Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Auto z papíru, které jezdí, lepili tři měsíce

aktualizováno 
V designu japonských lexusů můžeme vypozorovat jistou podobnost s origami. V Británii postavili jezdící model Lexusu IS, který má japonské umění oslavit. Poslepovat auto z 1 700 dílů lepenky nakrájených laserem trvalo tři měsíce.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Papírový lexus pohání elektromotor. Designérům, specialistům na řezání laserem, modelářům a dalším řemeslníkům trvala stavba tři měsíce. Nejprve bylo třeba originální auto naskenovat a vytvořit trojrozměrný digitální model, ten pak rozkrájeli na virtuální plátky, které vyřezali z centimetr tlusté lepenky. Ruben Marcos z týmu modelářů přiznává, že třeba sedadla vyráběli několikrát. A kola vyžadovala velké úpravy.

Hračkou nebylo ani lepení jednotlivých vrstev lepenky k sobě. Lepidlo bylo třeba nechat vždy deset minut schnout. Jen prosychání jednotlivých vrstev trvalo 12 dní.

Z lepenky je vymodelovaný také interiér, funkční dveře a původní světla. Celý výtvor podpírá rám z hliníku a oceli. Elektromotor schovaný v útrobách pohání kola, která jsou ovšem schovaná, na pohled auto spočívá na papírových obručích.

Origami papírový Lexus IS

Celý projekt má vzdát hold elitním řemeslníkům v továrnách Lexusu, kterým se říká takumi. To je prastaré japonské slovo, které lze volně přeložit jako „řemeslník“. U Lexusu se těší obrovské vážnosti, pracují jako výstupní kontroloři.

Fotogalerie

„Jejich úkolem je osobně zajistit, hmatem a zrakem, aby vozy vyjíždějící z bran závodu byly vyrobeny a zpracovány v souladu s neslýchanými standardy,“ uvádí automobilka. „Každý z řemeslnických mistrů takumi uplatňuje své dovednosti ve specializované oblasti,“ popisuje Lexus.

A právě origami, japonské umění skládání papírových modelů, je jeden z testů, kterým se při výchově takumi ověřuje zručnost. Skládají origami kočku - na fotkách je usazená na středovém panelu přístrojovky papírového auta - musí to zvládnout jednou rukou (tou méně dominantní) pod devadesát sekund. Lexus při stavbě papírového auta tento test zadal Markovi Bolithovi, respektovanému tvůrci origami; ten však než netradiční pokus zvládl, potřeboval na to několik pokusů.



Témata: Lexus


Nejčtenější

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru.
Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není...  celý článek

Cestovatel Pavel Suchý hostem pořadu Rozstřel (21. března 2017)
Nejnebezpečnější šelma je úředník, říká Čech, který objel svět na jawě

Padesát stupňů ve stínu, nad hlavou žhnoucí slunce a pod koly rozpálený písek, taková byla tříměsíční expedice Pavla Suchého na Jawě 350. Dobrodruh se začátkem...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Další z rubriky

Lexus LS500h
Lexus LS přišel o dva válce, místo turba má elektromotor

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Lexus LS byl až dosud vždy osmiválcovou limuzínou. Nová generace se drží tradičního formátu až na jednu podstatnou věc, pod kapotou jsou výhradně motory V6 o...  celý článek

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

Motor 1,0 TSI
Základem pro škody je definitivně tříválec, 1,2 TSI zůstává jen v Yetim

Nejžádanější motory pro fabie a rapidy už zákazníci neobjednají. Od pondělí tohoto týdne (13. března) vypadly z objednávkového systému Škody motory 1,2 TSI....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.