Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svařování a šrouby na ústupu, moderní auta se slepují

aktualizováno 
Moderní auta drží stále častěji pohromadě lepidla, nahrazující svary, nýtované spoje a další typy spojení. Důvodem je především honba za co nejnižší hmotností, zároveň lepidla přicházejí ke slovu ve chvílích, kdy by klasické metody spojování nefungovaly.

Různé materiály k sobě spolehlivě spojí moderní lepidla | foto: Renault

Hliník, vysokopevnostní ocel i části z uhlíkových vláken, to vše se dnes začíná v moderních automobilech kombinovat čím dál častěji. Pokud jde o kombinaci těchto prvků v rámci nosných struktur a základních panelů karoserie, často nastává otázka, jak dané části spojit dohromady. Důvod je jednoduchý: hliník a ocel k sobě jednoduše svařit nejdou.

Přitom použití hliníkové střechy a sloupků karoserie z vysokopevnostní oceli je jedním z typických obrázků z poslední doby; případně jiná kombinace těchto materiálů v základní struktuře vozu. Součásti z uhlíkových kompozitů samozřejmě nelze k těm kovovým přivařovat už vůbec, přitom šrouby a nýty také nejsou pro jejich spojování ideální, a to kvůli křehkosti. Stále častěji tak přichází ke slovu špičková lepidla, která jsou schopna spojit prakticky jakékoli materiály.

Podle údajů konzultantské společnosti ChemQuest Group Inc. je v dnešních automobilech použito v průměru něco málo přes 12 kilogramů adheziv, zatímco před deseti lety to bylo jen něco přes 8 kilogramů. Trh s lepidly a dalšími chemickými pojivy roste meziročně o 4 až 5 %, zatímco před lety byl tento nárůst jen asi dvou až tříprocentní.

Představitelé automobilového průmyslu předpokládají, že podíl lepidel ve spojích v automobilech nadále poroste. Magazín Wall Street Journal si tak všímá, že lepidla začínají v automobilech hrát podobně důležitou roli, jakou se jim v poslední době podařilo získat v leteckém průmyslu. Nový Boeing 787 Dreamliner se na lepidla spoléhá s velkou převahou. Každá z pěti sekcí draku letadla používá o 40 až 50 tisíc méně kovových spojů než jiné podobné letadlo. Lepidla jsou tu nutností, drak dreamlineru je vyroben z uhlíkových kompozitů.

Ford u svého nejprodávanějšího modelu, pick-upu F-150, mezigeneračně podíl lepidel ztrojnásobil. Roli hraje fakt, že nová generace využívá vysoký podíl hliníku. Interiér elektrických a hybridních modelů BMW i je z uhlíkových vláken a šrouby tu nenajdeme vůbec. Střecha nového Chevroletu Corvette je z uhlíkových vláken a je přilepena k hořčíkovému rámu. Sedany Cadillac CTS a ATS používají pětkrát více lepidla než jiná běžná auta koncernu GM. Adheziva se mohou používat i jako záloha nebo strukturální výplň, která zpevní jinak tenké ocelové části.

Nejnovějším úkolem výrobců lepidel je vyvinout taková pojiva, která vydrží i velmi vysoké teploty. To je totiž nevýhoda stávajících adheziv, většinou při vysokých teplotách povolí a nefungují tak dobře. Firmy také chtějí přesvědčit inženýry, že je používání lepidel výhodnější. Často jde podle nich o psychologickou záležitost, šrouby a nýty používají konstruktéři tradičně a důvěřují jim.





Nejčtenější

Hover Ride Design Concept
Autofotka týdne: létající motocykl od BMW a Lega

Motocykl BMW R 1200 GS Adventure v podání stavebnice Lego Technic není jen pouhou hračkou, která obsahuje 603 kostiček. Je to také živoucí doklad spolupráce...  celý článek

Test nového skútru Honda SH125 v italské Florencii. Aktuální model Hondy SH se...
První jízda s Japoncem z Itálie. Honda SH potěší vychytávkami

Itálie je zemí skútrům zaslíbenou a spousta z nich se tam také vyrábí. Je to také země proslulá pro našince někdy těžko pochopitelným dopravním chaosem. Asi...  celý článek

Škoda Citigo
Jednoduché způsoby, jak zjistit, že auto není v kondici

Včasné zjištění závady u auta může ušetřit nemalé peníze. Pokud totiž některé odhalíte příliš pozdě, spustí se řetězec dalších problémů a cena opravy pak roste...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
Dieselgate: německá policie nenechá opravit svá cinknutá TDI

Němečtí řidiči, kteří nenechají ze svých volkswagenů odstranit podvodný software, riskují, že neprojdou STK. Bavorská policie se však se svými 500 hlídkovými...  celý článek

Peugeot 308 1.6 HDi SW
Peugeot 308 1.6 HDi SW

r.v. 2013, naj. 49 842 km, diesel
209 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.