Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Levný mamut Ssangyong Rexton: Do terénu s rozvahou

  15:40aktualizováno  10. února 12:34
hodnocení iDNES 3,4/5 Zabírat všemi čtyřmi – tak se dá pojmenovat nová obsese euroasijského regionu. Vůz s pohonem všech kol si pořizují – pod vlivem mediální masáže i "zaručených" referencí – i ti, kteří jej objektivně vůbec nepotřebují. Ačkoliv naprostá většina uživatelů nikdy nesjede z asfaltu a do zasněžených hor by skoro stejně dobře dojela i se sněhovými řetězy, ten pocit být "in" je prostě k nezaplacení. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI MOTOR A SPOTŘEBA * CENA

Do expandujícího trhu s pohodlnými velkými čtyřkolkami nedávno vstoupila skupina velkoryse řešených a přitom levných modelů z Asie.

Za cenu evropského vozu střední třídy se dá pořídit vybavené SUV s visačkou Made in Korea, takže s módou chodící zákazník má před sebou další lákadlo – za stejné peníze větší kus auta.

To je asi nejvýstižnější charakteristika nedlouho známé značky Ssangyong.

Už při svém vstupu na evropský trh přinesla dva mohutné off-roady, které nabídly full-size velikost, solidní výbavu a k tomu motory Mercedes za zajímavé peníze. 

 hodnocení 

PLUSY
- cena
- atraktivní design
- velký vnitřní prostor
- robustní podvozek
- motor

MINUSY
- nedostatky v dílenském zpracování
- řešení systému pohonu všech kol
- mezery v bezpečnostní výbavě

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Motor
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

Prodejním trhákem se nestaly zejména kvůli excentrickému designu, jejich majitelé si je však pochvalují. A tak se do povědomí racionálně myslících zákazníků dostala další značka.

VNĚJŠÍ VZHLED

Protože Korejci jsou učenliví, vyvarovali se starých chyb a při vývoji další generace si dali mnohem více záležet na přiblížení designu konzervativním západním zákazníkům.

A tak vznikl rexton, který – ačkoliv za sebou nemá dlouhou tradici – přináší pořádnou porci kubických decimetrů a k tomu povedený vzhled. A také cenu hluboko pod milionem, což je vzhledem k nabízeným parametrům na první pohled velmi lákavá nabídka.

Všechna pro ale mají svůj protipól, a tím je v tomto případě technická úroveň. Zatímco Kia, Hyundai i Chevrolet už srovnaly krok s hlavním proudem a chystají se k mohutnému útoku na světové trhy, Ssangyong na jeho plánované cestě mezi elitní značky zatím brzdí mezery v konstrukční pokročilosti.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily SsangYong můžete koupit na www.automodul.cz

První dojmy z osobního setkání s černým dvoutunovým kolosem oscilují mezi respektem a zalíbením ve vyváženě působícím kontrastu filigránských detailů a rozlehlých ploch. Ssangyong vždy z hlavního proudu trochu vybočoval, takže nepřekvapí originálně tvarované světlomety a rozmáchlé křívky účinně rozrušující plochy, což je pěkně vidět např. na skloněném D-sloupku. Originalitu dokreslují detaily – neobvykle tvarovaná litá kola či zvláštní tvar prahových nástavců.

INTERIÉR 

Uvnitř nadšení trochu ochládá; pozorovatel, namlsaný pohledným exteriérem, spatří klasické hranaté křivky a především spoustu nehezkého černého plastu. Sice má matný povrch, ale při dotyku nepůsobí příliš hodnotně. 

Ještě horší jsou dekorační panely s imitací dřeva, na kterých je umělohmotnost vidět na první pohled. Poslední velká výtka míří k dílenskému zpracování interiéru; špatně slícované plastové krytky a skřípání z hloubi palubní desky nejsou při jízdě po silnici bohužel ničím výjimečným.

Jinak ovšem žádná velká újma na cestující nečeká – mamutí proporce předjímají královský dostatek prostoru pro všech pět cestujících. O velikosti zavazadelníku nejlépe vypovídá fakt, že se do něj vejde i příplatková třetí řada sedaček. Všichni cestující mají k dispozici dostatečně rozměrné sedáky, řidič se spolujezdcem by ocenili anatomičtější tvar opěradel a řidič také větší seřizovací rozsahy a podélně seřiditelný sloupek řízení; urostlejší postavy měly volant příliš daleko.

Komfort na palubě také komplikuje podivná regulace automatické klimatizace, která chvíli topila a chvíli zase chladila. Za povšimnutí stojí i pouhé dva airbagy. I řadu dalších bezpečnostních prvků, u zavedenějších značek považovaných za standard, bychom hledali marně.

Ovládání základních provozních funkcí se neliší od zavedených zvyklostí, trochu soustředění vyžadují jen ovladače, rozeseté po různých místech řidičova pracoviště. Horké vteřiny zpočátku připravuje hledání spínače zadního stěrače, rafinovaně skrytého pod volantem. Jeho nalezením však trýzeň nekončí – chybí cyklovač a po rychlém vysušení začne stěrač po skle ohavně skřípat.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Jízdní vlastnosti na silnici nečiní problém nikomu, kdo někdy jezdil s pět metrů dlouhým, dva metry širokým dvoutunovým autem se zvýšeným těžištěm. Do zatáčky je třeba více si najet a zpomalit, nechávat si neustále odstup a vše je v pořádku. Poněkud specificky se chová systém rozdělování točivého momentu TOD (Torque On Demand), díky němuž získává řidič subjektivní pocit, že se vozu moc nechce zatáčet.

Solidně vyladěný podvozek nabízí komfort i na rozbitých okreskách, nervózní je naopak na městské dlažbě a retardérech, při jejichž překonávání si neodpustí hlasité protesty. Problémy pevné zadní nápravě nečiní ani rychlá jízda mimo zpevněnou vozovku, i když boční náklony občas dokážou vyděsit.

Trochu horší je to na uklouzaných zimních vozovkách; stálý pohon všech kol sice vede rextona jako po kolejích, ovšem při nešetrném přidání plynu se dostane větší porce síly zadní nápravě a občas nečekaně vybočí záď, což může nepřipraveného řidiče vylekat.

Absence jakékoliv uzávěrky či svorného diferenciálu také způsobuje ztrátu adheze dříve než bychom čekali a uvíznout lze i na na první pohled nevinné zasněžené polní cestě. Za prudkého sněžení v průběhu testování navíc chvílemi odmítaly poslušnost namrzající stěrače.

Ježdění mimo silnice nebo těžké práci naopak přikyvuje rámová konstrukce podvozku; ta, narozdíl od evropské a japonské samonosné většiny, umožňuje trvalé ježdění po křivolakých cestách bez rizika rozsáhlých poškození. Nezanedbatelnou výhodou z toho plynoucí je také možnost tahat přívěsy o celkové hmotnosti až 3500 kg.

Manévrování ve stísněných prostorách komplikuje – kromě očekávatelných nevýhod dvoutunového mastodonta - i problematický výhled a také řízení s nevalným rejdem, jehož posilovač rychlejší otáčení volantem či prudkou změnu směru odměňuje občasným výpadkem činnosti.

MOTOR A SPOTŘEBA

Otočení klíčkem vrátí řidiče do devadesátých let – hučivý zvuk sepnutého větráku chladiče dá vzpomenout na volva či mercedesy starších ročníků. Chvíli po nastartování se už ozývá normální, zdravý zvuk pětiválcového agregátu, který posádku pro změnu přesune na konec minulého století, kdy tento diesel ve Stuttgartu vyvinuli.

Odhlučnění je velmi solidní a po zahřátí není agregát prakticky slyšet ani cítit. Ovšem protúrování vrátí cestující do reality a připomene, že velkoobjemový turbodiesel je spíš pracovní, než závodní stroj.

Rozjezd připomíná zase klasické off-roady; nepříliš exaktně chodící obrovitou pákou řidič řadí jedničku a pak se s bezproblémovou spojkou rozjíždí na volnoběh; motor k tomu má setrvačnosti dostatek. Další akcelerace byla lehkým zklamáním – stálý pohon všech kol a vysoká hmotnost si vybraly nepříjemnou daň a vůz by ke kýžené čilosti potřeboval ještě více, než jinak solidních 120 kW.

Při porovnání s blízkou konkurencí by ssangyongu neškodilo zejména lepší zpřevodování vyšších rychlostních stupňů; hlavně příliš "dlouhá" pětka nutí řidiče podřazovat i v nepříliš prudkých stoupáních. Spotřeba v zimních podmínkách oscilovala kolem 10,5 l/100 km, ve městě narostla na 13, což lze považovat za odpovídající.

CENA

Pro rextona hovoří příznivá prodejní cena – kompletně vybavené SUV na Evropu mamutích rozměrů s odpovídajícím vnitřním prostorem, se solidním motorem a velice povedeným designem, to vše za necelých 870 tisíc korun, to je velice kulantní nabídka. Na opačnou misku vah se však staví zvýšené provozní náklady, mnohdy zbytečně.

Možnost pohonu s automatickým přiřazováním pohonu všech kol by na suchém asfaltu bohatě stačila a mohla by srazit litr či dva z celkového průměru – pro úplnost dodejme, že tuto variantu nabízí levnější sedmimístná verze. Počítat je také třeba s nejistou hodnotou ojetiny a spíše s rychlým poklesem její ceny.

Ssangyong Rexton RX270Xdi Plus

Mitsubishi Pajero Sport Instyle

Kia Sorento
2,5 CRDi LX

objem motoru (cm3) 2696

2477

2497
výkon kW/k 121/165

98/132

103/140
max.toč.
moment (Nm)
340

278

343
počet válců/ventilů/počet převodových stupňů 5/20/5

4/16/5

4/16/5
typ motoru vznětový přeplňovaný

vznětový přeplňovaný

vznětový přeplňovaný
max. rychlost (km/h) 177

150

170
zrychlení 0-100 km/h (s) 13,2

neudáno

14,6
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 10,9/7,7/8,9

13,0/8,8/10,4

10,0/6,5/7,8

objem kufru skl./neskl.(l) 375/3146

970x1360
x885 mm (dxšxv)

441/
neuvedeno
rozměry d/š/v (mm) 4795/1870/1830

4610/
1695/
1760

4625/
1963/
1719
rozvor (mm)/podvozek 2820/rámový

2725/rámový

2710/rámový
objem nádrže (l) 80

74

80
pohon 4x4

permanentní

přiřaditelný

přiřaditelný

užitečná hm./max. hm. přívesu (kg)

690/3500

670/2800

616/2800

pneumatiky

235/70 R16

245/70 R16

225/75 R16

Airbagy řidiče/spolujezdce/boční/hlavové ano/ano/
ne/ne

ano/ano/
ne/ne

ano/ano/
ano/ano
ABS/ESP ano/ne

ano/ne

ano/ne
tempomat/parkovací asistent/mlhovky ne/ne/ano

ne/ne/ano

ne/ne/ne

klimatizace/xenony/litá kola automatická
/ne/ano

automatická
/ne/ano

manuální
/ne/ano

záruka (roky) 3

3

3
cena v Kč 869 980

999 900

799 980

SSangyong Rexton

Za cenu evropského vozu střední třídy se dá pořídit vybavené SUV s visačkou Made in Korea. S módou chodící zákazník má před sebou další lákadlo – za stejné peníze větší kus auta.

Jízdní vlastnosti na silnici nečiní větší problém nikomu, kdo někdy jezdil s pět metrů dlouhým, dva metry širokým dvoutunovým autem se zvýšeným těžištěm.

Ssangyong vždy z hlavního proudu trochu vybočoval, takže nepřekvapí originálně tvarované světlomety a rozmáchlé křívky účinně rozrušující plochy, což je pěkně vidět např. na skloněném D-sloupku.

Mamutí proporce předjímají královský dostatek prostoru pro všechny cestující.

Ježdění mimo silnice nebo těžké práci přikyvuje rámová konstrukce podvozku.

Pro rextona hovoří příznivá prodejní cena – kompletně vybavené SUV na Evropu mamutích rozměrů s odpovídajícím vnitřním prostorem, se solidním motorem a velice povedeným designem, to vše za necelých 870 tisíc korun, to je velice kulantní nabídka.

Otočení klíčkem vrátí řidiče do devadesátých let – hučivý zvuk dá vzpomenout na volva či mercedesy starších ročníků.

O velikosti zavazadelníku nejlépe vypovídá fakt, že se do něj vejde i příplatková třetí řada sedaček.

O velikosti zavazadelníku nejlépe vypovídá fakt, že se do něj vejde i příplatková třetí řada sedaček.

Všichni cestující mají k dispozici dostatečně rozměrné sedáky.

Řidič se spolujezdcem by ocenili anatomičtější tvar opěradel a řidič také větší seřizovací rozsahy a podélně seřiditelný sloupek řízení; urostlejší postavy měly volant příliš daleko.

Za povšimnutí stojí i pouhé dva airbagy. I řadu dalších bezpečnostních prvků, u zavedenějších značek považovaných za standard, bychom hledali marně.

Rozjezd připomíná zase klasické off-roady; nepříliš exaktně chodící obrovitou pákou řidič řadí jedničku a pak se s bezproblémovou spojkou rozjíždí na volnoběh; motor k tomu má setrvačnosti dostatek.

Komfort na palubě také komplikuje podivná regulace automatické klimatizace, která chvíli topila a chvíli zase chladila.

Rozjezd připomíná klasické off-roady; nepříliš exaktně chodící obrovitou pákou řidič řadí jedničku a pak se s bezproblémovou spojkou rozjíždí na volnoběh.

Ovládání základních provozních funkcí se neliší od zavedených zvyklostí, trochu soustředění vyžadují jen spínače, rozhozené po různých místech řidičova pracoviště.

Poněkud specificky se chová systém rozdělování točivého momentu TOD (Torque On Demand), díky němuž získává řidič subjektivní pocit, že se vozu moc nechce do zatáčky.

Problémy pevné zadní nápravě nečiní ani rychlá jízda mimo zpevněnou vozovku, i když boční náklony občas dokážou vyděsit.

Problémy pevné zadní nápravě nečiní ani rychlá jízda mimo zpevněnou vozovku, i když boční náklony občas dokážou vyděsit.

Problémy pevné zadní nápravě nečiní ani rychlá jízda mimo zpevněnou vozovku, i když boční náklony občas dokážou vyděsit.

Nezanedbatelnou výhodou z toho plynoucí je také možnost tahat přívěsy o celkové hmotnosti až 3500 kg.

Absence jakékoliv uzávěrky či svorného diferenciálu také způsobuje ztrátu adheze dříve než bychom čekali a uvíznout lze i na na první pohled nevinné zasněžené polní cestě.

Stálý pohon všech kol sice vede rextona jako po kolejích, ovšem při nešetrném přidání plynu se dostane větší porce síly zadní nápravě a občas nečekaně vybočí záď, což může nepřipraveného řidiče vylekat.

Stálý pohon všech kol sice vede rextona jako po kolejích, ovšem při nešetrném přidání plynu se dostane větší porce síly zadní nápravě a občas nečekaně vybočí záď, což může nepřipraveného řidiče vylekat.

Manévrování ve stísněných prostorách komplikuje – kromě očekávatelných nevýhod dvoutunového mastodonta - i problematický výhled a také řízení s nevalným rejdem.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...