Levné náhradní díly zajímají každého

  22:07
Tu zkušenost už udělala většina motoristů: při poruše nebo po nehodě zavolají nejprve do značkového servisu, kde zjistí, že oprava při použití původních, originálních značkových náhradních dílů by stála hodně. Rychle se tedy začnou rozhlížet, jak a kde získat součástky levněji. Takové možnosti existují.

Kolem deseti miliard eur činí jen v Německu objem obchodu s náhradními díly do automobilů. Obdobná statistika sice v České republice není, ale podle toho, na kolika místech se s prodejem náhradních dílů lze setkat, jde nejspíš i zde o velmi zajímavou obchodní oblast. Miroslav Brůžek, tajemník Sdružení importérů součástí automobilů, servisní a garážové techniky (SISA), říká: "V republice je asi tisíc značkových a asi pět tisíc neznačkových opraven; k tomu si lze představit i přiměřený počet provedených oprav a spotřebovaných náhradních dílů.

Zatímco značkové opravny pracují převážně s náhradními díly pouze své automobilové značky, větší část opraven používá díly, jak se říká, aftermarketové." Na vysvětlenou - v případě těch druhých jde o součástky, které nemají přímo příslušnou originální automobilovou značku.

Převodovka - půlka auta
Ve značkovém servisu zákazník zjistí, že cena originální součástky - dejme tomu převodovky - se blíží půlce hodnoty celého auta. A to ještě není vyčíslena cena za opravu. Co takovému majiteli automobilu zbývá? Pokud není auto v záruce, jejíž podmínkou je dodržování záručního režimu včetně používání originálních náhradních dílů ve značkovém servisu, většina motoristů na firemní opravnu rychle zapomene a bude se ohlížet po menší dílně, s levnější prací i náhradními díly. Petr Tesařík, majitel a automechanik v jedné osobě z malé autoopravny v Hrusicích, říká: "Dávám zákazníkům vybrat; buď můžou mít drahý originál značkový, nebo levnější a prakticky stejně dobrý díl od solidních firem, které mi součástky dodávají."

Jak kupovat díly?

1. Náhradní díl z vrakoviště jen v nouzi nejvyšší

Pokud použijete náhradní díl z vrakoviště, je to sázka do loterie. Bude nejlevnější, ale může a nemusí dlouho vydržet. Proto se doporučuje jen u nejstarších a nejlevnějších aut.

2. Náhradní díl z tržiště - také riziko

Pokud se levně nabízí díl kvalitní značky, či dokonce originál firemní za výrazně nižší cenu, je to podezřelé. Pravděpodobnost padělku je velká, ostatně je jimi zamořen celý evropský trh. Tedy nejen boty známé značky na tržišti budou na 99 procent podvrhem.

3. Součástka z prodejny náhradních dílů

I mezi prodejci takzvaných aftermarketových náhradních dílů - tedy ne originálů automobilek - jsou rozdíly. Určitým vodítkem může být členství ve sdružení SISA, které za své členy poskytuje garanci.

4. I náhradní díly mají svou záruku

Dalším důležitým ukazatelem, z jak seriózního zdroje náhradní díl pochází, je záruka. I na náhradní díly, ať už značkové či bez značky, platí samozřejmě nyní dvouletá záruční lhůta. Ovšem s výhradou přirozeného opotřebení.

5. Na čem určitě nešetřit

Zatímco výfuk nebo blatník "jenom" nejspíš dříve zrezaví, když koupíme levnější, na součástkách podvozku, jmenovitě řízení a brzd, se nevyplatí šetřit. Tady jde o život.

Problém obou stran
Mohlo by se zdát, že vysoké ceny originálních náhradních dílů jsou jen problémem uživatelů aut. Ale není tomu tak. I automobilky se potýkají s problémem: Auta, dnes už na vysoké technické úrovni, mají v případě standardního provozu během záruční doby jen minimum poruch. A tedy i malou spotřebu náhradních dílů, kromě několika málo detailů, jako jsou například filtry. Potřeba součástek roste s přibývajícím stářím a ojetím vozu. Jenomže na letité auto si už jen málokdo nechá namontovat třeba originální tlumič výfuku, když za prvním rohem koupí prakticky stejný, ale za poloviční cenu.

Takže automobilkám, respektive jejich prodejcům, kteří museli investovat obrovské prostředky do servisního zázemí, utíkají zákazníci. Není přitom žádným tajemstvím, že opravy jsou z hlediska zisku ještě zajímavějším obchodem než prodej aut. Proto i autorizovaní značkoví prodejci by třeba rádi - při zaručení kvality použili levnější náhradní díly, a tím učinili své služby dostupnější. Jenomže doposud nemohli. Zájmem výrobců je totiž prodat co nejvíce originálních náhradních dílů.

Cesta z kruhu
Prvního července letošního roku nabyla účinnosti vyhláška, která nově upravuje prodej a servis motorových vozidel. I když neodvolatelně začne platit až za rok, už teď předpis tuto oblast výrazně liberalizuje. Upravuje také možnost opravy vozidel u autorizovaných servisů nejen autodíly originálními, ale i díly rovnocenné kvality. V této souvislosti se samozřejmě často hovoří právě o kvalitě náhradních dílů. Její nízká úroveň byla ostatně jedním z důvodů, proč autorizované značkové opravny odmítaly pracovat s neoriginálními součástkami. A některé případy, kdy se na českém trhu objevovaly důležité náhradní díly, například brzdové destičky, v takové kvalitě, že by neubrzdily ani žebřiňák, jim dávaly za pravdu.

Miroslav Brůžek, tajemník asociace SISA, která sdružuje 35 firem zásobujících tři čtvrtiny českého trhu náhradními díly, MF DNES řekl: "Je nám jasné, že u náhradních dílů pro auta nejde jen o peníze, ale také o zdraví a bezpečnost účastníků silničního provozu. Nemůžeme si dovolit prodávat díly podřadné kvality. Autodíly musí splňovat požadavky stanovené předpisy. Členské firmy asociace jsou už svým členstvím zavázány dodávat na náš trh pouze kvalitní náhradní díly, které odpovídají normám platným v České republice."


 

Lepší varianta než tržiště

Když cítíte, že budete muset u svého vozu měnit tlumiče, brzdové destičky či výfuk, nekupujte takový díl na trhu. Ptejte se, zda prodejce je ve sdružení SISA. Co toto sdružení garantuje? Členové SISA dodávají na český trh náhradní díly pro automobily od renomovaných výrobců součástek převážně z Evropy; jsou to výrobci, kteří dodávají zpravidla stejné autodíly též automobilkám přímo pro prvomontáž. Výrobci jako dodavatelé součástek pro automobilový průmysl jsou držiteli příslušných certifikátů jakosti výroby. Výroba dílů pro automobilky i náhradních dílů probíhá na totožné výrobní lince. Kvalita je tak zaručena. Konkurenční boj je v této oblasti obrovský, i renomovaní výrobci součástek jsou tlačeni k neustálému snižování cen a nákladů. A tak nejsou výjimkou náhradní díly rovnocenné kvality, ale už ne pod značkou automobilky, nýbrž skutečného výrobce - a za citelně nižší cenu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...