Vadné plynové pedály Toyoty

Vadné plynové pedály Toyoty | foto: Toyota

Lék na vadné pedály toyot: plíšek velký jako známka

  • 231
Právě v těchto dnech nacházejí toyotáři ve schránkách dopisy s výzvou k návštěvě autorizovaného servisu. V Evropě míří ke kontrole osm modelů japonské automobilky, které mohou mít problémy s plynovým pedálem. Auta dostanou speciálně tvarovanou vyztužovací součástku, která omezí pnutí mezi třecími plochami uvnitř mechanismu.

Za "planetárními" potížemi japonské automobilky, která je dlouhá léta symbolem kvality, je mechanismus, v němž je plynový pedál uchycen. Ten má v sobě zuby, které nepřesně zapadají. Ty o sebe dřou větší silou a mohou se zaseknout.

musí do servisů

Toyoty, které svolávají servisy kvůli vadném plynovému pedálu

AYGO (únor 2005 – srpen 2009)
iQ (listopad 2008 – listopad 2009)
Yaris (listopad 2005 – září 2009)
Auris (říjen 2006 – 5. ledna 2010)
Corolla (říjen 2006 – prosinec 2009)
Verso (únor 2009 – 5. ledna 2010)
Avensis (listopad 2008 – prosinec 2009)
RAV4 (listopad 2005 – listopad 2009)

Zlobivá součástka má za úkol stabilizovat pedál a zajišťovat zpětnou vazbu pro řidiče tím, že pedál klade při sešlápnutí vyšší odpor. "Kvůli kombinaci použitých materiálů, opotřebení a okolních podmínek mohou tyto plochy časem začít zadrhávat a chod pedálu již není zcela hladký," popisuje Tomáš vaněk, tiskový mluvčí českého zastoupení japonské automobilky. V některých případech může tření vzrůst do té míry, že se pedál vrací do klidové polohy se zpožděním, nebo se v extrémních případech může zablokovat v částečně sešlápnuté poloze.

"Pokud řidič zaznamená, že se pedál akcelerátoru zasekl v částečně sešlápnuté poloze, nebo se vrací do původní polohy se zpožděním, vozidlo lze udržet pod kontrolou pevným a nepřerušovaným sešlápnutím brzdového pedálu," vysvětluje Vaněk. "Brzdový pedál by se neměl sešlapovat opakovaně s přerušováním, neboť se tím naruší funkce podtlakového posilovače, potřebného k vyvinutí silnějšího tlaku na brzdový pedál."

V servisu odstraní problém nasazením přesně vyrobené malé ocelové distanční vložky do tělesa pedálu akcelerátoru. Distanční podložka má mimo jiné posilovat tlakovou sílu pružiny, která stisknutý pedál vrací do původní polohy.

"Řádně vyzkoušené pedály zesílené konstrukce nebudou trpět nadměrným třením, které by mohlo způsobovat zadrhávání," ubezpečuje Vaněk. Celá úprava pedálu by neměla přesáhnout 30 minut.

Vadné plynové pedály Toyoty

V Česku se svolávací akce týká 14 196 toyot, v Evropě je to dohromady 1,8 milionu a celosvětově asi čtyři a půl milionu aut s vadným pedálem plynu. Kromě toho ještě probíhá svolávací akce na podlahové koberečky, které mohou též zablokovat pedál plynu. A do servisů míří i hybridní modely prius. Suma-sumárum, do servisů musí po celém světě nuceně přes osm milionů toyot.

Na oficiálních stránkách automobilky je speciální on-line aplikace, na které si můžete zkontrolovat podle rodného čísla vozu (VIN kódu), zda dopis od Toyoty, vyzývající k návštěvě, dorazí i vám.

Prezident automobilky se za problémy omluvil

Prezident Toyota Motor Akio Toyoda se už začátkem února omluvil za problémy, které donutily automobilku auta stáhnout do servisů a zdůraznil, že bezpečí zákazníků je pro značku zásadní. "Věřte mi, toyoty jsou bezpečné," ubezpečil.

Zaváhání Toyoty se snaží využít konkurence. Ford a GM a následně i Chrysler a Hyundai v USA začátkem února nabídly majitelům toyot tisícidolarovou slevu na nové auto. Akce platí do konce února.

Americký úřad pro bezpečnost na silnicích (NHTSA) navíc začal vyšetřovat, zda se automobilka k organizaci svolávací akce zpočátku nestavěla příliš laxně. Vyžádala si tedy potřebnou dokumentaci. NHTSA chce zjistit jak a především kdy Toyota zjistila, že mají její modely technické problémy. Úřad chce také zjistit, jestli automobilka nezatajuje ještě další problémy. Pokud NHTSA zjistí, že vše neprobíhalo, jak by mělo, hrozí Toyotě pokutou až 16,4 milionu dolarů.

Velká svolávací akce Toyoty může poškodit kromě reputace automobilky i další japonské výrobce. Šéf Mitsubishi Masao Ohmichi se nechal slyšet, že problémy Toyoty mají potenciál poškodit i ostatní japonské značky, protože největší automobilka světa je považována za špičku v kvalitě svých výrobků. Na druhou stranu se ostatní automobilky těší, že z tržního podílu Toyoty zaberou něco pro sebe.

Toyota odmítla ocenění pro prius

Toyota také svolává hybridní hit prius. Je třeba aktualizovat software systému ABS v řídicí jednotce vozidla. Automobilka takto v Evropě svolává 52 903 priusů třetí generace. V Česku navštíví neplánovaně servis 94 aut.

Firma obdržela asi 200 stížností od zákazníků v Japonsku a Spojených státech na zpožděné reakce brzd na hrbolatých či namrzlých silnicích.

"Svolávací akce je reakcí na hlášení zákazníků, kteří zaznamenali nestabilní pocit při pomalém a stejnoměrném brzdění za jízdy po hrbolaté nebo kluzké vozovce za situace, kdy došlo k aktivaci systému ABS," popisuje Tomáš Vaněk.

"Po výměně softwaru se zlepší odezva brzdové soustavy a celková citlivost soustavy při prokluzu některého z kol. Aktualizace softwaru zabere přibližně 40 minut," říká Tomáš Vaněk. Toyota priusáře ubezpečuje, že doposud nebyla v Evropě zaznamenána žádná nehoda související s touto záležitostí.

Automobilka kvůli problémům svých modelů mio jiné odmítla přijmout ocenění za energetickou hospodárnost, které chtěla japonská vláda udělit právě priusu. Firma uvedla, že takovéto uznání se nehodí pro model, který byla nucena svolat k opravě kvůli problémům s brzdami.

Prius byl jedním ze tří produktů, jež ocenění ministerstva obchodu za energetickou hospodárnost a ekologickou kvalitu získaly. "Odmítli jsme toto ocenění přijmout, protože jsme se domnívali, že to není vhodné," uvedl jeden z mluvčích automobilky Paul Nolasco.