Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levný fiat pro Evropu, auto na stlačený vzduch pro Indii

  10:00aktualizováno  13:49
"Italská automobilka Fiat uvažuje o výrobě levných aut pro Evropu a Asii, jenž by se mohly podobat levnému rodinnému modelu Logan konkurenčního Renaultu," řekl generální ředitel společnosti Sergio Marchionne. Italská automobilka už pomáhá indickému koncernu Tata s vývojem masového auta pro tamní trh. Superlevný vůz bude možná jezdit na stlačený vzduch.

Auto na stlačený vzduch MDI Eolo | foto: MDI

"Tato otázka je na stole a nyní se jedná o tom, jak tuto platformu vyvineme a kde ji budeme vyrábět," uvedl Marchionne k výrobě levného Fiatu. "Tento automobil by mohl mít kořeny v koncepci Loganu," dodal.

Úvahy počítají s maximálním využitím výrobních kapacit fabriky v polském městě Tychy. Časem by z ní mohlo vyjíždět až 530 tisíc fiatů ročně. Mluví se také o využití výrobních kapacit na Sicílii. Šeptá se, že by levné světové auto mohlo oprášit legendární jméno Uno.

Fiat nyní pomáhá s vývojem levného vozu indické automobilce Tata. "Vkládáme velké naděje do spolupráce s Fiatem. Můžeme společně mnoho dokázat," řekl prezident Tata Motors Ratan Tata na začátku března. "Jsem si jistý, že naši spolupráci ještě prohloubíme," dodal.

Podle Taty je ještě brzy o superlevném autě blíže mluvit. Má to však být revoluční auto, především cenou. Prozatím se mluví o ceně sto tisíc rupií (2200 dolarů) pro indický trh. Auto by mělo vyjíždět z továrny ve východoindickém městě Bengala, do které Tata zainvestuje 173 milionů eur.

Know-how pro vývoj auta pro miliardovou zemi dodá kromě Fiatu také firma MDI. Fiat dostane na starosti design a vývoj mechaniky auta. Francouzsko-italská firma MDI by mohla dodat převratnou pohonnou jednotku, využívající stlačený vzduch.

Auto poháněné vzduchem jménem Eolo představil v roce 2001 na autosalonu v Bologni Guy Négre - majitel firmy MDI.

Stlačený vzduch je uchováván za velmi nízkých teplot a vysokých tlaků (kolem 300 barů) v nádržích pod podlahou. Pro "nabití" je třeba auto připojit na přibližně 6 hodin do elektrické sítě. Speciální systém pak vzduch "vstřikuje do válců" o objemu 567 ccm. Pohonná jednotka má mít výkon 25 koní.  Eolo umí uhánět až 110kilometrovou rychlostí. Podle propočtů by mělo sto kilometrů jízdy vyjít na jeden dolar. Z výfuku jde pouze studený vzduch o teplotě -20 stupňů Celsia.

Guy Négre pracuje na autě na stlačený vzduch od roku 1990, první měly mít dojezd přibližně 200 kilometrů, zahájení sériové výroby byla plánováno na rok 2003, dodnes se však nepodařilo vyřešit problém s chlazením. Francouzský vynálezce nyní podepsal smlouvu s Ratanem Tatou o poskytnutí patentu pro vývoj indické "lidovky".

 

Autoři: ,


Témata: Fiat, Lidovky, Renault, Tata, Tata


Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.