Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svařování a šrouby na ústupu, moderní auta se slepují

aktualizováno 
Moderní auta drží stále častěji pohromadě lepidla, nahrazující svary, nýtované spoje a další typy spojení. Důvodem je především honba za co nejnižší hmotností, zároveň lepidla přicházejí ke slovu ve chvílích, kdy by klasické metody spojování nefungovaly.

Různé materiály k sobě spolehlivě spojí moderní lepidla | foto: Renault

Hliník, vysokopevnostní ocel i části z uhlíkových vláken, to vše se dnes začíná v moderních automobilech kombinovat čím dál častěji. Pokud jde o kombinaci těchto prvků v rámci nosných struktur a základních panelů karoserie, často nastává otázka, jak dané části spojit dohromady. Důvod je jednoduchý: hliník a ocel k sobě jednoduše svařit nejdou.

Přitom použití hliníkové střechy a sloupků karoserie z vysokopevnostní oceli je jedním z typických obrázků z poslední doby; případně jiná kombinace těchto materiálů v základní struktuře vozu. Součásti z uhlíkových kompozitů samozřejmě nelze k těm kovovým přivařovat už vůbec, přitom šrouby a nýty také nejsou pro jejich spojování ideální, a to kvůli křehkosti. Stále častěji tak přichází ke slovu špičková lepidla, která jsou schopna spojit prakticky jakékoli materiály.

Podle údajů konzultantské společnosti ChemQuest Group Inc. je v dnešních automobilech použito v průměru něco málo přes 12 kilogramů adheziv, zatímco před deseti lety to bylo jen něco přes 8 kilogramů. Trh s lepidly a dalšími chemickými pojivy roste meziročně o 4 až 5 %, zatímco před lety byl tento nárůst jen asi dvou až tříprocentní.

Představitelé automobilového průmyslu předpokládají, že podíl lepidel ve spojích v automobilech nadále poroste. Magazín Wall Street Journal si tak všímá, že lepidla začínají v automobilech hrát podobně důležitou roli, jakou se jim v poslední době podařilo získat v leteckém průmyslu. Nový Boeing 787 Dreamliner se na lepidla spoléhá s velkou převahou. Každá z pěti sekcí draku letadla používá o 40 až 50 tisíc méně kovových spojů než jiné podobné letadlo. Lepidla jsou tu nutností, drak dreamlineru je vyroben z uhlíkových kompozitů.

Ford u svého nejprodávanějšího modelu, pick-upu F-150, mezigeneračně podíl lepidel ztrojnásobil. Roli hraje fakt, že nová generace využívá vysoký podíl hliníku. Interiér elektrických a hybridních modelů BMW i je z uhlíkových vláken a šrouby tu nenajdeme vůbec. Střecha nového Chevroletu Corvette je z uhlíkových vláken a je přilepena k hořčíkovému rámu. Sedany Cadillac CTS a ATS používají pětkrát více lepidla než jiná běžná auta koncernu GM. Adheziva se mohou používat i jako záloha nebo strukturální výplň, která zpevní jinak tenké ocelové části.

Nejnovějším úkolem výrobců lepidel je vyvinout taková pojiva, která vydrží i velmi vysoké teploty. To je totiž nevýhoda stávajících adheziv, většinou při vysokých teplotách povolí a nefungují tak dobře. Firmy také chtějí přesvědčit inženýry, že je používání lepidel výhodnější. Často jde podle nich o psychologickou záležitost, šrouby a nýty používají konstruktéři tradičně a důvěřují jim.





Nejčtenější

Rallye Praha Revival 2015
Václavské náměstí patřilo legendám, vyrazily na třídenní Rallye Revival

Už po sedmé odstartoval z centra Prahy veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postavily legendy motoristického sportu.  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou...
Autofotka týdne: Škoda VOS je pancéřovaný unikát pro komunistické papaláše

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou limuzínu Škoda VOS. Vozidlo pro československé i zahraniční komunistické vládní...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Další z rubriky

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.