Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lexus LS přišel o dva válce, místo turba má elektromotor

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Lexus LS byl až dosud vždy osmiválcovou limuzínou. Nová generace se drží tradičního formátu až na jednu podstatnou věc, pod kapotou jsou výhradně motory V6 o objemu 3,5 litru.

Lexus LS500h | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Značka Lexus zahájila své působení v roce 1990 první generací modelu LS. Od té doby si svoji vlajkovou loď náležitě hýčká a každé generaci věnuje velkou pozornost – ta první například přinesla vzduchové odpružení, druhá adaptivní tempomat a poslední v roce 2007 zase hybridní pohon a diodové světlomety.

Nejnovější provedení se poprvé představilo v lednu na autosalonu v Detroitu v konvenčním provedení LS 500, ženevský autosalon přináší rozšíření nabídky o hybridní LS 500h.

V čele inovací je nová platforma nazvaná GA-L, která debutovala loni v nové modelově řadě LC. Nová konstrukce je zaměřena na lepší ovladatelnost, má níže položené těžiště, s rozvorem 3,12 metru, který je delší než u předchozí generace v prodlouženém provedení, nabídne více místa a díky bohatému uplatnění vysokopevnostních ocelí a hliníku se podařilo srazit hmotnost o 100 kg.

Právě díky úspoře hmotnosti se Lexus rozhodl nahradit osmiválcové motory šestiválci. Pod kapotou LS 500 se proto ocitá 3,5litrové biturbo s výkonem 305 kW a točivým momentem 600 Nm. Standardně je s ním spárován nový desetistupňový automat. Tato kombinace nahrazuje stávající motor 4.6 V8 s osmistupňovým automatem, který byl schopen poslat na kola 280 kW a 493 Nm – vedle pohonu zadních kol ale byla v nabídce i verze 4x4. Ta novému LS zatím chybí.

Hybridní LS 500h má také šestiválec o objemu 3,5 litru, ale místo dvou turbodmychadel zde, stejně jako v předchozí generaci, nastupují dva elektromotory. Nově tedy dva válce ubyly a také se změnila koncepce převodového ústrojí. Celkový výkon hybridního systému je 260 kW.

Navzdory zmenšení spalovacího motoru z 5,0 na 3,5 litru se povedlo srazit čas potřebný pro akceleraci z 0 na 100 km/h pod šest sekund. Svůj vliv na tom vedle odlehčení skeletu má také záměna niklových baterií za lithium-iontové, které mají menší hmotnost a větší výkon. Nemalou roli také sehrává kompletní přepracování převodového ústrojí.

Fotogalerie

Stávající hybridní systém měl planetovou převodovku, která kombinovala výkon spalovacího motoru a elektromotoru. Otáčky neměly přímou vazbu na rychlost jízdy, což vyjadřuje i obchodní název převodovky, e-CVT – ačkoliv se nejedná o variátor, navenek se tento systém projevuje podobně.

Nový systém, pojmenovaný Multi-Stage Shift Unit, místo toho kombinuje klasický variátor a čtyřstupňový automat. Výsledkem je celkem deset převodů, CVT má totiž funkci vícestupňové redukce, která mezi každé dvě rychlosti automatické převodovky vkládá tři virtuální.

Nové hybridní LS tak navenek řadí, navíc se rozšířil pracovní rozsah kombinace pohonných jednotek, a tak je teď maximem pro jízdu čistě na elektřinu 140 km/h místo stávajících 70.

Kromě vysoké úrovně techniky Lexus spoléhá také na precizní zpracování interiéru. Obložení dveří se inspiruje v origami – původní předlohu dokonce návrháři opravdu poskládali z papíru. Ve výsledku se kombinuje skládaná kůže s broušeným sklem, Kabaňovské ideje tedy nacházejí nejdůslednější realizaci u Lexusu.

Autoři:




Nejčtenější

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Další z rubriky

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Renault Captur 1.5dCi ZEN LIMITED  ČR ...
Renault Captur 1.5dCi ZEN LIMITED ČR ...

r.v. 2016, naj. 20 325 km, diesel, 1. majitel
389 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.