Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levný mamut Ssangyong Rexton: Do terénu s rozvahou

  15:40aktualizováno  10. února 12:34
hodnocení iDNES 3,4/5 Zabírat všemi čtyřmi – tak se dá pojmenovat nová obsese euroasijského regionu. Vůz s pohonem všech kol si pořizují – pod vlivem mediální masáže i "zaručených" referencí – i ti, kteří jej objektivně vůbec nepotřebují. Ačkoliv naprostá většina uživatelů nikdy nesjede z asfaltu a do zasněžených hor by skoro stejně dobře dojela i se sněhovými řetězy, ten pocit být "in" je prostě k nezaplacení. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI MOTOR A SPOTŘEBA * CENA

Do expandujícího trhu s pohodlnými velkými čtyřkolkami nedávno vstoupila skupina velkoryse řešených a přitom levných modelů z Asie.

Za cenu evropského vozu střední třídy se dá pořídit vybavené SUV s visačkou Made in Korea, takže s módou chodící zákazník má před sebou další lákadlo – za stejné peníze větší kus auta.

To je asi nejvýstižnější charakteristika nedlouho známé značky Ssangyong.

Už při svém vstupu na evropský trh přinesla dva mohutné off-roady, které nabídly full-size velikost, solidní výbavu a k tomu motory Mercedes za zajímavé peníze. 

 hodnocení 

PLUSY
- cena
- atraktivní design
- velký vnitřní prostor
- robustní podvozek
- motor

MINUSY
- nedostatky v dílenském zpracování
- řešení systému pohonu všech kol
- mezery v bezpečnostní výbavě

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Motor
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

Prodejním trhákem se nestaly zejména kvůli excentrickému designu, jejich majitelé si je však pochvalují. A tak se do povědomí racionálně myslících zákazníků dostala další značka.

VNĚJŠÍ VZHLED

Protože Korejci jsou učenliví, vyvarovali se starých chyb a při vývoji další generace si dali mnohem více záležet na přiblížení designu konzervativním západním zákazníkům.

A tak vznikl rexton, který – ačkoliv za sebou nemá dlouhou tradici – přináší pořádnou porci kubických decimetrů a k tomu povedený vzhled. A také cenu hluboko pod milionem, což je vzhledem k nabízeným parametrům na první pohled velmi lákavá nabídka.

Všechna pro ale mají svůj protipól, a tím je v tomto případě technická úroveň. Zatímco Kia, Hyundai i Chevrolet už srovnaly krok s hlavním proudem a chystají se k mohutnému útoku na světové trhy, Ssangyong na jeho plánované cestě mezi elitní značky zatím brzdí mezery v konstrukční pokročilosti.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily SsangYong můžete koupit na www.automodul.cz

První dojmy z osobního setkání s černým dvoutunovým kolosem oscilují mezi respektem a zalíbením ve vyváženě působícím kontrastu filigránských detailů a rozlehlých ploch. Ssangyong vždy z hlavního proudu trochu vybočoval, takže nepřekvapí originálně tvarované světlomety a rozmáchlé křívky účinně rozrušující plochy, což je pěkně vidět např. na skloněném D-sloupku. Originalitu dokreslují detaily – neobvykle tvarovaná litá kola či zvláštní tvar prahových nástavců.

INTERIÉR 

Uvnitř nadšení trochu ochládá; pozorovatel, namlsaný pohledným exteriérem, spatří klasické hranaté křivky a především spoustu nehezkého černého plastu. Sice má matný povrch, ale při dotyku nepůsobí příliš hodnotně. 

Ještě horší jsou dekorační panely s imitací dřeva, na kterých je umělohmotnost vidět na první pohled. Poslední velká výtka míří k dílenskému zpracování interiéru; špatně slícované plastové krytky a skřípání z hloubi palubní desky nejsou při jízdě po silnici bohužel ničím výjimečným.

Jinak ovšem žádná velká újma na cestující nečeká – mamutí proporce předjímají královský dostatek prostoru pro všech pět cestujících. O velikosti zavazadelníku nejlépe vypovídá fakt, že se do něj vejde i příplatková třetí řada sedaček. Všichni cestující mají k dispozici dostatečně rozměrné sedáky, řidič se spolujezdcem by ocenili anatomičtější tvar opěradel a řidič také větší seřizovací rozsahy a podélně seřiditelný sloupek řízení; urostlejší postavy měly volant příliš daleko.

Komfort na palubě také komplikuje podivná regulace automatické klimatizace, která chvíli topila a chvíli zase chladila. Za povšimnutí stojí i pouhé dva airbagy. I řadu dalších bezpečnostních prvků, u zavedenějších značek považovaných za standard, bychom hledali marně.

Ovládání základních provozních funkcí se neliší od zavedených zvyklostí, trochu soustředění vyžadují jen ovladače, rozeseté po různých místech řidičova pracoviště. Horké vteřiny zpočátku připravuje hledání spínače zadního stěrače, rafinovaně skrytého pod volantem. Jeho nalezením však trýzeň nekončí – chybí cyklovač a po rychlém vysušení začne stěrač po skle ohavně skřípat.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Jízdní vlastnosti na silnici nečiní problém nikomu, kdo někdy jezdil s pět metrů dlouhým, dva metry širokým dvoutunovým autem se zvýšeným těžištěm. Do zatáčky je třeba více si najet a zpomalit, nechávat si neustále odstup a vše je v pořádku. Poněkud specificky se chová systém rozdělování točivého momentu TOD (Torque On Demand), díky němuž získává řidič subjektivní pocit, že se vozu moc nechce zatáčet.

Solidně vyladěný podvozek nabízí komfort i na rozbitých okreskách, nervózní je naopak na městské dlažbě a retardérech, při jejichž překonávání si neodpustí hlasité protesty. Problémy pevné zadní nápravě nečiní ani rychlá jízda mimo zpevněnou vozovku, i když boční náklony občas dokážou vyděsit.

Trochu horší je to na uklouzaných zimních vozovkách; stálý pohon všech kol sice vede rextona jako po kolejích, ovšem při nešetrném přidání plynu se dostane větší porce síly zadní nápravě a občas nečekaně vybočí záď, což může nepřipraveného řidiče vylekat.

Absence jakékoliv uzávěrky či svorného diferenciálu také způsobuje ztrátu adheze dříve než bychom čekali a uvíznout lze i na na první pohled nevinné zasněžené polní cestě. Za prudkého sněžení v průběhu testování navíc chvílemi odmítaly poslušnost namrzající stěrače.

Ježdění mimo silnice nebo těžké práci naopak přikyvuje rámová konstrukce podvozku; ta, narozdíl od evropské a japonské samonosné většiny, umožňuje trvalé ježdění po křivolakých cestách bez rizika rozsáhlých poškození. Nezanedbatelnou výhodou z toho plynoucí je také možnost tahat přívěsy o celkové hmotnosti až 3500 kg.

Manévrování ve stísněných prostorách komplikuje – kromě očekávatelných nevýhod dvoutunového mastodonta - i problematický výhled a také řízení s nevalným rejdem, jehož posilovač rychlejší otáčení volantem či prudkou změnu směru odměňuje občasným výpadkem činnosti.

MOTOR A SPOTŘEBA

Otočení klíčkem vrátí řidiče do devadesátých let – hučivý zvuk sepnutého větráku chladiče dá vzpomenout na volva či mercedesy starších ročníků. Chvíli po nastartování se už ozývá normální, zdravý zvuk pětiválcového agregátu, který posádku pro změnu přesune na konec minulého století, kdy tento diesel ve Stuttgartu vyvinuli.

Odhlučnění je velmi solidní a po zahřátí není agregát prakticky slyšet ani cítit. Ovšem protúrování vrátí cestující do reality a připomene, že velkoobjemový turbodiesel je spíš pracovní, než závodní stroj.

Rozjezd připomíná zase klasické off-roady; nepříliš exaktně chodící obrovitou pákou řidič řadí jedničku a pak se s bezproblémovou spojkou rozjíždí na volnoběh; motor k tomu má setrvačnosti dostatek. Další akcelerace byla lehkým zklamáním – stálý pohon všech kol a vysoká hmotnost si vybraly nepříjemnou daň a vůz by ke kýžené čilosti potřeboval ještě více, než jinak solidních 120 kW.

Při porovnání s blízkou konkurencí by ssangyongu neškodilo zejména lepší zpřevodování vyšších rychlostních stupňů; hlavně příliš "dlouhá" pětka nutí řidiče podřazovat i v nepříliš prudkých stoupáních. Spotřeba v zimních podmínkách oscilovala kolem 10,5 l/100 km, ve městě narostla na 13, což lze považovat za odpovídající.

CENA

Pro rextona hovoří příznivá prodejní cena – kompletně vybavené SUV na Evropu mamutích rozměrů s odpovídajícím vnitřním prostorem, se solidním motorem a velice povedeným designem, to vše za necelých 870 tisíc korun, to je velice kulantní nabídka. Na opačnou misku vah se však staví zvýšené provozní náklady, mnohdy zbytečně.

Možnost pohonu s automatickým přiřazováním pohonu všech kol by na suchém asfaltu bohatě stačila a mohla by srazit litr či dva z celkového průměru – pro úplnost dodejme, že tuto variantu nabízí levnější sedmimístná verze. Počítat je také třeba s nejistou hodnotou ojetiny a spíše s rychlým poklesem její ceny.

Ssangyong Rexton RX270Xdi Plus

Mitsubishi Pajero Sport Instyle

Kia Sorento
2,5 CRDi LX

objem motoru (cm3) 2696

2477

2497
výkon kW/k 121/165

98/132

103/140
max.toč.
moment (Nm)
340

278

343
počet válců/ventilů/počet převodových stupňů 5/20/5

4/16/5

4/16/5
typ motoru vznětový přeplňovaný

vznětový přeplňovaný

vznětový přeplňovaný
max. rychlost (km/h) 177

150

170
zrychlení 0-100 km/h (s) 13,2

neudáno

14,6
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 10,9/7,7/8,9

13,0/8,8/10,4

10,0/6,5/7,8

objem kufru skl./neskl.(l) 375/3146

970x1360
x885 mm (dxšxv)

441/
neuvedeno
rozměry d/š/v (mm) 4795/1870/1830

4610/
1695/
1760

4625/
1963/
1719
rozvor (mm)/podvozek 2820/rámový

2725/rámový

2710/rámový
objem nádrže (l) 80

74

80
pohon 4x4

permanentní

přiřaditelný

přiřaditelný

užitečná hm./max. hm. přívesu (kg)

690/3500

670/2800

616/2800

pneumatiky

235/70 R16

245/70 R16

225/75 R16

Airbagy řidiče/spolujezdce/boční/hlavové ano/ano/
ne/ne

ano/ano/
ne/ne

ano/ano/
ano/ano
ABS/ESP ano/ne

ano/ne

ano/ne
tempomat/parkovací asistent/mlhovky ne/ne/ano

ne/ne/ano

ne/ne/ne

klimatizace/xenony/litá kola automatická
/ne/ano

automatická
/ne/ano

manuální
/ne/ano

záruka (roky) 3

3

3
cena v Kč 869 980

999 900

799 980

SSangyong Rexton

Za cenu evropského vozu střední třídy se dá pořídit vybavené SUV s visačkou Made in Korea. S módou chodící zákazník má před sebou další lákadlo – za stejné peníze větší kus auta.

Jízdní vlastnosti na silnici nečiní větší problém nikomu, kdo někdy jezdil s pět metrů dlouhým, dva metry širokým dvoutunovým autem se zvýšeným těžištěm.

Ssangyong vždy z hlavního proudu trochu vybočoval, takže nepřekvapí originálně tvarované světlomety a rozmáchlé křívky účinně rozrušující plochy, což je pěkně vidět např. na skloněném D-sloupku.

Mamutí proporce předjímají královský dostatek prostoru pro všechny cestující.

Ježdění mimo silnice nebo těžké práci přikyvuje rámová konstrukce podvozku.

Pro rextona hovoří příznivá prodejní cena – kompletně vybavené SUV na Evropu mamutích rozměrů s odpovídajícím vnitřním prostorem, se solidním motorem a velice povedeným designem, to vše za necelých 870 tisíc korun, to je velice kulantní nabídka.

Otočení klíčkem vrátí řidiče do devadesátých let – hučivý zvuk dá vzpomenout na volva či mercedesy starších ročníků.

O velikosti zavazadelníku nejlépe vypovídá fakt, že se do něj vejde i příplatková třetí řada sedaček.

O velikosti zavazadelníku nejlépe vypovídá fakt, že se do něj vejde i příplatková třetí řada sedaček.

Všichni cestující mají k dispozici dostatečně rozměrné sedáky.

Řidič se spolujezdcem by ocenili anatomičtější tvar opěradel a řidič také větší seřizovací rozsahy a podélně seřiditelný sloupek řízení; urostlejší postavy měly volant příliš daleko.

Za povšimnutí stojí i pouhé dva airbagy. I řadu dalších bezpečnostních prvků, u zavedenějších značek považovaných za standard, bychom hledali marně.

Rozjezd připomíná zase klasické off-roady; nepříliš exaktně chodící obrovitou pákou řidič řadí jedničku a pak se s bezproblémovou spojkou rozjíždí na volnoběh; motor k tomu má setrvačnosti dostatek.

Komfort na palubě také komplikuje podivná regulace automatické klimatizace, která chvíli topila a chvíli zase chladila.

Rozjezd připomíná klasické off-roady; nepříliš exaktně chodící obrovitou pákou řidič řadí jedničku a pak se s bezproblémovou spojkou rozjíždí na volnoběh.

Ovládání základních provozních funkcí se neliší od zavedených zvyklostí, trochu soustředění vyžadují jen spínače, rozhozené po různých místech řidičova pracoviště.

Poněkud specificky se chová systém rozdělování točivého momentu TOD (Torque On Demand), díky němuž získává řidič subjektivní pocit, že se vozu moc nechce do zatáčky.

Problémy pevné zadní nápravě nečiní ani rychlá jízda mimo zpevněnou vozovku, i když boční náklony občas dokážou vyděsit.

Problémy pevné zadní nápravě nečiní ani rychlá jízda mimo zpevněnou vozovku, i když boční náklony občas dokážou vyděsit.

Problémy pevné zadní nápravě nečiní ani rychlá jízda mimo zpevněnou vozovku, i když boční náklony občas dokážou vyděsit.

Nezanedbatelnou výhodou z toho plynoucí je také možnost tahat přívěsy o celkové hmotnosti až 3500 kg.

Absence jakékoliv uzávěrky či svorného diferenciálu také způsobuje ztrátu adheze dříve než bychom čekali a uvíznout lze i na na první pohled nevinné zasněžené polní cestě.

Stálý pohon všech kol sice vede rextona jako po kolejích, ovšem při nešetrném přidání plynu se dostane větší porce síly zadní nápravě a občas nečekaně vybočí záď, což může nepřipraveného řidiče vylekat.

Stálý pohon všech kol sice vede rextona jako po kolejích, ovšem při nešetrném přidání plynu se dostane větší porce síly zadní nápravě a občas nečekaně vybočí záď, což může nepřipraveného řidiče vylekat.

Manévrování ve stísněných prostorách komplikuje – kromě očekávatelných nevýhod dvoutunového mastodonta - i problematický výhled a také řízení s nevalným rejdem.

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.