V roce 1935 byla velká sláva na stánku Citroënu. Francouzská automobilka tam představila jeden z vůbec prvních vozů moderní koncepce s motorem vpředu a poháněný přední nápravou. Citroën ho proto pojmenoval Traction Avant (přední náhon). Revoluční citroën se vyráběl dlouhých 23 let až do roku 1957. V téměř nezměněné podobě jich vzniklo přes tři čtvrtě milionu.

Dva roky po "tractionu" se představil další důležitý model na stánku italského Fiatu. Legendární model Topolino je vlastně prapředkem všech malých aut, které italská automobilka umí jako žádná jiná. Do tři metry dlouhého Fiatu 500 Topolino se vešli dva lidé, pod kapotou klapal čtyřválec s objemem 596 ccm.

Fiat Topolino

Velká fiatí premiéra proběhla v Ženevě i v roce 1955, kdy se představila "šestistovka". Auto, které postavilo Itálii (a nejen ji) na čtyři kola, se vyrábělo 15 let. Vzniklo jich na 2,6 milionu.

Největší "pecka" za celou historii ženevského autosalonu se představila na stánku Jaguaru v roce 1961. Jaguar E-type tak právě letos slaví padesátiny. Jedno z nejkrásnějších aut všech dob spojovalo sportovní výkony s nebývalou elegancí. Vzniklo jich přes 70 tisíc ve třech sériích.

Renault 16

V roce 1965 bylo živo u Renaultu. Představil se tam totiž Renault 16. Nejen že je krásný a elegantní, také to je průkopník hatchbackové karoserie. Renault s ním navíc opustil koncepci s motorem vzadu a poháněnou zadní nápravou. R16 se pyšní titulem Auto roku 1966, ve výrobě vydržel až do roku 1980. Vzniklo jich 1,9 milionu.

V roce, kdy vyrobili poslední "šestnáctku", se narodila další ikona: Audi Quattro. Sportovní kupé, které udělalo pohonu všech kol v netérénním autě reklamu jako žádné jiné. Závodní provedení quattra slavilo v první polovině 80. let velké úspěchy v automobilových soutěžích (Pamatujete nádhernou a pekelně rychlou Michele Moutonovou?). Kupé quattro se vyrábělo až do roku 1991, celkem jich vzniklo 11 a půl tisíce.

V roce 1983 se představilo třeba Audi 100 a na stánku karosárny Bertone představila studie Alfy Romeo Delfino. Krásné hranaté kupé bylo ale hlavně svědkem historického okamžiku, důležitého pro Škodu. Do Ženevy totiž vyrazila na průzkum výprava z Mladé Boleslavi vedená Petrem Hrdličkou, který dostal na starosti vývoj nového modelu. Na výstavišti hledali vhodného partnera, který by jim namaloval novou moderní karoserii pro chystaného favorita. Uspěli právě u Bertoneho a v červnu téhož roku podepsali s italskou karosárnou smlouvu na návrh designu.

Alfa Romeo Delfino

V roce 1993 nahradil na ženevském autosalonu Ford Mondeo zdánlivě nesmrtelnou sierru. Měnilo se toho mnohem víc než jen jméno. Mondeo namalovali na čistém papíře, už jen proto, že dostalo pohon předních kol, sierra byla "zadokolka". Projekt stál na svou dobu neskutečné peníze, ale vyplatil se. Mondeo se už ve své první generaci stalo legendou.

V březnu 1995 se na stánku Mercedesu se přepisovala historie. Výrobce velkých korábů silnic se rozhodl zavítat do nižších tříd a představil třídu A. Dodnes velmi netradiční auto ohromovalo chytrou architekturou.

V roce 1998 se v Ženevě představilo jedno z nejpovedenějších aut posledních dekád: BMW řady 3, známé pod kódovým označením E46.

V roce 2004 představil Mercedes model CLS. Ladné elegantní auto si vyhrabalo z archivu tvar karoserie, kterou dnes dávají svým prémiovým modelům i ostatní výrobci. Říká se tomu "čtyřdveřové kupé".

Škoda Roomster

V roce 2006 se automobilový svět divil na stánku Škodovky. Česká automobilka představila asi nejkontroverznější model své historie: Roomster. Praktické auto budí dodnes vášně. Buď se vám líbí, nebo ho nenávidíte. Nic mezi tím.

Loni v březnu viděla Ženeva poprvé italskou krasavici Alfu Romeo Giulietta. Chlubí se titulem českého auta roku a ráda by dostala značku z Arese zpátky na výsluní.

Letošní hvězdy, o kterých se bude za padesát let obdivně psát hledejte v autosalonové příloze Auto.iDNES.cz

,