Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svařování a šrouby na ústupu, moderní auta se slepují

aktualizováno 
Moderní auta drží stále častěji pohromadě lepidla, nahrazující svary, nýtované spoje a další typy spojení. Důvodem je především honba za co nejnižší hmotností, zároveň lepidla přicházejí ke slovu ve chvílích, kdy by klasické metody spojování nefungovaly.

Různé materiály k sobě spolehlivě spojí moderní lepidla | foto: Renault

Hliník, vysokopevnostní ocel i části z uhlíkových vláken, to vše se dnes začíná v moderních automobilech kombinovat čím dál častěji. Pokud jde o kombinaci těchto prvků v rámci nosných struktur a základních panelů karoserie, často nastává otázka, jak dané části spojit dohromady. Důvod je jednoduchý: hliník a ocel k sobě jednoduše svařit nejdou.

Přitom použití hliníkové střechy a sloupků karoserie z vysokopevnostní oceli je jedním z typických obrázků z poslední doby; případně jiná kombinace těchto materiálů v základní struktuře vozu. Součásti z uhlíkových kompozitů samozřejmě nelze k těm kovovým přivařovat už vůbec, přitom šrouby a nýty také nejsou pro jejich spojování ideální, a to kvůli křehkosti. Stále častěji tak přichází ke slovu špičková lepidla, která jsou schopna spojit prakticky jakékoli materiály.

Podle údajů konzultantské společnosti ChemQuest Group Inc. je v dnešních automobilech použito v průměru něco málo přes 12 kilogramů adheziv, zatímco před deseti lety to bylo jen něco přes 8 kilogramů. Trh s lepidly a dalšími chemickými pojivy roste meziročně o 4 až 5 %, zatímco před lety byl tento nárůst jen asi dvou až tříprocentní.

Představitelé automobilového průmyslu předpokládají, že podíl lepidel ve spojích v automobilech nadále poroste. Magazín Wall Street Journal si tak všímá, že lepidla začínají v automobilech hrát podobně důležitou roli, jakou se jim v poslední době podařilo získat v leteckém průmyslu. Nový Boeing 787 Dreamliner se na lepidla spoléhá s velkou převahou. Každá z pěti sekcí draku letadla používá o 40 až 50 tisíc méně kovových spojů než jiné podobné letadlo. Lepidla jsou tu nutností, drak dreamlineru je vyroben z uhlíkových kompozitů.

Ford u svého nejprodávanějšího modelu, pick-upu F-150, mezigeneračně podíl lepidel ztrojnásobil. Roli hraje fakt, že nová generace využívá vysoký podíl hliníku. Interiér elektrických a hybridních modelů BMW i je z uhlíkových vláken a šrouby tu nenajdeme vůbec. Střecha nového Chevroletu Corvette je z uhlíkových vláken a je přilepena k hořčíkovému rámu. Sedany Cadillac CTS a ATS používají pětkrát více lepidla než jiná běžná auta koncernu GM. Adheziva se mohou používat i jako záloha nebo strukturální výplň, která zpevní jinak tenké ocelové části.

Nejnovějším úkolem výrobců lepidel je vyvinout taková pojiva, která vydrží i velmi vysoké teploty. To je totiž nevýhoda stávajících adheziv, většinou při vysokých teplotách povolí a nefungují tak dobře. Firmy také chtějí přesvědčit inženýry, že je používání lepidel výhodnější. Často jde podle nich o psychologickou záležitost, šrouby a nýty používají konstruktéři tradičně a důvěřují jim.





Nejčtenější

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Škoda Element
Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Servisní truck závodního týmu Škoda Motorsport
VIDEO: Rozebrané auto a desítky gum, to je servisní kamion pro rally

Dnes startuje Rally Hustopeče, čtvrtý ze sedmi podniků Mistrovství České republiky v rally 2017. Podívejte se do útrob servisního kamionu týmu Škoda Motorsport.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.