Michelin CrossClimate

Michelin CrossClimate | foto: Michelin

Pneuservisy se plní, letní gumy lehce zlevnily

  • 59
Ceny letních pneumatik na českém trhu meziročně klesly o dvě až čtyři procenta na průměrných 2 958 korun za kus. Pokles ovlivnil propad cen ropy, výraznější zlevňování však brzdí oslabující koruna. Pneuservisy v současnosti zaznamenávají zvýšenou poptávku.

U nejprodávanějších značek byl podle ředitele největšího internetového obchodu Pneumatiky.cz Vojtěcha Schwangmaiera pokles o zhruba 1,5 procenta. Výjimku tvoří značka Michelin se zlevněním o 5,5 procenta, což souvisí s agresivnější marketingovou strategií firmy. O čtyři procenta jsou levnější gumy Nokian a Kléber. Naopak Continental udržuje už několik let ceny na podobné úrovni. Jeho produkty se pravidelně umisťují na předních postech většiny testů a o značku je tak vysoký trvalý zájem bez ohledu na cenu.

„Z obecného hlediska má vliv především cena ropy a její vliv na výrobu a dopravu. Pokles však není natolik výrazný, aby mohlo být snížení cenové hladiny zásadnější,“ podotkl Schwangmaier.

Na zlevňování pneumatik má vliv zejména velký propad cen ropy, a to z částky 110 dolarů za barel na aktuálních méně než 50 dolarů. A podle odborníků může cena ropy, která je klíčovou surovinou pro gumárenský průmysl, i nadále klesat. Zároveň však na cenu pneumatik působí oslabující koruna, letos v březnu se dostal kurz koruny vůči dolaru na jedenáctileté minimum.

Cenovou politiku výrobců pneumatik ovlivňuje také konkurenční boj. Tradiční výrobci se totiž snaží zamezit nárůstu prodejů levných, ale méně kvalitních čínských pneumatik, a zlevňují jak prémiové značky, tak i levnější alternativy. Příkladem je Michelin se svou ekonomickou značkou Kormoran.

Podle společnosti Karsa, která sleduje ceny v internetových obchodech, mohou Češi pořídit standardní obutí pro vůz Škoda Octavia již od 2 928 Kč. Cena letních pneumatik o rozměru 195/65/R15 začíná na 732 Kč za kus. V případě renomovaných značek je rozpětí cen u tohoto rozměru od 1 235 Kč do 2 188 Kč za kus.

Pneuservisy se začínají plnit kvůli stoupajícím teplotám a končící povinnosti mít při nepříznivých podmínkách na autě zimní obutí. Podle zákona musí mít řidiči na vozidle zimní gumy od listopadu do konce března za zhoršených povětrnostních podmínek. Zimní pneu přitom mohou na vozidle zůstat i v létě. Odborníci to však nedoporučují.

„Zimní pneumatika je uzpůsobená na zimu a s rostoucí teplotou ztrácí své pozitivní vlastnosti. Na rozpálené vozovce tak mohou být tyto pneumatiky nebezpečné, jelikož se výrazně prodlužuje jejich brzdná dráha. Zároveň se i zvyšuje spotřeba paliva a celkově se vůz hůře ovládá,“ uvedl Jan Trojan z autoservisu JM servis.

Ročně se v Česku prodá kolem čtyř milionů pneu, z toho přes 1,4 milionu letních.

,