Lexus RX 300

Lexus RX 300 | foto: MAFA - Robert Zlatohlávek

Lexus RX 300: Luxus, na kterém se hodně prodělá

  • 10
Lexus RX 300 - reprezentant luxusní značky japonské automobilky Toyota mezi stále oblíbenějšími sportovně využitelnými vozy kategorie SUV (sport utility vehicle) - je od letošního roku na zdejším trhu jako specialita pro lidi, kteří mají rádi pěkné věci a neváhají na nich i těžce prodělat.

Vůz terénního ražení - plný kůže, obkladů z drahých dřev, elektroniky a vůbec všech současných vymožeností - totiž podle odhadů odborníků v průměru pětiletého užívání ročně ztratí na ceně zhruba čtvrt milionu korun.

Přesto se v současnosti propracoval na pozici nejprodávanějšího automobilu značky Lexus v Česku. Nejprodávanějším z lexusů je také ve Spojených státech, kde ho ale znají už od roku 1993. Do Evropy se poslední dobou dostává se speciálními úpravami pro zdejší provoz a na oblibě získává hlavně ve Švýcarsku, Německu a dalších motoristicky vyspělých a ekonomicky silných zemích.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Lexus můžete koupit na www.automodul.cz

Lexus RX 300 působí svým metalickým lakem a vůbec každým do posledního propracovaným detailem. Vzbuzuje neklamný dojem, že je ho do terénu škoda. Ostatně - tam by čtyřkolka nižší stavby a bez redukcí či další výbavy mnoho práce neodvedla.

Závěry z testu

Lexus RX 300 bude mít podle předpokladů odborníků nadprůměrnou ztrátu hodnoty. Jeho image v České republice nedosahuje na hlavní konkurenty, kterými jsou tradiční evropské automobily Mercedes M 320 a BMW X5 3.0. Víc než do terénu je vůz vhodný k běžnému cestování, ve městech však velikost komplikuje parkování. Vnitřní prostory nejsou veliké tak, jak by se na první dojem mohlo zdát. Každým coulem se jedná o automobil pro relativně malý okruh náročných zákazníků s vysokou kupní silou. Vysoká je spotřeba i veškeré provozní náklady. Nepochybný je u japonského vozu komfort, pohodlí a dobré jízdní vlastnosti, špičková je výbava. Design je originální a bourá už od druhé světové války zažité představy o "krabicoidním" tvarování off-roadů. Výrobní zpracování je vynikající a odpovídá luxusní značce pověstně kvalitní Toyoty.

Nesnaží se ale lacino - v testu MF DNES se průměrnou spotřebou přiblížil k hranici 15 litrů benzinu na 100 kilometrů. Apetit Lexusu RX 300 přitom neklesl pod desetilitrovou mez ani při skutečně šetrném cestování na nepříliš členitých a poklidných silnicích první a druhé třídy.

Ve městě vůz žádal 16 až 17 litrů a na dálnicích 12 až 13 litrů paliva na 100 kilometrů. Tato zkušenost plně koresponduje s výsledky, které získal německý motoristický magazín Auto Motor und Sport, který Lexuse RX 300 hodnotil ve srovnání s jeho rozhodujícími konkurenty, Mercedesem M 320 a BMW X5 3.0.

Přitom právě lexus byl ve spotřebě nejpříznivější, zatímco v celkovém hodnocení testu německého časopisu skončil druhý za BMW a před přece jenom starším mercedesem. Jakkoliv Lexus RX 300 působí statně, nenabízí výjimečný vnitřní prostor, jak by se snad na pohled mohlo zdát.

Kupříkladu ve výši loktů nabízí pasažérům na předních sedadlech do šířky jen o pět milimetrů prostoru víc než obyčejný nový kombík Ford Mondeo a vzadu poskytuje - jak vyplynulo z měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) místa na milimetr stejně.

Co se týká kufru, dává lexus při postavených sedadlech dokonce o 30 litrů méně než Mondeo kombi, ovšem při sklopených zadních sedadlech těžce vítězí - vykazuje 2130 litrů proti fordovým 1580 litrům. Při složených zadních sedačkách ostatně Lexus RX 300 vítězí i nad svými přímými konkurenty Mercedesem M 320 (2020 litrů) i BMW X5 3.0 (1550 litrů).

Předností Lexusu RX 300 je vedle už zmíněných jízdních parametrů a komfortu perfektní výrobní zpracování. Automobil v testu MF DNES byl uprostřed cenové nabídky modelu - nejlevnější verzi lze pořídit za 1 719 000 a nejdražší stojí 2 134 000 korun. Šestiválcové motory s variabilním časováním ventilů VVT-i jsou stejné jako čtyřstupňové automatické převodovky, liší se jen výbava.

K té patří například protiblokovací systém brzd (ABS), elektronická distribuce brzdné síly (EBD) i systémy trakční kontroly (TRC) a řízení stability vozidla (VSC), tempomat, automatická klimatizace, palubní počítač, sedadla elektricky nastavitelná v osmi směrech, posuvná zadní sedadla a další.


HODNOCENÍ MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 8
Převodovka 9
Spotřeba v testu 5


Karoserie a interiér

Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 7
Využití kufru 9
Výhled z vozu 9


Podvozek

Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 8
Brzdy 9

Poznámka: min 1, max 10


Ceny vybraných terénních automobilů

Typ od (Kč)

Ford Explorer 4.0

1 147 000

Honda HR-V 3dv. 1.6

599 000

Honda HR-V 5dv. 1.6

639 000

Honda CR-V 2.0

759 000

Hyundai Santa Fe 2.4

749 900

Jeep Wrangler 2.5

805 000

Jeep Grand Cherokee 4.0

1 463 000

KIA Sportage 2.0

679 900

Lada Niva 1.7

339 900

Land Rover Freelander 1.8

799 500

Land Rover Discovery 4.0

1 150 000

Land Rover-Range Rover 4.0

1 813 300

Land Rover Defender 2.5

805 000

Lexus RX 300

1 719 000

Mazda Tribute 2.0

769 900

Mercedes-Benz 290 GD

1 452 794

Mercedes-Benz ML 320

1 765 000

Mercedes G 320

2 445 752

Mitsubishi Pajero Sport 3.0

1 122 800

Mitsubishi Pajero MT 2.5

1 022 400

Mitsubishi Pajero Wagon 3.5

1 632 000

Nissan Patrol HR 2.7

760 000

Nissan Patrol GR 3.0

1 192 000

Nissan Terrano II 2.4

849 000

Opel Frontera 2.2

1 109 900

Ssang Yong Korando 2.3

839 900

Ssang Yong Musso 2.3

949 900

Suzuki Jimny 1.3

519 000

Suzuki Grand Vitara 3dv. 1.6

644 000

Suzuki Grand Vitara 5dv. 2.0

744 000

Tata Safari 1.9

790 000

Toyota RAV 4 1.8

675 900

Toyota Land Cruiser 90 3.4

1 709 000

Toyota Land Cruiser 100 4.7

2 399 000

Pramen: Eurotax, srpen 2001


Když vadí handicap
Movitého motoristu, kterého u Lexusu RX 300 neodradí cena, čeká v tomto městském off-roadu dostatek pohodlí. Dlouhý rozvor a komfortně nastavený podvozek vyhoví všem, pro které jsou ostatní auta tvrdá - například pro cestující s degenerativním postižením zad. Nastupovat se bude výborně i starším nebo obézním lidem, protože výška sedaček nevyžaduje překonání téměř žádného vertikálního rozdílu. Horší by to však měl vozíčkář.
MARTIN KOVÁŘ, autor je spolupracovníkem redakce

Očima desingéra
Lexus RX 300 svou nižší stavbou budí dynamický, sportovní dojem, a přesto mu nechybí ani luxus sebevědomé elegance. Zásluhu na odlehčeném vzhledu má silně sklopený C sloupek. Na modelu je vidět, že se japonský výrobce snaží hrát první housle. Důkazem tohoto tvrzení mohou být například přední i zadní světlomety, na kterých je patrná práce designérů nejen ve vnějším tvaru, ale i ve tvarování všech partií pod jejich čirým sklem. Kulatá světla jsou detailně propracována. Vzhledem, připomínajícím kanony, dodávají vozu trochu zdravé agresivity a temperamentu. V interiéru lze pokračovat v obdobném duchu - třeba hned palubní deska výrazně vybočuje ze zažitého standardu. Je oblá a plynule navazuje na dveřní výplně. Tvar a umístění výdechů klimatizace by obstály i mezi osobními vozy, pro které dosud platily výrazně vyšší nároky. Lexus RX 300 podle mého názoru nezklame žádného zhýčkaného motoristu. Nepřekvapí ani velký výběr odkládacích schránek a držáků na nápoje.
JAN PROKOP, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Lexus RX 300 je luxusní, kvalitně zpracovaný terénní automobil, určený spíše na zpevněnou vozovku. Je to vůz pro relativně malý okruh náročných zákazníků s vysokou kupní silou, kteří odmítají "obyčejný" luxus. K jejich profilu patří individualismus, sportovní duch, smysl pro inovaci a modernost, motoristické srdce... Automobil má v Česku silnou konkurenci v podobě značek upřednostňovaných klientelou s velkými příjmy: Mercedes ML, BMW X5 či Audi A6 Allroad. Z pohledu amortizace bude Lexus RX 300 na trhu ojetých vozidel v tuzemsku ztrácet z výše zmíněných automobilů nejvíce. Důvod? Role image hraje v této kategorii značnou roli. Po pětiletém provozu a zhruba 110 tisících kilometrech lze předpokládat pokles hodnoty asi na 680 tisíc korun.
PETER KOLNÍK, autor je spolupracovníkem redakce