Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lexus LS přišel o dva válce, místo turba má elektromotor

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Lexus LS byl až dosud vždy osmiválcovou limuzínou. Nová generace se drží tradičního formátu až na jednu podstatnou věc, pod kapotou jsou výhradně motory V6 o objemu 3,5 litru.

Lexus LS500h | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Značka Lexus zahájila své působení v roce 1990 první generací modelu LS. Od té doby si svoji vlajkovou loď náležitě hýčká a každé generaci věnuje velkou pozornost – ta první například přinesla vzduchové odpružení, druhá adaptivní tempomat a poslední v roce 2007 zase hybridní pohon a diodové světlomety.

Nejnovější provedení se poprvé představilo v lednu na autosalonu v Detroitu v konvenčním provedení LS 500, ženevský autosalon přináší rozšíření nabídky o hybridní LS 500h.

V čele inovací je nová platforma nazvaná GA-L, která debutovala loni v nové modelově řadě LC. Nová konstrukce je zaměřena na lepší ovladatelnost, má níže položené těžiště, s rozvorem 3,12 metru, který je delší než u předchozí generace v prodlouženém provedení, nabídne více místa a díky bohatému uplatnění vysokopevnostních ocelí a hliníku se podařilo srazit hmotnost o 100 kg.

Právě díky úspoře hmotnosti se Lexus rozhodl nahradit osmiválcové motory šestiválci. Pod kapotou LS 500 se proto ocitá 3,5litrové biturbo s výkonem 305 kW a točivým momentem 600 Nm. Standardně je s ním spárován nový desetistupňový automat. Tato kombinace nahrazuje stávající motor 4.6 V8 s osmistupňovým automatem, který byl schopen poslat na kola 280 kW a 493 Nm – vedle pohonu zadních kol ale byla v nabídce i verze 4x4. Ta novému LS zatím chybí.

Hybridní LS 500h má také šestiválec o objemu 3,5 litru, ale místo dvou turbodmychadel zde, stejně jako v předchozí generaci, nastupují dva elektromotory. Nově tedy dva válce ubyly a také se změnila koncepce převodového ústrojí. Celkový výkon hybridního systému je 260 kW.

Navzdory zmenšení spalovacího motoru z 5,0 na 3,5 litru se povedlo srazit čas potřebný pro akceleraci z 0 na 100 km/h pod šest sekund. Svůj vliv na tom vedle odlehčení skeletu má také záměna niklových baterií za lithium-iontové, které mají menší hmotnost a větší výkon. Nemalou roli také sehrává kompletní přepracování převodového ústrojí.

Fotogalerie

Stávající hybridní systém měl planetovou převodovku, která kombinovala výkon spalovacího motoru a elektromotoru. Otáčky neměly přímou vazbu na rychlost jízdy, což vyjadřuje i obchodní název převodovky, e-CVT – ačkoliv se nejedná o variátor, navenek se tento systém projevuje podobně.

Nový systém, pojmenovaný Multi-Stage Shift Unit, místo toho kombinuje klasický variátor a čtyřstupňový automat. Výsledkem je celkem deset převodů, CVT má totiž funkci vícestupňové redukce, která mezi každé dvě rychlosti automatické převodovky vkládá tři virtuální.

Nové hybridní LS tak navenek řadí, navíc se rozšířil pracovní rozsah kombinace pohonných jednotek, a tak je teď maximem pro jízdu čistě na elektřinu 140 km/h místo stávajících 70.

Kromě vysoké úrovně techniky Lexus spoléhá také na precizní zpracování interiéru. Obložení dveří se inspiruje v origami – původní předlohu dokonce návrháři opravdu poskládali z papíru. Ve výsledku se kombinuje skládaná kůže s broušeným sklem, Kabaňovské ideje tedy nacházejí nejdůslednější realizaci u Lexusu.

Autoři:




Nejčtenější

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model S 85D
Elektromobily na volném trhu neobstojí, potvrdilo se to v Dánsku

Dánsko je proslulé svými vysokými daněmi za registraci auta. Donedávna však neplatily pro elektromobily, jakmile začaly, prodala Tesla v Dánsku za první...  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Hasiči na pražském letišti dostali novou špičkovou techniku
VIDEO: Na ruzyňské letiště nastupují fascinující hasičské speciály

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha převzal koncem května dvě supermoderní zásahová vozidla Panther Rosenbauer. Dohromady stály 54 milionů korun. V současné...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.