Létající talíř přistál v Ženevě. Rudá vzpomínka na lekci aerodynamiky

  • 40
Ženeva (Od zpravodaje iDNES.cz) - Vyznavači nadpozemské krásy klasických italských aut míří v Ženevě na stánek 1251 v pavilonu 1. Představuje se tu koncept Disco Volante milánské karosárny Touring Superleggera. Přesně po šedesáti letech se do parádní karoserie inspirované slavným sporťákem Alfy převlékla ikonická Alfa Romeo 8C Competizione.

V roce uvedení (1952) to opravdu působilo jako UFO. I dnes na něj mohou designéři moderních supersportů jen nechápavě čučet. Bez počítačů, jen po ladění ve větrném tunelu, měla tehdy futuristická, necelou třičtvrtětunu vážící alfa v encyklopediích označovaná také jako C52 aerodynamický koeficient 0,25, a to není žádná nevzhledná a připláclá placka s aerodynamickými vychytávkami. Jen pro srovnání: o pár stánků dál parkující Ferrari F12 Berlinetta, které má v Ženevě premiéru, má Cx=0,299.

Aerodynamický koeficient Cx

Je součinitel aerodynamického odporu vzduchu. Vyjadřuje kvality tvarů vozu z hlediska obtékání jeho karoserie vzduchem. Je to bezrozměrná veličina. Čím je menší, tím menší odpor vzduchu na automobil působí. Obvykle se tyto hodnoty pohybují v rozmezí 0,2–0,35. Hodnota tvarového součinitele je zjišována v aerodynamických tunelech, vypočítává se z čelní plochy vozu, rychlosti proudění vzduchu a jeho hustoty.

Carrozzeria Touring Superleggera Disco Volante ročník 2012 je tedy reminiscencí na původní alfu. A tak musí být nové dvoumístné kupé také červené a základní linky původního létajícího talíře (italsky disco volante) přebírá velmi věrně.

Pod ručně tepanou hliníkovou karoserií je 450koňový osmiválec o objemu 4,7 litru a šestistupňový automat z bájné Alfy Romeo 8C Competizione. Na zadní kola, mezi která se usadil samosvorný diferenciál, putuje 480 newtonmetrů. Z úžasného sporťáku, který pro Alfu stavěli u Maserati, přebrali stavitelé kromě pohonného řetězce ve schématu transaxle také prostorový rám. Přidali také trochu karbonových prvků.

To nejlepší na závěr. Nový létající talíř nezůstane jen u studie, Carozzeria Touring Superleggera plánuje výrobu malé série. Kdo po červeném unikátu zatoužil, měl by vyrazit do Ženevy.

Předchůdce

Původní létající talíř (vzniklo jedno kupé a tři spidery a následně šest jím inspirovaných závoďáků) vycházel z Alfy Romeo 1900, v trubkovém šasi originální konstrukce měl uložený dvoulitrový hliníkový čtyřválec s výkonem 160 koní. S ním jezdila červená alfa až 220 km/h.

Jeden řídil také slavný závodník Juan Manuel Fangio, ten měl ale pod kapotou tříapůllitrový řadový šestiválec s výkonem 250 koní.

Alfa Romeo Disco Volante v turínském muzeu

Stejně jako dnes bylo Disco Volante dílem milánského Touringu. Tříapůllitrový prototyp je dnes v turínském muzeu Biscaretti, další dva dvoulitry mají v muzeu Alfy Romeo v Arese. Dnes se jejich cena odhaduje na jeden až dva miliony eur.

Proč "superleggera"

Carrozzeria Touring založená Felicem Bianchi Anderlonim se stala slavnou díky originálním konstrukcím superleggera, což v italštině znamená superlehká. Nízké hmotnosti dosahovala milánská karosárna originální konstrukcí: lehký prostorový rám stavěli z úzkých trubek, na které přichytili panely karoserie.