Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lenina rolls-royce vozil, Brežněv s ním i boural

  17:17aktualizováno  5. prosince 14:42
Mezi nejpozoruhodnější patří vozy, ve kterých se vozí hlavy států a další výjimečné osobnosti. Tato auta mají stejně jako ostatní osobní vozy čtyři kola a jeden volant; v dalších ohledech však vynikají výjimečností. Přiměřenou tomu, koho vozí na svých zadních sedadlech: prezidenty, předsedy vlád, hlavy monarchií. Někteří státníci světových velmocí jsou věrni domácím značkám, jiní na nich nelpí.

Čtěte také: Prezident Bush jezdí na dálkové ovládání

Proletáři v rolls-roycu
Pompézní přehlídkové prezidentské automobily byly léta symbolem tohoto výsostného úřadu.

Avšak sovětští komunističtí pohlaváři je velmi rádi napodobovali. Podobně jako další komunističtí potentáti, i Lenin a Brežněv kázali vodu, zatímco pili víno. Jen jim k tomu sloužily mimo jiné zily a čajky.

Vladimíra Iljiče vozil rolls-royce, který je nyní vystaven v reprezentační prodejně této britské značky na moskevském Rudém náměstí. Leonid Brežněv byl přímo pověstný zálibou v luxusních západních vozech. Některé z nich dokonce vlastnoručně naboural. Například model RollsRoyce Silver Shadow zničil o nákladní automobil. S mercedesem, který dostal při návštěvě Spolkové republiky Německo, zase skončil na stromě.

Zatímco většina světových ústavních činitelů nepoužívá vozy RollsRoyce kvůli jejich „křiklavému“ luxusu (výjimkou je brazilský prezident Da Silva), příslušníci mnohých královských rodin je přímo vyhledávají. Zejména ti z Asie.

Například sultán z Bruneje je známý svou sbírkou exkluzivních automobilů, z nichž mnohé byly postaveny speciálně pro něj známými italskými karosárnami. Také v garážích britské královské rodiny v minulosti parkovaly zejména domácí vozy Rolls-Royce se speciálními karoseriemi.

Od roku 2002 však je oficiálním automobilem královny Alžběty speciálně pro ni postavená limuzína, kterou dostala od firmy Bentley k padesátému výročí korunovace. Bentley State Limousine má vysoko položenou střechu, aby královna mohla vystupovat z vozu vzpřímeně. Zajímavostí je i možnost pohonu na propanbutan. Britští premiéři používají mnohem „obyčejnější“ automobily, Tony Blair jezdí jaguarem.

Věrní i nevěrní
Také Elysejský palác používá vozidla domácí provenience, většinou citroëny, peugeoty a renaulty. Francouzský prezident Jacques Chirac se vozí automobily dvou posledně jmenovaných značek. V minulosti většinou šlo o různé speciální verze postavené francouzskými karosářskými firmami.

Nejslavnějším francouzským prezidentským autem je nesporně Citroën DS generála De Gaulla ...VÍCE

Asi nejslavnějším francouzským prezidentským autem je Citroën DS generála a později i prezidenta De Gaulla. V roce 1962 nepancéřovaný automobil při cestě mezi Elysejským palácem a letištěm Orly zasáhl ostřelovač 140 ranami.

Prezidentovi, jeho ženě ani řidiči se však nic nestalo. Jedna kulka prolétla pouhých dva a půl centimetru od De Gaullovy hlavy. Řidič situaci bravurně zvládl a neztratil kontrolu nad vozem, který měl všechny čtyři pneumatiky prostřelené.

Věrni domácí produkci jsou i Italové. Italští prezidenti v minulosti jezdili sedany Maserati Quattroporte. Jeho novou generaci používá i současný prezident. Maserati věnovalo tento model i premiérovi Silviu Berlusconimu a využívají ho i někteří další italští vysocí ústavní činitelé.

Čtěte také: Audi S8 - Závoďák pro prezidenty má srdce Lamborghini 

Za tvary "obyčejné" A8 se může skrývat obrněnec, odolávající granátům a střelám. Co umí Audi A8 Security ...VÍCE
Japonský císař Akihito zase usedá na zadní sedadlo speciálu Nissan Prince Royal, ruský prezident Vladimir Putin údajně kromě tradičního zilu používá i automobily značek Mercedes a Chevrolet, mexický prezident jezdí lincolnem a cadillakem.

Němečtí politici včetně spolkového kancléře Gerharda Schrödera jezdí, jak jinak, pancéřovanými dvanáctiválcovými verzemi Audi A8, BMW řady 7, Mercedesu třídy S a Volkswagenu Phaeton. Vgaráži spolkového prezidenta Horsta Köhlera je možné nalézt BMW a mercedes, tedy vozy značek, které ostatně patří u mnoha vrcholných světových politiků a diplomatů k nejoblíbenějším.

V garážích Vatikánu
Používání aut vysokými státními činiteli a významnými osobnostmi je pro automobilky dobrou reklamou. Platí to i v případě Vatikánu, v jehož garážích většinou parkovaly speciálně upravené vozy značky Mercedes-Benz. Tradice papežských automobilů sahá do 30. let minulého století.

Od roku 1979 používal papež Jan Pavel II. speciálně postavený model na podvozku Mercedesu 230 G ...VÍCE O PAPAMOBILECH ZDE

V roce 1979 dostal papež Jan Pavel II. poprvé speciálně postavený model na bázi Mercedesu 230 G, jehož klimatizovaný „skleník“ byl po atentátu v květnu 1981 opatřen neprůstřelným sklem. Ve skleněné nástavbě bylo instalováno velké křeslo.

Právě pro tento automobil Svatého otce se vžilo v současné době již téměř oficiální pojmenování papamobil. Nový papež bude mít svůj papamobil pro změnu postaven na základě VW Touareg.

Nejen světoví politici, ale i hvězdy showbyznysu a ti, jejichž jména zaplňují přehled „Kdo je kdo mezi světovými miliardáři“, jezdí v luxusních a často i pancéřovaných limuzínách. Ale to je již jiná kapitola…

Obchod se strachem: pancéřované automobily zažívají boom

V březnu útočníci napadli v Prištině mercedes, kterým cestoval kosovský prezident Ibrahim Rugova. Vůz byl vážně poškozen, prezidentovi se nic nestalo. Vůz byl pancéřovaný.

Útoky na politiky, vysoce postavené či majetné osoby nejsou v dnešní době výjimkou. Z toho těží mnoho firem, které se výrobou pancéřovaných automobilů či úpravami běžných sériových modelů zabývají.

Ukázka, co musí vydržet pancéřovaný vůz - v tomto případě mercedes
Ceny pancéřování se odvíjejí od stupně balistické odolnosti (existují na to Evropské standardy) a většinou několikanásobně převyšují cenu vozidla. Úprava obvykle znamená nemalý zásah do konstrukce vozidla. K posílení odolnosti se používají různé druhy materiálů. Čím jsou lehčí, tím jsou dražší. K pancéřování většinou slouží ocel a kevlar, standardní okna se nahrazují vícevrstevnými skly. Podvozek je chráněn proti granátům a pěchotním minám a vždy se provádí i ochrana palivové nádrže.

Takto upravená vozidla odrazí střelbu z pistolí, samopalů i útok granáty a otravnými plyny. Zabudovat lze i vnější rozprašovače s pepřovým sprejem nebo zamlžovací zařízení. Bezpečnostní výbavu lze doplnit o zařízení pro komunikaci mezi vnějškem a vnitřkem vozidla či o speciální obruče do kol, které zajistí dojezd na desítky kilometrů po průstřelu pneumatiky.

Většina modelů je v tzv. diskrétním provedení, na první pohled nejsou provedené úpravy znát. Kromě relativně malé skupiny automobilek (BMW, Audi, Volvo, Mercedes-Benz, Lincoln), které už nabízejí tovární pancéřované verze u svých vybraných modelů, existuje řada specializovaných firem v USA, Německu, Belgii a Itálii. V České republice je nejznámější společnost SVOS Přelouč. Velké odbytiště opancéřovaných automobilů představuje Latinská Amerika, hodně zákazníků pochází také z Evropy, Ruska a Blízkého východu.

MF DNES, Vladimír Löbl (autor je redaktorem časopisu ,
z něhož byl materiál převzat a upraven), upravil hm

BRITSKÁ KLASIKA Oficiálním automobilem královny Alžběty je speciálně pro ni postavený Bentley State Limousine, který dostala darem k 50. výročí korunovace





Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.