Lexus vsadí na vodík. Plug-in hybridy ani diesely nepřicházejí v úvahu

Vodíkový sedan LF-FC naznačuje, kam se vydá budoucí generace nejhonosnějšího korábu japonské značky. Chystaný Lexus LS to poodhaluje jak z pohledu designu, tak techniky. Představitelé prémiové japonské značky jasně deklarují, že vodík je tou pravou cestou a elektromobily nebo plug-in hybridy u nich nepřipadají v úvahu.
Lexus LF-FC

Lexus LF-FC | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Koncept LF-FC je ukázka vodíkového vozu, který chce Lexus přivést do sériové výroby v roce 2020. Nebude to přesně toto auto, design velkého sedanu je na očekávanou cílovou skupinu asi přeci jenom trochu příliš odvážný. LF-FC totiž působí jako delší verze kupé LC. Především jeho nízký profil je na třídu luxusních sedanů asi příliš odvážný.

Přitom představitelé Lexusu se netají tím, že studie je v podstatě předobrazem nové generace velké limuzíny LS. Ta by se měla představit na konci příštího roku a budoucí vodíkový model bude s nejvyšší pravděpodobností postaven právě na základě tohoto modelu.

Technika konceptu se mezi tím samozřejmě o něco posune, z designu LF-FC pak nový luxusní sedan převezme řadu prvků. Šušká se třeba o svalnatých tvarech blatníků, které převyšují kapotu, samozřejmostí bude mohutná maska chladiče, kterou jsou lexusy dnes tak typické. Pasažéři do nové limuzíny ovšem určitě nebudou usedat tak nízko jako do aktuálního konceptu.

Kam s ním

To bude jedině výhodou, protože pokud se má do budoucí platformy luxusního sedanu vejít celá sestava vodíkového pohonu, u sedanu s vyšším profilem to budou mít konstruktéři jednodušší. LF-FC představuje nejnovější verzi vodíkové platformy koncernu Toyota, která má uspořádání s dvojicí nádrží uložených v autě do tvaru písmene T a s trojicí elektromotorů.

Sestava palivových článků bude umístěna pod kapotou podobně jako bývá motor u klasických aut, jedna nádrž zabere místo ve středovém tunelu a druhá za zadními sedadly napříč. V autě by tak mělo zbýt dost místa pro posádku, ale pořád je tato sestava prostorově náročnější než třeba hybridní pohon, natož pak klasický spalovací. Aktuální provedení vodíkového pohonu se vyznačuje tím, že se konstruktérům podařilo zvýšit efektivitu palivových článků, díky čemuž mohli naopak zmenšit sestavu baterií.

Ty budou primárně sloužit pro ukládání rekuperované energie z brzdění, palivovým článkům pak budou pomáhat s dodávkou elektřiny v extrémních případech požadavku maximálního výkonu. Jinak by prý měly být palivové články schopny reagovat na aktuální požadavky energie relativně rychle.

Technici Lexusu se chlubí tím, že sestava článků v LF-FC umí dodávat asi 3,1 kW energie na jeden kilogram jejich hmoty, což je prý současný rekord. Toyota je ve vývoji článků a celého pohonného ústrojí daleko, takže s aplikací její techniky počítá například i mnichovské BMW.

A nepůjde jen o palivové články. Specialitou jsou také samotné tlakové nádrže na vodík, které jsou vyrobeny ze speciálních uhlíkových vláken. Představitelé Lexusu se chlubí, že japonská automobilka je jednou z mála na světě, která si dovede tyto nádrže vyrábět sama. Vyvinula proto celý proces „spřádání“ nádrží.

Hybrid a vodík

Lexus je známý širokým zastoupením hybridních modelů, značka však zatím na trh neuvedla žádný plug-in hybrid. A podle slov šéfa evropského zastoupení Alaina Uyttenhovena ani neuvede. U Toyoty si prý totiž Japonci vyzkoušeli, že plug-in hybridy nemají pro zákazníky moc smysl. S jistotou toho, že jde vůz natankovat, totiž prý podle poznatků Toyoty její plug-in hybridní Prius dobíjí jen málokdo. Je to dáno i tím, že vůz si kupují lidé, kteří jej často nemají kde nabíjet. Bydlí ve městě a parkují na ulici nebo v klasických garážích, kde ještě dobíjecí stanice nebo zásuvky nejsou obvyklou výbavou.

Auto tak s sebou vlastně zbytečně vozí zhruba 100 – 150 kilogramů baterií, což paradoxně zvyšuje spotřebu. Lexus tedy touto cestou nepůjde. Uyttenhoven tvrdí, že plug-in hybridy jsou vlastně jen další cestou, jak obejít současné emisní předpisy. Automobily u nich totiž mohou vykazovat nesmyslně nízké emise, díky čemuž se snižuje flotilový průměr. Pro mnohé výrobce tak bude plug-in hybridní pohon cestou jak dosáhnout přisně stanovených cílů emisí CO2 v Evropské unii. Do roku 2020 by auta měla v průměru vypouštět jen 105 gramů CO2 na kilometr jízdy.

Uyttenhoven tvrdí, že Lexus tuto cestu nepotřebuje, jeho hybridní technika je pro dosažení dané mety dostatečná. A co nezvládne, k tomu by mohl přispět právě vodíkový pohon. I proto firma nejde ani cestou elektromobilů. Základem u některých modelů bude nadále benzinový motor a páteř nabídky budou tvořit hybridní modely. Diesel nepřipadá v úvahu, naopak budoucností je pak vodík.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Dodge poodhaluje elektrosvalovce. Charger ovšem bude pálit i benzin

Elektrický Charger bude v základní specifikaci disponovat jediným elektromotor...

VIDEO Když pálit pneumatiky, tak ekologicky. Proto bude kultovní americký svalovec Dodge Charger v...

Finanční šéf Porsche: EU může odložit zákaz aut se spalovacím motorem

Porsche Taycan

VIDEO Plán Evropské unie na postupné ukončení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku...

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...