Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Auto z papíru, které jezdí, lepili tři měsíce

aktualizováno 
V designu japonských lexusů můžeme vypozorovat jistou podobnost s origami. V Británii postavili jezdící model Lexusu IS, který má japonské umění oslavit. Poslepovat auto z 1 700 dílů lepenky nakrájených laserem trvalo tři měsíce.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Papírový lexus pohání elektromotor. Designérům, specialistům na řezání laserem, modelářům a dalším řemeslníkům trvala stavba tři měsíce. Nejprve bylo třeba originální auto naskenovat a vytvořit trojrozměrný digitální model, ten pak rozkrájeli na virtuální plátky, které vyřezali z centimetr tlusté lepenky. Ruben Marcos z týmu modelářů přiznává, že třeba sedadla vyráběli několikrát. A kola vyžadovala velké úpravy.

Hračkou nebylo ani lepení jednotlivých vrstev lepenky k sobě. Lepidlo bylo třeba nechat vždy deset minut schnout. Jen prosychání jednotlivých vrstev trvalo 12 dní.

Z lepenky je vymodelovaný také interiér, funkční dveře a původní světla. Celý výtvor podpírá rám z hliníku a oceli. Elektromotor schovaný v útrobách pohání kola, která jsou ovšem schovaná, na pohled auto spočívá na papírových obručích.

Origami papírový Lexus IS

Celý projekt má vzdát hold elitním řemeslníkům v továrnách Lexusu, kterým se říká takumi. To je prastaré japonské slovo, které lze volně přeložit jako „řemeslník“. U Lexusu se těší obrovské vážnosti, pracují jako výstupní kontroloři.

Fotogalerie

„Jejich úkolem je osobně zajistit, hmatem a zrakem, aby vozy vyjíždějící z bran závodu byly vyrobeny a zpracovány v souladu s neslýchanými standardy,“ uvádí automobilka. „Každý z řemeslnických mistrů takumi uplatňuje své dovednosti ve specializované oblasti,“ popisuje Lexus.

A právě origami, japonské umění skládání papírových modelů, je jeden z testů, kterým se při výchově takumi ověřuje zručnost. Skládají origami kočku - na fotkách je usazená na středovém panelu přístrojovky papírového auta - musí to zvládnout jednou rukou (tou méně dominantní) pod devadesát sekund. Lexus při stavbě papírového auta tento test zadal Markovi Bolithovi, respektovanému tvůrci origami; ten však než netradiční pokus zvládl, potřeboval na to několik pokusů.



Témata: Lexus


Nejčtenější

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.