Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levný benzin má i nevýhody

  13:40aktualizováno  13:40
Natankovat levnější nízkooktanový benzin, nebo dát přednost osvědčenému palivu s oktanovým číslem 95 a vyšším? Hodně řidičů může zvolit obě varianty. V nabídce různých čerpacích stanic lze dnes narazit na podobný sortiment.

Nejužívanějším benzinem je už několik let palivo značené Natural 95, které doporučuje většina výrobců automobilů.

Jeho cena však vzhledem k rostoucí ceně ropy roste do závratných výšek, a tak se mnozí řidiči začínají zajímat i o možnost tankování levnějších druhů benzinu.

Jde zejména o special či Natural 91, jehož cena je v závislosti na lokalitě oproti Naturalu 95 přece jen o trochu nižší.

Moderní vozy s katalyzátorem si s nižším oktanovým číslem paliva poradí bez větších problémů. Řidiči by však měli počítat s mírným úbytkem výkonu automobilu a mírným zvýšením spotřeby.

OKTANY/ VÝKON

Jak oktanové číslo ovlivňuje výkon motoru, pokud je motor seřízen na Natural 98

oktanové číslo paliva

výkon

 98  

100 %

96

99 %

93

95 %

90

90 %

86

85 %

"Každý motor není schopen reagovat na vyšší oktanové číslo paliva zvýšením výkonu, ale s nižším oktanovým číslem výkon motoru klesá," vysvětluje odborník v oboru paliv Vladimír Matějovský.

Například vůz, jehož motor je nastaven na paliva s oktanovým číslem 98, při použití Naturalu 91 ztratí až deset procent ze své síly. Většina výrobců aut doporučuje používání Naturalu 95. S příchodem výkonnějších motorů s přímým vstřikováním však nároky na vyšší oktanové číslo rostou. Ale některé automobilky uvádějí, že jejich vozy mohou používat i Natural 91.

"Všechny modely Hyundai s benzinovými motory na českém trhu jsou konstruovány pro použití nízkooktanového bezolovnatého benzinu Natural 91 a vyšších, tedy Naturalu 95 a 98," sděluje tisková mluvčí společnosti Hyundai Motor Česká republika Veronika Jakubcová. "Pro naše zákazníky se tím v konečném důsledku snižují náklady na provoz automobilu."

Patero rad 
Pro nákup benzinu 

1. Starší vozy žádají palivo s přísadou
Do starších vozů tankujte benzin s draslíkovou přísadou (Special 91), případně bezolovnaté benziny, a přidejte přísadu.
2. S méně oktany ubývá i výkon
Pokud chcete z Naturalu 95 přejít na levnější Natural 91, počítejte s tím, že se sníží výkon vozu.
3. Dejte na rady výrobce
Výrobce nastavuje motor vozu na palivo, které doporučuje. Užití jiného benzinu může způsobit změnu u výkonu a spotřeby.
4. Lepší benzin nic nezkazí
Vůz nastavený na Special 91 bude jezdit i na Natural 95, ale s původním nastavením to nepřinese žádný efekt.
5. Special 91 přetrvává Special 91 hned tak nezmizí z prodeje. Vzhledem k velkému počtu starších vozů se tento benzin v nabídce ještě udrží.
Oktany pro Škodu
Podobná situace je i u vozů Škoda. "Každý motor, pro který je doporučován Natural 95 a který má oktanovou regulaci, má nízkooktanový benzin schválený jako alternativní palivo. Pro některé typy to bylo ověřeno praxí," říká Vladimír Matějovský. Oktanovou regulací jsou vybaveny všechny vozy Škoda vyrobené od roku 1996.

Majitelé těchto vozů by však v honbě za co největší úsporou neměli v žádném případě tankovat Special 91, u něhož bylo v roce 2001 ekologicky škodlivé olovo nahrazeno draslíkem. "Pokud se jednou stane, že řidič omylem natankuje Special 91 do vozu s katalyzátorem, tak by se s tím měl vůz vyrovnat, ale při pravidelném tankování tohoto paliva dojde k nevratnému poškození," varuje Vladimír Matějovský.

Special starším vozům
Nejlevější benzin je určen pro vozy vyrobené nejpozději ve druhé polovině osmdesátých let. Na tuzemských silnicích jich ve srovnání se západní Evropou jezdí stále velké množství, ale jejich počet každým rokem klesá. "Z jedné ekonomické studie vyplynulo, že o vyřazení tohoto benzinu z nabídky čerpacích stanic lze uvažovat, když prodej poklesne pod 10 % z celkového množství prodaných pohonných hmot," říká Matějovský.

V Česku tato situace už nastala, ale některé firmy Special 91 stále nabízejí. Z mnoha stojanů, zejména ve velkých městech, kde je vozový park o poznání mladší, toto palivo rychle mizí. Ale majitelé starých typů vozidel, jejichž motory nemají tvrzená sedla výfukových ventilů - to znamená většina aut bez katalyzátoru - se nemusejí obávat toho, že nebudou mít co tankovat.

Kouzlo přísad
Řidiči mohou použít bezolovnatý benzin, do něhož je však nutné před tankováním přidat přísadu s draslíkem, která se prodává u čerpacích stanic. Podle Vladimíra Matějovského nehrozí při tomto tankování žádné obtíže. "Nabízený special je obvykle kvalitnější, protože má málokdy skutečné oktanové číslo jen 91. Většinou je výrazně vyšší, což je způsobeno tím, že dodávky z rafinerií mívají oktanové číslo až nad 93 jednotek.

Někteří prodejci dokonce z velkoobchodu nenakupují benzin Special, ale Super 95 a před stočením u čerpací stanice do sekce Special 91 přidávají přísadu pro ochranu ventilových sedel a barviva." Jestliže se však na voze ponechá původní nastavení motoru, nepřinese vyšší oktanové číslo žádný efekt. Teprve po jeho úpravě se může mírně zvýšit výkon vozu. 

VOZY, KTERÉ NEMOHOU POUŽÍVAT BENZIN NATURAL

Značka / Typ

do roku včetně

Alfa Romeo

1972

  Alfa Sud (1,1 a 1, 3)

 1983 

Audi 

1975

BMW 

1984

Citroën

BX, LNA, AX Sport

1987

2CV, Dyane

1984

Visa

1982

Fiat 

1987

Ford

1986

Honda 

1984

Accord 1,6 a 1,8

1986

Mazda

1981

Mercedes

1985

Mitsubishi 

1984

Turbo

1987

Nissan 

1982

Turbo

1987

Opel 

1985

Manta

1987

Kadett "D" 1,3 a 1,6

1980

Peugeot

1986

Renault

1984

Model 20, 30

1981

Rover 

1985

Saab 

1984

Škoda všechny typy
před Favoritem 

1987

Toyota

1978

Celica, Hi-Lux, Hi-Ace

1983

Volvo 

1975

343/345

1980

262 (2,8)

1982

Volkswagen

1975

Transporter, LT

1984

Autoři:




Nejčtenější

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.