Autofotka týdne: když Japonec dobývá Ameriku. Lexus slaví 25 let

V roce 1989 se na tradičním lednovém autosalonu NAIAS v americkém Detroitu poprvé představila automobilka Lexus. Luxusní limuzína LS 400 s benzinovým čtyřlitrovým vidlicovým osmiválcem a zadním pohonem působila jako zjevení.
Když se Lexus LS 400 poprvé objevil na autosalonu v Detroitu, měl za sebou šest...

Když se Lexus LS 400 poprvé objevil na autosalonu v Detroitu, měl za sebou šest let vývoje a miliardu utracených dolarů. Cestu k zákazníkům si našel téměř okamžitě. | foto: lexus.cz

Propracovaný design a vysokou úroveň technologií nového LS 400 si Američané okamžitě oblíbili. V září téhož roku se Lexus začal prodávat po celém území Spojených států u 81 nově vybudovaných dealerů a poměrně rychle zaznamenal velký úspěch.

Motor měl výkon 190 kW, točivý moment 353 Nm, čtyřstupňovou automatickou převodovku, nechybělo nezávislé zavěšení kol a vzduchové odpružení. Vůz dokázal z 0 na 100 km/h zrychlit za 8,5 vteřiny a dosahoval maximální rychlosti 250 km/h.

Lexus LS 400 byl pověstný i malou hlučností uvnitř vozu.

Nad novou luxusní limuzínou se rozplývali i motorističtí novináři. Vůz byl překvapivě tichý se solidní konstrukcí, měl ergonomický interiér, propracovanou aerodynamiku a dobré jízdní vlastnosti.

Redakce časopisů Automobile Magazine a Wheels Magazine ho ocenily několika cenami a časopis Car and Driver v recenzi napsal, že nový lexus je dokonce lepší než Mercedes-Benz 420 SEL v ceně 63 tisíc dolarů nebo BMW 735i za 55 tisíc dolarů. LS 400 se přitom prodával za pouhých 38 tisíc dolarů.

Prodeje německých výrobců šly okamžitě dolů, Mercedesu údajně poklesl obrat o 19 procent a BMW dokonce ještě o deset procent více. Ztrátu pocítili i Američané, 35 procent nových zákazníků si Lexus pořídilo jen díky tomu, že dali do zástavy svůj lincoln nebo cadillac.

Dokážeme to?

Podnět pro vytvoření prémiové značky dal v roce 1983 Eiji Toyoda. Na tajné schůzce nejvyššího vedení se údajně předseda správní rady zeptal svých kolegů: Jsme schopni vyrobit luxusní vůz, který by konkuroval těm opravdu nejlepším?

Členové představenstva odpověděli jednomyslně. Ještě ten den byla koncepce nové luxusní značky schválena a projekt nového vozu byl pojmenován F1. O rok později dostal projekt viditelné obrysy a zcela nový manažerský tým.

Při vývoji Lexusu LS 400 BMW bylo zaregistrováno zhruba 300 patentů.

Inženýři se přitom nesměli ohlížet na standardní řešení a sami měli nalézt nové technologické postupy. Práce začaly s pověstnou japonskou precizností a tak vzniklo několik speciálních oddělení: pro aerodynamiku, motor, pohonnou jednotku, konstrukci podvozku, řízení a ovládání, brzdy, řízení trakční síly, hluk a vibrace, elektrická a elektronická zařízení, povrchovou úpravu, ochranu před korozí a pro kvalitu.

Vůz za miliardu

Podle serveru toyotaklub.cz k celkovému počtu 60 návrhářů a designérů přibylo 24 odborných týmů, které tvořilo 1 400 inženýrů, 2 300 techniků a 220 pracovníků dalších profesí. Každý z těchto týmů dostal za úkol nejprve zmapovat největší úspěchy světových výrobců automobilů v dané oblasti a poté vyvinout ještě dokonalejší koncept včetně technického vybavení.

Dva roky po zahájení projektu už vznikly první prototypy z celkových 450, testovaly se i na evropských silnicích. Cíl zaměstnanců Lexusu byl jediný: být stejně dobří nebo ještě lepší než ostatní vyspělé automobilky. Japonci rozebírali vozy značek z celého světa a neustále věnovali svým prototypům velkou pozornost. Po ujetí 80 tisíc testovacích kilometrů prý vůz neměl vykazovat žádné podstatné změny proti novým vozům, které právě opustily výrobní linku.

Po šestileté výzkumné a vývojářské práci a utracení zhruba miliardy dolarů dospěl LS 400 do sériové výroby. Tým Lexusu zaregistroval po celém světě zhruba 300 patentů.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...