Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lexus má hybrid, co umí pálit gumy. Vynalezl totiž přehazovačku

aktualizováno 
Do Ženevy míří Lexus s nádherným modelem LC, který v sériové podobě ukázal už v Detroitu. Novinkou je ovšem hybridní technika. Ta dostala novou, pro Lexus doslova revoluční podobu. Nový hybrid jsme detailně prozkoumali v přítomnosti techniků Lexusu na akci v Louwman muzeu v nizozemském Haagu.

Lexus se v poslední době mění ze spíše konzervativní v dravou automobilku a modelem, který má být zářným příkladem této proměny je právě představované kupé LC. Dynamický a výrazný vůz se nejprve představil v Detroitu s charakterním atmosférickým osmiválcem o objemu pěti litrů, teď přichází řada na trochu „umírněnější“ provedení. A jak je pro japonskou luxusní odnož Toyoty typické, jde o hybrid.

Fotogalerie

Jenže v případě LC 500h můžeme říci, že jde opět o hybrid takříkajíc z řetězu utržený. Tohle by nemělo být nudné a usedlé kupé, právě naopak. Jak říkal technik automobilky při vysvětlování funkcí a schopností nového pohonného systému, tohle by měl být historicky první hybrid, který bude doslova a do písmene schopen pálit pneumatiky. Ano, hybrid, u kterého při prudkém rozjezdu možná zažijeme takzvaný burnout. Hybrid, který by mohl umět driftovat.

Přitom by pohonné ústroji nemělo ztratit nic ze svých kladných vlastností, které mají dosavadní hybridní jednotky v ostatních modelech Lexus i Toyota. Tohle auto by mělo nabídnout radost z jízdy stejně jako klidný a kultivovaný projev, obojí přesně ve chvíli, kdy si to bude řidič žádat. Zní to až pohádkově dobře. Jenže jak to bude ve skutečnosti fungovat, na to si musíme ještě počkat, tentokrát jsme LC 500h mohli zkoumat pouze po teoretické a estetické stránce.

Převodovka navíc

Může se hodit

lexus

Lexus LS 600 5,0 H Long. Cena 549 000 Kč.

Další vozy značky Lexus na Automodul.cz

I když by mělo být pohonné ústrojí na poměry značky z hlediska funkčnosti doslova revoluční, základ vlastně zůstal stejný, v principu jen Lexus přidal jednu součást. K dosavadnímu uspořádání přibyla jen nová čtyřstupňová automatická převodovka. Ta ve spojení s extrémně chytrou řídící jednotkou zařídí kompletně nové chování hybridu. Lexus tomu říká „Multistage Hybrid“, tedy vícestupňový hybrid.

Základem pohonného ústrojí je 3,5litrový vidlicový šestiválec, který vychází z agregátu známého třeba z modelu GS 450h. Motor byl ovšem přepracován a tak například tento v Atkinsonově cyklu (co to je čtěte zde) pracující agregát umí točit maximálně 6 600 otáček za minutu, což je oproti dosavadní verzi nárůst o 600 otáček. Přepracováno bylo například variabilní časování ventilů, detailních změn je ovšem na motoru více. V principu je to ale pořád ta základní klasika hybridních sestav koncernu Toyota – atmosférický benzínový Atkinson.

Lexus LC 500h

I dál je vlastně vše při starém, na výstupu z klikového hřídele najdeme motorgenerátor číslo 1. Za ním je planetová převodovka, která tu slouží jako dělič výkonu, opět jako u všech Toyotích hybridů. A konečně je tu motorgenerátor číslo dva, který je schopen sílu dodávat přímo na kola. Tahle sestava známá i z ostatních hybridů Lexus je právě tou klasikou, která mimochodem propůjčuje ústrojí chování auta vybaveného bezestupňovou CVT převodovkou.

Teprve pak přichází ta zásadní novinka, na motorgenerátor číslo dva je totiž napojena zmíněná čtyřstupňová automatická převodovka, kterou pro řešení vyvinul japonský Aisin. Právě tahle převodovka by měla umožnit všechna ta dodatečná kouzla. „Je to jako bychom doposud měli bicykl s jedním stálým převodem a teď jsme zavedli přehazovačku,“ naznačil princip změny šéf evropského zastoupení automobilky Alain Uyttenhoven. Doposud si totiž celé ústrojí vlastně muselo vystačit s jedním převodem pro veškerý rozsah rychlostí, výstup určovala jen práce celého systému sdruženého okolo planetové převodovky. I proto například mají hybridy Toyoty a Lexusu na svůj výkon relativně nižší maximální rychlost. To se teď však změní.

Softwarová kouzla

Chování celého ústrojí bude samozřejmě i nadále řídit extrémně chytrá řídící jednotka. Ta toho teď bude mít na práci mnohem víc než doposud, protože čtyřstupňový automat přináší do systému zcela novou dimenzi proměnných. V zásadě se celé ústrojí může třeba při klidné jízdě chovat stejně jako doposud, jen vlastně kultivovaněji. Nové řešení umožní jízdu v elektrickém režimu rychlostí až 140 km/h namísto dosavadní stovky, i v rychlosti 230 km/h může spalovací motor točit jen nízké otáčky. Maximální rychlost by měla ležet daleko za touto hranicí, kde přesně, jsme se však zatím nedozvěděli. Teoreticky to může být hodně vysoká hodnota, ale tipujeme, že Lexus maximálku omezí na obligátních 250 km/h.

Lexus LC 500h

Systém také nebude nucen při požadavku náhlého zrychlení vytočit spalovací agregát do takových výšin jako doposud. Zároveň přitom bude sestava umět přenášet větší špičkové výkony. Vůbec poprvé v historii hybridů Toyota a Lexus bude nové ústrojí umět na zadní kola přenést takovou sílu, že je doslova a do písmene utrhne od asfaltu. To doposud fyzicky prostě nešlo, přenášený točivý moment a zvolený konečný převod to u stávajících provedení nedovolil. Technici Lexusu slibují, že nová pohonná sestava doslova „půjde za plynem“ a bude mít přirozenou a uživatelem očekávanou reakci na pohyby plynového pedálu.

Když to bude uživatel chtít, bude moci ústrojí přepnout do režimu, ve kterém dovede simulovat deset pevně definovaných převodových stupňů. Čtyři má převodovka, šest dalších nasimuluje celé ústrojí díky chytrému řízení. Lexus LC 500h by tak měl řidiči přinést i v podstatě klasický požitek z akcelerace sportovního vozu i s citelnými změnami převodů. Měl by tu být i manuální režim, ve kterém půjde převody volit pákami pod volantem, což je opět v případě hybridního řešení japonského koncernu premiéra.

Kompenzace za ztráty

Lexus uznává, že převodovka samozřejmě přidala celému ústrojí na hmotnosti. Tu tak museli technici někde uspořit. O 5 kilogramů je lehčí motorgenerátor číslo 2, o 30 pak sada baterií – ta totiž přešla na modernější lithium-iontovou technologii, což je pro japonskou značku velká revoluce. Celek je tak prý o něco lehčí než dosavadní řešení bez dodatečného automatu. Ten ale samozřejmě vnáší do pohonného ústrojí určité ztráty. Inženýři automobilky mají spočítáno, že je vykompenzuje právě možnost provozovat motor v nižších otáčkách, takže spotřeba paliva by měla klesnout. Zároveň technici tvrdí, že teprve u ústrojí s motorem o objemu 2,5 litru by se zisk z úspory u motoru a ztráty vnesené převodovkou vyrovnaly.

Lexus LC 500h

To znamená, že pro menší motory nemá zatím toto inovativní řešení smysl, dodatečné ztráty od převodovky by převýšily úspory z provozování motoru v klidnějších režimech. I proto budou obyčejné hybridy nadále používat dosavadní architekturu. Lexus navíc tvrdí, že nové řešení nebylo navrhováno primárně kvůli úsporám paliva, ale právě kvůli přirozené interpretaci výkonu a potěšení z jízdy.

Nové hybridní ústrojí Lexusu možná vypadá na první pohled velmi složitě, ale opak je pravdou. Všechna složitost se totiž odehrává uvnitř řídící jednotky, která určuje, jak bude který prvek celého systému zrovna nastaven. Po mechanické stránce je zachována dosavadní jednoduchost ústrojí od Toyoty a Lexusu, s čímž by měla jít ruku v ruce spolehlivost a dlouhodobá mechanická životnost. Určitou komplikací je jen nová automatická převodovka, ale i v tomto případě se asi není čeho obávat – čtyřstupňový automat je oproti současným moderním automatickým převodovkám konstrukčně vlastně velmi jednoduchý.

K zákazníkům až za rok

Nový Lexus LC 500h by tak mohl být velmi zajímavým autem pro ty, kdo jsou nadšeni pro moderní techniku a zároveň fanoušky kvalitního svezení. Jestli tomu tak opravdu bude, ale zjistíme až později. K zákazníkům se řada LC dostane až na jaře příštího roku. Do té doby se ještě budou ladit všemožné detaily tak, aby auto odpovídalo představám náročných zákazníků.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.