Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Létající talíř přistál v Ženevě. Rudá vzpomínka na lekci aerodynamiky

  11:13aktualizováno  11:13
Ženeva (Od zpravodaje iDNES.cz) - Vyznavači nadpozemské krásy klasických italských aut míří v Ženevě na stánek 1251 v pavilonu 1. Představuje se tu koncept Disco Volante milánské karosárny Touring Superleggera. Přesně po šedesáti letech se do parádní karoserie inspirované slavným sporťákem Alfy převlékla ikonická Alfa Romeo 8C Competizione.

V roce uvedení (1952) to opravdu působilo jako UFO. I dnes na něj mohou designéři moderních supersportů jen nechápavě čučet. Bez počítačů, jen po ladění ve větrném tunelu, měla tehdy futuristická, necelou třičtvrtětunu vážící alfa v encyklopediích označovaná také jako C52 aerodynamický koeficient 0,25, a to není žádná nevzhledná a připláclá placka s aerodynamickými vychytávkami. Jen pro srovnání: o pár stánků dál parkující Ferrari F12 Berlinetta, které má v Ženevě premiéru, má Cx=0,299.

Aerodynamický koeficient Cx

Je součinitel aerodynamického odporu vzduchu. Vyjadřuje kvality tvarů vozu z hlediska obtékání jeho karoserie vzduchem. Je to bezrozměrná veličina. Čím je menší, tím menší odpor vzduchu na automobil působí. Obvykle se tyto hodnoty pohybují v rozmezí 0,2–0,35. Hodnota tvarového součinitele je zjišována v aerodynamických tunelech, vypočítává se z čelní plochy vozu, rychlosti proudění vzduchu a jeho hustoty.

Carrozzeria Touring Superleggera Disco Volante ročník 2012 je tedy reminiscencí na původní alfu. A tak musí být nové dvoumístné kupé také červené a základní linky původního létajícího talíře (italsky disco volante) přebírá velmi věrně.

Pod ručně tepanou hliníkovou karoserií je 450koňový osmiválec o objemu 4,7 litru a šestistupňový automat z bájné Alfy Romeo 8C Competizione. Na zadní kola, mezi která se usadil samosvorný diferenciál, putuje 480 newtonmetrů. Z úžasného sporťáku, který pro Alfu stavěli u Maserati, přebrali stavitelé kromě pohonného řetězce ve schématu transaxle také prostorový rám. Přidali také trochu karbonových prvků.

Fotogalerie

To nejlepší na závěr. Nový létající talíř nezůstane jen u studie, Carozzeria Touring Superleggera plánuje výrobu malé série. Kdo po červeném unikátu zatoužil, měl by vyrazit do Ženevy.

Předchůdce

Původní létající talíř (vzniklo jedno kupé a tři spidery a následně šest jím inspirovaných závoďáků) vycházel z Alfy Romeo 1900, v trubkovém šasi originální konstrukce měl uložený dvoulitrový hliníkový čtyřválec s výkonem 160 koní. S ním jezdila červená alfa až 220 km/h.

Jeden řídil také slavný závodník Juan Manuel Fangio, ten měl ale pod kapotou tříapůllitrový řadový šestiválec s výkonem 250 koní.

Alfa Romeo Disco Volante v turínském muzeu

Alfa Romeo Disco Volante v turínském muzeu

Stejně jako dnes bylo Disco Volante dílem milánského Touringu. Tříapůllitrový prototyp je dnes v turínském muzeu Biscaretti, další dva dvoulitry mají v muzeu Alfy Romeo v Arese. Dnes se jejich cena odhaduje na jeden až dva miliony eur.

Proč "superleggera"

Carrozzeria Touring založená Felicem Bianchi Anderlonim se stala slavnou díky originálním konstrukcím superleggera, což v italštině znamená superlehká. Nízké hmotnosti dosahovala milánská karosárna originální konstrukcí: lehký prostorový rám stavěli z úzkých trubek, na které přichytili panely karoserie.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.