Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: když Japonec dobývá Ameriku. Lexus slaví 25 let

aktualizováno 
V roce 1989 se na tradičním lednovém autosalonu NAIAS v americkém Detroitu poprvé představila automobilka Lexus. Luxusní limuzína LS 400 s benzinovým čtyřlitrovým vidlicovým osmiválcem a zadním pohonem působila jako zjevení.

Když se Lexus LS 400 poprvé objevil na autosalonu v Detroitu, měl za sebou šest let vývoje a miliardu utracených dolarů. Cestu k zákazníkům si našel téměř okamžitě. | foto: lexus.cz

Propracovaný design a vysokou úroveň technologií nového LS 400 si Američané okamžitě oblíbili. V září téhož roku se Lexus začal prodávat po celém území Spojených států u 81 nově vybudovaných dealerů a poměrně rychle zaznamenal velký úspěch.

Motor měl výkon 190 kW, točivý moment 353 Nm, čtyřstupňovou automatickou převodovku, nechybělo nezávislé zavěšení kol a vzduchové odpružení. Vůz dokázal z 0 na 100 km/h zrychlit za 8,5 vteřiny a dosahoval maximální rychlosti 250 km/h.

Lexus LS 400 byl pověstný i malou hlučností uvnitř vozu.

Nad novou luxusní limuzínou se rozplývali i motorističtí novináři. Vůz byl překvapivě tichý se solidní konstrukcí, měl ergonomický interiér, propracovanou aerodynamiku a dobré jízdní vlastnosti.

Může se hodit

Zaujal vás Lexus? Potřebujete nové auto a tato značka by byla tím pravým právě pro vás? Vyberte si z nabídky těchto vozů na Automodul.cz.

Redakce časopisů Automobile Magazine a Wheels Magazine ho ocenily několika cenami a časopis Car and Driver v recenzi napsal, že nový lexus je dokonce lepší než Mercedes-Benz 420 SEL v ceně 63 tisíc dolarů nebo BMW 735i za 55 tisíc dolarů. LS 400 se přitom prodával za pouhých 38 tisíc dolarů.

Prodeje německých výrobců šly okamžitě dolů, Mercedesu údajně poklesl obrat o 19 procent a BMW dokonce ještě o deset procent více. Ztrátu pocítili i Američané, 35 procent nových zákazníků si Lexus pořídilo jen díky tomu, že dali do zástavy svůj lincoln nebo cadillac.

Dokážeme to?

Podnět pro vytvoření prémiové značky dal v roce 1983 Eiji Toyoda. Na tajné schůzce nejvyššího vedení se údajně předseda správní rady zeptal svých kolegů: Jsme schopni vyrobit luxusní vůz, který by konkuroval těm opravdu nejlepším?

Členové představenstva odpověděli jednomyslně. Ještě ten den byla koncepce nové luxusní značky schválena a projekt nového vozu byl pojmenován F1. O rok později dostal projekt viditelné obrysy a zcela nový manažerský tým.

Při vývoji Lexusu LS 400 BMW bylo zaregistrováno zhruba 300 patentů.

Inženýři se přitom nesměli ohlížet na standardní řešení a sami měli nalézt nové technologické postupy. Práce začaly s pověstnou japonskou precizností a tak vzniklo několik speciálních oddělení: pro aerodynamiku, motor, pohonnou jednotku, konstrukci podvozku, řízení a ovládání, brzdy, řízení trakční síly, hluk a vibrace, elektrická a elektronická zařízení, povrchovou úpravu, ochranu před korozí a pro kvalitu.

Vůz za miliardu

Fotogalerie

Podle serveru toyotaklub.cz k celkovému počtu 60 návrhářů a designérů přibylo 24 odborných týmů, které tvořilo 1 400 inženýrů, 2 300 techniků a 220 pracovníků dalších profesí. Každý z těchto týmů dostal za úkol nejprve zmapovat největší úspěchy světových výrobců automobilů v dané oblasti a poté vyvinout ještě dokonalejší koncept včetně technického vybavení.

Dva roky po zahájení projektu už vznikly první prototypy z celkových 450, testovaly se i na evropských silnicích. Cíl zaměstnanců Lexusu byl jediný: být stejně dobří nebo ještě lepší než ostatní vyspělé automobilky. Japonci rozebírali vozy značek z celého světa a neustále věnovali svým prototypům velkou pozornost. Po ujetí 80 tisíc testovacích kilometrů prý vůz neměl vykazovat žádné podstatné změny proti novým vozům, které právě opustily výrobní linku.

Po šestileté výzkumné a vývojářské práci a utracení zhruba miliardy dolarů dospěl LS 400 do sériové výroby. Tým Lexusu zaregistroval po celém světě zhruba 300 patentů.

Autor:




Nejčtenější

Mash 400 Family Side
Připravovaná Jawa 350 z Číny by mohla mít i sajdkáru

Za dva týdny se má představit nová Jawa. Model 350 OHC bude mít základ ve stroji čínské značky Shineray. Tento motocykl upravený v retrostylu inspirovaném...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
V Česku má vzniknout dráha pro testování aut bez řidiče

Ministerstvo dopravy chce iniciovat vybudování zkušebního okruhu pro testování vozidel s autonomním řízením, tedy vozidel bez řidiče. Okruh provozovaný státem...  celý článek

02 Malé městské štiky ale mají rozhodně co nabídnout, ve městě se s nimi skvěle...
FOTOTEST: Kolíňat jsou tři miliony, postavili jsme novou toyotu proti staré

V Kolíně vyrobí v těchto dnech třímilionté mrně. Z trojice Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo tato čest připadne na model japonské značky. Automobilovou...  celý článek

Volha Gaz 21
Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob...  celý článek

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950
Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou...  celý článek

Škoda Yeti TDI 4x4 2,0 CR / 81 kW...
Škoda Yeti TDI 4x4 2,0 CR / 81 kW...

r.v. 2016, naj. 5 km, diesel, 1. majitel
554 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.