Různé materiály k sobě spolehlivě spojí moderní lepidla

Různé materiály k sobě spolehlivě spojí moderní lepidla | foto: Renault

Svařování a šrouby na ústupu, moderní auta se slepují

  • 133
Moderní auta drží stále častěji pohromadě lepidla, nahrazující svary, nýtované spoje a další typy spojení. Důvodem je především honba za co nejnižší hmotností, zároveň lepidla přicházejí ke slovu ve chvílích, kdy by klasické metody spojování nefungovaly.

Hliník, vysokopevnostní ocel i části z uhlíkových vláken, to vše se dnes začíná v moderních automobilech kombinovat čím dál častěji. Pokud jde o kombinaci těchto prvků v rámci nosných struktur a základních panelů karoserie, často nastává otázka, jak dané části spojit dohromady. Důvod je jednoduchý: hliník a ocel k sobě jednoduše svařit nejdou.

Přitom použití hliníkové střechy a sloupků karoserie z vysokopevnostní oceli je jedním z typických obrázků z poslední doby; případně jiná kombinace těchto materiálů v základní struktuře vozu. Součásti z uhlíkových kompozitů samozřejmě nelze k těm kovovým přivařovat už vůbec, přitom šrouby a nýty také nejsou pro jejich spojování ideální, a to kvůli křehkosti. Stále častěji tak přichází ke slovu špičková lepidla, která jsou schopna spojit prakticky jakékoli materiály.

Podle údajů konzultantské společnosti ChemQuest Group Inc. je v dnešních automobilech použito v průměru něco málo přes 12 kilogramů adheziv, zatímco před deseti lety to bylo jen něco přes 8 kilogramů. Trh s lepidly a dalšími chemickými pojivy roste meziročně o 4 až 5 %, zatímco před lety byl tento nárůst jen asi dvou až tříprocentní.

Představitelé automobilového průmyslu předpokládají, že podíl lepidel ve spojích v automobilech nadále poroste. Magazín Wall Street Journal si tak všímá, že lepidla začínají v automobilech hrát podobně důležitou roli, jakou se jim v poslední době podařilo získat v leteckém průmyslu. Nový Boeing 787 Dreamliner se na lepidla spoléhá s velkou převahou. Každá z pěti sekcí draku letadla používá o 40 až 50 tisíc méně kovových spojů než jiné podobné letadlo. Lepidla jsou tu nutností, drak dreamlineru je vyroben z uhlíkových kompozitů.

Ford u svého nejprodávanějšího modelu, pick-upu F-150, mezigeneračně podíl lepidel ztrojnásobil. Roli hraje fakt, že nová generace využívá vysoký podíl hliníku. Interiér elektrických a hybridních modelů BMW i je z uhlíkových vláken a šrouby tu nenajdeme vůbec. Střecha nového Chevroletu Corvette je z uhlíkových vláken a je přilepena k hořčíkovému rámu. Sedany Cadillac CTS a ATS používají pětkrát více lepidla než jiná běžná auta koncernu GM. Adheziva se mohou používat i jako záloha nebo strukturální výplň, která zpevní jinak tenké ocelové části.

Nejnovějším úkolem výrobců lepidel je vyvinout taková pojiva, která vydrží i velmi vysoké teploty. To je totiž nevýhoda stávajících adheziv, většinou při vysokých teplotách povolí a nefungují tak dobře. Firmy také chtějí přesvědčit inženýry, že je používání lepidel výhodnější. Často jde podle nich o psychologickou záležitost, šrouby a nýty používají konstruktéři tradičně a důvěřují jim.