Volkswagen EA 266: měl to být levný nástupce brouka, menší alternativa k budoucímu modelu Golf. Kvůli konstrukční náročnosti byl projekt s interním označením EA 266 v roce 1971 smeten ze stolu.

Volkswagen EA 266: měl to být levný nástupce brouka, menší alternativa k budoucímu modelu Golf. Kvůli konstrukční náročnosti byl projekt s interním označením EA 266 v roce 1971 smeten ze stolu. | foto: Volkswagen

Za tři roky se vrátí volkswagen jako kdysi - laciné lidové auto

  • 148
Německý automobilový koncern Volkswagen, do kterého patří i česká Škoda, chce v polovině roku 2015 uvést na trh novou značku pro levné modely. Výrobu aut "pro lidi", německy "volks wagenů", má značka ve jménu, teď platí její modely ale za lepší zboží. V koncernu jsou minimálně dvě lacinější značky.

Volkswagen podle informací německého magazínu Auto Bild plánuje tři levné modely, jejichž cena by se mohla pohybovat mezi 6 000 a 8 000 eur (150 000 až 200 000 Kč). Automobily by se vyráběly v Číně nebo v Indii, prodávat by se však mohly také v Evropě.

Volkswagen k tomu uvedl, že nyní zkoumá možnosti vstupu do zajímavých automobilových segmentů a na nové trhy. "Žádné rozhodnutí však nepadlo," dodala firma. Založení nové značky ale už podle italského Autoblogu potvrdil mluvčí koncernu Eric Felber.

Už letos v březnu Volkswagen prozradil, že plánuje novou značku levného vozu pro rozvojové trhy. Jak Evropou začíná cloumat ekonomická recese a jediné, z čeho některé značky přežívají jsou levné vozy, upravil německý koncern strategii a laciné volkswageny dorazí i na starý kontinent.

Podle listu Auto Bild by levné modely využívaly starší typy motorů, které by nicméně splňovaly emisní normy Evropské unie. V rámci snahy o nízké výrobní náklady by zřejmě nebyly vybaveny některými doplňky.

Evropští zákazníci vyžadují stále vybavenější vozy a moderní technologie. V tom patří na světě mezi nejnáročnější. Podle zkušeností firmy Hella například Evropané vyžadují xenonové světlomety, dostávají je tak stále menší a lacinější auta, naopak v USA po nich podle Helly taková poptávka není. "Xenony jsou pro Evropany symbolem úspěchu," vysvětluje Hella. Evropští zákazníci tedy patří k nejrozmazlenějším, zároveň ale narůstá počet těch, kteří si bohatě vybavené moderní auto nemohou dovolit, nebo ho nechtějí. V Evropě tak slaví úspěchy i takzvaná low-cost auta. Vždyť hranatý, jednoduchý logan se neměl v západní Evropě vůbec prodávat a nakonec z něj byl hit i v bohatém Německu. I proto se s novou low-cost značkou chystá prorazit také japonský Nissan, právě na jeho potvrzení, že oživí jméno Datsun pro laciné vozy, reagoval Volkswagen prvními zprávami o založení své třinácté značky.

Podle řady odborníků na automobilový průmysl je levný vůz přesně tím, co koncernu Volkswagen zatím chybí. Skupina Volkswagen po letošním převzetí automobilky Porsche zahrnuje celkem 12 značek. Do skupiny spadají kromě hlavní značky VW také osobní značky Škoda, Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Seat.

Volkswagen Brouk

Německý koncern, který se dnes dere na pozici největšího výrobce automobilů světa, začínal kdysi s Broukem. Autolegenda neopakovatelných tvarů, kterou vytvořil na Hitlerovu objednávku slavný Ferdinand Porsche, dostala značku Volkswagen, tedy lidový vůz. Chystá se tedy návrat ke kořenům.

Volkswagen je největší automobilkou v Evropě. Do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem automobilů na světě. V loňském roce prodal rekordních 8,3 milionu vozů.

Prozatím se nemluví o jménu nové značky. Volkswagen by mohl sáhnout do své historie. Dnes drží jména několika neexistujících značek: NSU, Wanderer, DKW, Auto Union, Horch...

Už se ale spekuluje o modelech, které by měla nová značka nabídnout. Kvůli mimoevropským trhům to určitě bude sedan, Evropané by zase uvítali spíš kombík. Údajně by se mohlo představit i MPV, možná i sedmimístné.

Superdrahý superluxus se opozdí

Zároveň se zprávou o pracích na nové značce se objevily zprávy o úpravě plánů uvedení nových luxusních modelů značek vlastněných Volkswagenem. Mohutné velké SUV Bentleye a terénní Lamborghini Urus možná budou odsunuty.

A stále oddalované uvedení nového bugatti se odkládá na rok 2016, oznámil to sám šéf značek Bugatti a Bentley Wolfgang Schreiber. Potvrdil ale, že čtyřdveřové bugatti je potřeba. Nabídka nyní sestává z mytického veyronu, který ale s neustále novými speciálními edicemi už trochu vyčpěl.

Počkat musí i zájemci o terénní bentley, i přesto, že značka podle vlastních slov s konceptem EXP 9 F, který vyvolal letos v březnu na autosalonu v Ženevě zděšení, slavila velké úspěchy u potenciálních čínských zákazníků.

Specializovaný magazín AutomotiveNews zjistil, že vedení koncernu se nechce dát zelenou dvěma projektům, jejichž ekonomická návratnost je nejistá.

Ušetřené peníze mají být prý použity na zvýšení likvidity v případě, že se automobilová krize, která se valí na Evropu, prohloubí. Vše se definitivně rozhodne 23. října, kdy se sejde vedení koncernu.