Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letadlo na třech kolech - Morgan Threew heeler 1939

aktualizováno 
- Všechno začalo roku 1909, kdy si Charles Frederic Stanley Morgan postavil na dvorku v Malvern Link jednomístnou tříkolku s dvouválcem Peugeot. Komerční úspěch bylo to poslední, na co tenkrát myslel. Přesto však na radu svého okolí a s otcovou podporou založil roku 1912 Morgan Motor Company a začal nyní už dvousedadlové tříkolky produkovat »ve velkém«.
S nečekanými úspěchy obesílal nejrůznější závody ve Spojeném království i za hranicemi, které mu zajistily vynikající reklamu. S cenou jen nepatrně převyšující cenu motocyklu, ale s výkony překonávajícími i nejeden automobil prodával v druhém desetiletí Morgan dvě provedení: závodní a poněkud skromnější městské. Čtyřsedadlové provedení spatřilo světlo světa roku 1915 jako dopravní prostředek Morganovy rodiny. Ačkoli roku 1937 Morgan uvedl skutečný automobil, vyráběl modifikované tříkolky až do roku 1952. Základem tříkolek s celkovou délkou asi 325 cm a hmotností kolem 400 kg byla nosná roura, vpředu osazená motocyklovým V-2 motorem značky J.A.P., British Anzani, Blackburne, Blumfield, Green Precision nebo Matchless či švýcarským M.A.G., ať už vodou či vzduchem chlazeným, s ventily SV nebo OHV. Vedle toho existovaly speciály s dvoutakty Scott či jednoválcovým motorem. Litrový výkon se během let zvýšil z počátečních solidních 9 koní až na špičkových 40 koní při 4000 otáčkách za minutu koncem 30. let. Stroj na snímku je osazen vodou chlazeným agregátem Matchless s čtvercovými rozměry vrtání a zdvihu 85,5 mm a objemem 981 ccm. Směs připravuje karburátor Amal, mazání se suchou klikovou skříní je také standardní. Zapalování je dynamoakumulátorové a chladič termosifonového oběhu se nachází za motorem. Výkon motoru se přenáší hřídelem uloženým v nosné rouře na převodovku přišroubovanou na jejím konci a přes pastorek a talířové kolo (odtud je též poháněno dynamo) jediným řetězem na zadní kolo. To je uloženo v kyvné vidlici odpružené dvěma čtvrteliptickými pery. Typická přední náprava s nezávislým zavěšením zůstala dodnes v použití na automobilech Morgan. Spartánská karosérie s dřevěnou kostrou a bez střechy těsně pojme dva lidi, které před nepohodou chrání pouze větrné štítky. Palivová a olejová nádrž se nalézá v přední části. Ovládací prvky karburátoru a zapalování jsou umístěny ve volantu, brzděna jsou všechna kola. Zážitek z jízdy tříkolkou Morgan lze podle jistého anglického válečného pilota srovnávat pouze s letadlem letícím velmi nízko nad silnicí, což umocňuje nejen pohled přes kmitající ventily motoru, ale i příležitostně osazovaný volant s úsečemi, ne nepodobný »kniplu« letadla a maximální rychlost kolem 140 km/h. Konzervativní »C.F.S.« Morgan vždy odmítal rozšířit výrobu, a tak firma dodnes produkuje kolem pěti set vozů ročně. Tato skutečnost spolu s faktem, že se pro automobily rozhodl až koncem 30. let a vyhnul se tak přímé konkurenci lidových vozů jako Ford T nebo Austin Seven, patrně paradoxně zajistila podniku samostatnost. Výrobní kapacity většího podniku by nepochybně zaujaly pozornost některého giganta nebo by prostě zanikl. Firma je i dnes, v období globalizace a mohutného spojování kapitálu rodinným majetkem Morganů a řídí ji vnuk zakladatele.

První tříkolky ze dvorku v Malvern Link byly vybaveny dvouválcem Peugot.

Autor:




Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.