Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levné náhradní díly zajímají každého

  22:07aktualizováno  22:07
Tu zkušenost už udělala většina motoristů: při poruše nebo po nehodě zavolají nejprve do značkového servisu, kde zjistí, že oprava při použití původních, originálních značkových náhradních dílů by stála hodně. Rychle se tedy začnou rozhlížet, jak a kde získat součástky levněji. Takové možnosti existují.

Kolem deseti miliard eur činí jen v Německu objem obchodu s náhradními díly do automobilů. Obdobná statistika sice v České republice není, ale podle toho, na kolika místech se s prodejem náhradních dílů lze setkat, jde nejspíš i zde o velmi zajímavou obchodní oblast. Miroslav Brůžek, tajemník Sdružení importérů součástí automobilů, servisní a garážové techniky (SISA), říká: "V republice je asi tisíc značkových a asi pět tisíc neznačkových opraven; k tomu si lze představit i přiměřený počet provedených oprav a spotřebovaných náhradních dílů.

Zatímco značkové opravny pracují převážně s náhradními díly pouze své automobilové značky, větší část opraven používá díly, jak se říká, aftermarketové." Na vysvětlenou - v případě těch druhých jde o součástky, které nemají přímo příslušnou originální automobilovou značku.

Převodovka - půlka auta
Ve značkovém servisu zákazník zjistí, že cena originální součástky - dejme tomu převodovky - se blíží půlce hodnoty celého auta. A to ještě není vyčíslena cena za opravu. Co takovému majiteli automobilu zbývá? Pokud není auto v záruce, jejíž podmínkou je dodržování záručního režimu včetně používání originálních náhradních dílů ve značkovém servisu, většina motoristů na firemní opravnu rychle zapomene a bude se ohlížet po menší dílně, s levnější prací i náhradními díly. Petr Tesařík, majitel a automechanik v jedné osobě z malé autoopravny v Hrusicích, říká: "Dávám zákazníkům vybrat; buď můžou mít drahý originál značkový, nebo levnější a prakticky stejně dobrý díl od solidních firem, které mi součástky dodávají."

Jak kupovat díly?

1. Náhradní díl z vrakoviště jen v nouzi nejvyšší

Pokud použijete náhradní díl z vrakoviště, je to sázka do loterie. Bude nejlevnější, ale může a nemusí dlouho vydržet. Proto se doporučuje jen u nejstarších a nejlevnějších aut.

2. Náhradní díl z tržiště - také riziko

Pokud se levně nabízí díl kvalitní značky, či dokonce originál firemní za výrazně nižší cenu, je to podezřelé. Pravděpodobnost padělku je velká, ostatně je jimi zamořen celý evropský trh. Tedy nejen boty známé značky na tržišti budou na 99 procent podvrhem.

3. Součástka z prodejny náhradních dílů

I mezi prodejci takzvaných aftermarketových náhradních dílů - tedy ne originálů automobilek - jsou rozdíly. Určitým vodítkem může být členství ve sdružení SISA, které za své členy poskytuje garanci.

4. I náhradní díly mají svou záruku

Dalším důležitým ukazatelem, z jak seriózního zdroje náhradní díl pochází, je záruka. I na náhradní díly, ať už značkové či bez značky, platí samozřejmě nyní dvouletá záruční lhůta. Ovšem s výhradou přirozeného opotřebení.

5. Na čem určitě nešetřit

Zatímco výfuk nebo blatník "jenom" nejspíš dříve zrezaví, když koupíme levnější, na součástkách podvozku, jmenovitě řízení a brzd, se nevyplatí šetřit. Tady jde o život.

Problém obou stran
Mohlo by se zdát, že vysoké ceny originálních náhradních dílů jsou jen problémem uživatelů aut. Ale není tomu tak. I automobilky se potýkají s problémem: Auta, dnes už na vysoké technické úrovni, mají v případě standardního provozu během záruční doby jen minimum poruch. A tedy i malou spotřebu náhradních dílů, kromě několika málo detailů, jako jsou například filtry. Potřeba součástek roste s přibývajícím stářím a ojetím vozu. Jenomže na letité auto si už jen málokdo nechá namontovat třeba originální tlumič výfuku, když za prvním rohem koupí prakticky stejný, ale za poloviční cenu.

Takže automobilkám, respektive jejich prodejcům, kteří museli investovat obrovské prostředky do servisního zázemí, utíkají zákazníci. Není přitom žádným tajemstvím, že opravy jsou z hlediska zisku ještě zajímavějším obchodem než prodej aut. Proto i autorizovaní značkoví prodejci by třeba rádi - při zaručení kvality použili levnější náhradní díly, a tím učinili své služby dostupnější. Jenomže doposud nemohli. Zájmem výrobců je totiž prodat co nejvíce originálních náhradních dílů.

Cesta z kruhu
Prvního července letošního roku nabyla účinnosti vyhláška, která nově upravuje prodej a servis motorových vozidel. I když neodvolatelně začne platit až za rok, už teď předpis tuto oblast výrazně liberalizuje. Upravuje také možnost opravy vozidel u autorizovaných servisů nejen autodíly originálními, ale i díly rovnocenné kvality. V této souvislosti se samozřejmě často hovoří právě o kvalitě náhradních dílů. Její nízká úroveň byla ostatně jedním z důvodů, proč autorizované značkové opravny odmítaly pracovat s neoriginálními součástkami. A některé případy, kdy se na českém trhu objevovaly důležité náhradní díly, například brzdové destičky, v takové kvalitě, že by neubrzdily ani žebřiňák, jim dávaly za pravdu.

Miroslav Brůžek, tajemník asociace SISA, která sdružuje 35 firem zásobujících tři čtvrtiny českého trhu náhradními díly, MF DNES řekl: "Je nám jasné, že u náhradních dílů pro auta nejde jen o peníze, ale také o zdraví a bezpečnost účastníků silničního provozu. Nemůžeme si dovolit prodávat díly podřadné kvality. Autodíly musí splňovat požadavky stanovené předpisy. Členské firmy asociace jsou už svým členstvím zavázány dodávat na náš trh pouze kvalitní náhradní díly, které odpovídají normám platným v České republice."


 

Lepší varianta než tržiště

Když cítíte, že budete muset u svého vozu měnit tlumiče, brzdové destičky či výfuk, nekupujte takový díl na trhu. Ptejte se, zda prodejce je ve sdružení SISA. Co toto sdružení garantuje? Členové SISA dodávají na český trh náhradní díly pro automobily od renomovaných výrobců součástek převážně z Evropy; jsou to výrobci, kteří dodávají zpravidla stejné autodíly též automobilkám přímo pro prvomontáž. Výrobci jako dodavatelé součástek pro automobilový průmysl jsou držiteli příslušných certifikátů jakosti výroby. Výroba dílů pro automobilky i náhradních dílů probíhá na totožné výrobní lince. Kvalita je tak zaručena. Konkurenční boj je v této oblasti obrovský, i renomovaní výrobci součástek jsou tlačeni k neustálému snižování cen a nákladů. A tak nejsou výjimkou náhradní díly rovnocenné kvality, ale už ne pod značkou automobilky, nýbrž skutečného výrobce - a za citelně nižší cenu.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.