Letošek je rokem čtyřproudovek a nejdelšího dálničního tunelu

  • 53
Jezdit autem po Česku bude od letošního roku o poznání pohodlnější. Česká síť dálnic zhoustne jako nikdy předtím a přibude více než 80 kilometrů dálnic nebo rychlostních silnic. "Je to víc než kdykoliv předtím. Takové množství nových kilometrů jsme ještě neotevírali," říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman. A ve stavění silnic se nepřestane ani letos.

"Stále máme rozestavěných asi sto kilometrů dálnic. Loni jsme proto museli navýšit rozpočet o více než deset miliard korun," řekl Pavel Švagr, šéf fondu dopravy, přes který stát za stavbu silnic platí.

Loni fond zaplatil za dopravní stavby zhruba 48 miliard korun, letos má nachystáno necelých 56 miliard.

Šéfové Ředitelství silnic a dálnic i fondu dopravy se však shodují, že by letos potřebovali dalších deset miliard korun.

V Německu za hodinu
Asi nejlepší zprávu mají silničáři pro zájemce o rychlé spojení Prahy s Mnichovem. "V říjnu počítáme s tím, že dáme do provozu zbývající část obchvatu Plzně, a tím zprovozníme celou dálnici D5 až k hranicím," říká Laušman. Cesta z hlavního města na hranici by měla trvat zhruba hodinu a deset minut.

Laušman připomíná, že i německá část dálnice má být hotová v říjnu, půjde tedy o první kompletní dálnici z Česka do západní Evropy.

Koncem roku mohlo být i spojení na východ Německa, ale tam bude chybět rychlý přejezd Českého středohoří. Mezi Prahou a Drážďany tak koncem roku bude dálnici chybět jen šestnáct kilometrů. Z Ústí nad Labem na hranici a pokračování v Německu bude hotové. Silnice bude mít i nový, dvoukilometrový tunel, který se stane nejdelším českým dálničním tunelem.

"Na silnici přes České středohoří bylo podáno pět žalob a kvůli jedné se řeší nové stavební povolení. Ale věřím, že letos získáme všechna povolení a začneme s přípravou," říká Laušman.

Nejdelší jízdu po nové dálnici si letos řidiči užijí na spoji z Prahy do Hradce Králové. Pětačtyřicet kilometrů dlouhá silnice vyřeší přetížený tah z Prahy na východ Čech.

"Zůstanou tak už jen čtyři kilometry do Hradce, kde trasa dálnice vede přes pozemky s dosud nevypořádanými vlastnickými vztahy," říká Laušman. Zatím se nepodařilo dohodnout s majitelkou pozemků o výměně za jiné nebo částce, za niž by pozemky prodala.

I příští léta budou štědrá
Dálniční boom bude pokračovat i v příštích letech. Pokud fond dopravy sežene dostatek peněz, může se příští rok otevřít dalších téměř 40 kilometrů dálnic a o rok později přes 70 kilometrů.

"Dostavěných dálnic máme zhruba polovinu a rychlostních silnic nám zbývá dobudovat asi šedesát procent," říká Laušman.

O největší porci se příští rok postará dlouho diskutovaná dálnice D47 z Lipníka do Ostravy a na hranici s Polskem. Osmnáctikilometrový tah Ostravou bude hotový příští rok a podle ministra dopravy Milana Šimonovského se zbylých 62 kilometrů zprovozní v roce 2008. "Stihnout se to dá, a když všechno dobře dopadne, bude spojení až na polskou hranici," říká Laušman.

Po deseti letech slibů by tak měla mít severomoravská metropole rychlé silniční spojení s hlavním městem. Po dokončení této stavby se celá trasa stane dálniční jedničkou včetně označení D1 a půjde o nejdelší dálnici v Česku, dlouhou 377 kilometrů. V budoucnu by mělo Česko křižovat celkem tisíc kilometrů dálnic a rychlostních silnic bude ještě o sto kilometrů více.

Podle šéfa fondu dopravy by bylo dobré k 56 miliardám přichystaným na letošek na dopravní stavby přidat stejně jako loni, tedy asi deset miliard.

"Necelé dvě miliardy jsme už přidali. Ty šly na rozestavěné dálnice, železniční stavby a padesát milionů korun na budování cyklostezek," říká Švagr. Část peněz získal fond díky většímu provozu. Loni vybral na dálničních známkách asi o osm set milionů korun více, větší příjem měl i z části spotřební daně z minerálních olejů. Díky obnově vozů, tedy díky úlevám naopak dopravci zaplatili méně na silniční dani.

,