Seat Leon Cupra R

Seat Leon Cupra R | foto: Seat

Leon Cupra R: Nejvýkonnější seat všech dob vyjíždí

  • 13
Má 265 koní výkonu a je to nejvýkonnější sériově vyráběný seat v historii španělské automobilky. V základní výbavě je elektronická uzávěrka diferenciálu XDS.

Leon Cupra R vám namluví, že je čistokrevný závodník. Pod kapotou dýchá dvoulitrový turbobenzinový motor 2.0 TSI o výkonu 195 kW (265 k).

Motoráři španělské automobilky se zaměřili na úpravy jeho elektronického řízení a zvýšení plnicího tlaku. Dosáhli tak zvýšení výkonu o 18 kW (25 k) v porovnání s motorem 2.0 TSI "obyčejné" cupry. Nový agregát dosahuje maximálního plnicího tlaku 1,9 baru při maximálním výkonu, resp. 2,2 baru při maximálním točivém momentu 350 Nm.

Motor "eRka" dostal nové vysokotlaké vstřikovací čerpadlo, zvětšený chladič, nový výfuk a změněno bylo i odstupňování šestistupňové převodovky, která byla zesílena. Pohyb řadicí páky v kulise byl zkrácen o 6 mm. Upravený je také posilovač řízení.

V porovnání s modely Cupra a FR vyměnili podvozkáři tlumiče a prodloužili silentbloky (vpředu o 1,5 mm, vzadu o 17 mm). Navíc jsou pružiny vpředu a vzadu o 35 %, resp. o 30 % tvrdší než u cupry. Stabilizátor zůstal beze změn. Oproti základní verzi leonu sedí podvozek Cupry R o 17 mm niž. Na kolech jsou nové brzdové kotouče (vpředu 345 x 30 mm a vzadu 286 x 12 mm).

Největší rychlost španělského zuřivce je elektronicky omezena na 250 km/h a vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,2 s. Kilometr s pevným startem prolétne za 25,7 s. Hodnota kombinované spotřeby paliva 8,1 l na 100 kilometrů bude patřit spíše do teoretické oblasti.

Na pohled Cupru R poznáte třeba podle originálních devatenáctipalcových hliníkových kol nebo leskle černých krytů zpětných zrcátek. Posádku uvítají anatomická sedadla v závodním stylu potažená šedou kombinací látky a Alcantary, originální pro cupru je černé čalounění stropu.

Systém jízdní dynamiky XDS

Je elektronická uzávěrka diferenciálu integrovaná do stabilizačního systému ESP. Pokud elektronika rozpozná, že je vnitřní kolo poháněné přední nápravy při rychlejší jízdě příliš odlehčeno, pak XDS cíleně vytvoří na tomto kole brzdný tlak, aby byla zachována optimální úroveň trakce. XDS tím dosahuje podobného účinku jako mechanická uzávěrka předního diferenciálu, aby se kompenzovala nedotáčivost v rychle projížděných zatáčkách, která je typická pro vozy s předním pohonem.


Témata: historie, jízdné, Seat