Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lexus RX450h: na výletě s milovníkem přírody

Aby zachovali stoprocentní kvalitu výroby hybridního pohonu pro tohle auto, udržují ve fabrice v japonském Kjúšú ve výrobně přetlak. Vzduch je tak neustále vytlačován mimo budovu a odnáší s sebou mikroskopická zrnka prachu. Kamkoliv se po novém Lexusu RX450h podíváte, vidíte maximální péči o detail. Kvalita na vás doslova dýchá, stejně jako úzkostlivá snaha neublížit ani jediné sedmikrásce.

Mohutné Lexusy RX jsou celosvětově nejprodávanějšími modely této japonské automobilky. Nový hybrid RX450h je superpohodlný luxusní obývák, ve kterém řidič při řízení neustále hraje o decilitry benzinu. Na první svezení s hybridní novinkou pozvala redakci Auto.iDNES.cz automobilka Lexus do Budapešti. Prodej v Česku se právě rozjíždí, za základní verzi si účtují milion a půl.

"SUVčka" už dneska nefrčí, a tak se jim říká crossovery. Lexus RX450h je tedy crossover taky. Zdá se dynamičtější a mohutnější, vždyť také ve všech mírách svého předchůdce přerůstá. Jeho tvůrci v něm vidí spojení auta do lehkého terénu (SUV) a kombíka.

Může se hodit

Auta Lexus na prodej online na obřím portálu aut v ČR.Vyberte již dnes! www.automodul.cz

Roky nejprodávanější lexus v Evropě i v Česku doplňuje už prodávaný benzinový model RX350. Statistiky říkají, že téměř 95 % českých zákazníků volí hybridní verzi. Kombinaci benzinového motoru a elektromotoru volí také většina kupců v západní Evropě. Naopak v Rusku se na sofistikovanou techniku nehraje, většina zákazníků sáhne po "obyčejné" šestiválcové verzi.

Sláva preciznosti

Pobyt na palubě lexusu by mohli předepisovat neurotikům. Je to vlastně léčba tichem a přehlídka dokonalosti. Možná na vás nedýchají emoce a řidič si nepřipadá jako ve formuli, zato je všechno do nekompromisní dokonalosti vymyšlené a dotažené.

Třeba boční okna, která při neslyšném vytahování elektromotorky zpomalí, aby jemně dosedla do těsnění rámů. Vůbec celé auto je skvěle odhlučněné, i s cestujícími užívajícími si pohodlí a prostoru na zadních sedadlech můžete zpoza volantu konverzovat nezvýšeným hlasem. Kromě toho, že se nešetřilo na tlumicích materiálech, šlechtila se samozřejmě i aerodynamika, všimněte si třeba stěrače zadního okna schovaného pod křidélko nahoře.

Videohra

Přístrojovka čiší luxusem, zároveň je jednoduchá. Ta v novém RXu je asi nejkrásnější ze všech lexusů: jednoduchá a stylová, která konečně vypadá, že ji navrhoval designér, ne prodejce tlačítek.

Vše důležité se ovládá speciálním ovladačem. Práce s ním připomíná počítačovou myš: na omak příjemnou plošku lehce naklápíte do stran a potvrzujete palcem položeným přirozeně na podložce. Můžete si nastavovat i takové hlouposti, jako je odpor, který ovladač klade, nebo automatické přitahování kurzoru (samozřejmě také volitelného) k nejbližší položce v menu.

V porovnání se systémy konkurence, které se časem naučíte ovládat poslepu, to v lexusu bude o něco složitější, musíte totiž pohledem zjišťovat, jak hýbete kurzorem po displeji, podobně jako myšítkem po monitoru počítače. Lexusáři si na to ale zvyknou. Pomůže jim v tom i třeba umístění displeje hluboko v přístrojovce až u čelního okna, blízko zorného pole řidiče.

Jedinou věc, ve které si nepochopitelně Lexus RX pohoršil ve srovnání s předchůdcem, najdeme v kufru. Je skvěle přístupný, velký, líbit se budou páky na sklápění sedaček po stranách, díky kterým nemusíte obíhat auto, když chcete odvézt ledničku. Na rozdíl od předchůdce ale nemá automatickou roletku kryjící náklad. U předchozí generace se sama odhrnula, když jste otevřeli páté dveře, nový lexus má nepochopitelně obyčejnou.

Elektrická budoucnost

V době, kdy se ve vývojových centrech automobilek celého světa horečně pracuje na autech, která pohání spalovací motor spolupracující s elektromotorem, představuje Lexus už druhou generaci svého hybridního systému. Na palubě Lexusu RX450h je šestiválec a dva elektromotory, elektronicky řízený přenos síly na všechna čtyři kola obsluhuje planetová automatická převodovka.

Šestiválec v RX450h

Benzinový šestiválec upřednostnil ekologii, maximální efektivitu a kultivovanost před výkonem. Má dokonce o něco nižší výkon než motor předchozí generace modelu RX350 (270 koní). Motor pro novou generaci (249 koní) byl totiž lépe optimalizován na spolupráci se dvěma elektromotory hybridního systému. Chlubí se několika specialitami zaměřenými na hospodárnost provozu. Vývojářům Lexusu se také podařilo snížit hodnotu emisí CO2 na 148 g/km, což je méně, než má třeba většina octavií.

Motor je založený na Atkinsonově cyklu, ve kterém se sací ventily zavírají později a kompresní zdvih se opožďuje. Výsledkem je vyšší expanzní poměr než kompresní, a tak se snižují ztráty energie při sání a výfuku, čímž se účinněji transformuje energie vznikající při spalování na výkon motoru. Teplota výfukových plynů je přitom nižší než u běžných motorů, což pomáhá další použité technologii – chlazené recirkulaci výfukových plynů.

Výfukové plyny – ochlazené z 880 na 150    °C – se přivádějí nazpět do spalovací komory, kde se podílejí na snížení teploty spalování motoru. Kombinací Atkinsonova cyklu s chlazenou recirkulací výfukových plynů se omezuje počet případů, kdy je nutné chránit katalyzátor před přehřátím, čímž se snižuje spotřeba paliva i hladina emisí.

Třetí vychytávkou je rekuperace tepla z výfukových plynů.
Systém funguje tak, že výfukové plyny ohřívají chladicí kapalinu po spuštění motoru. Tímto se zkracuje doba zahřívání motoru, a tudíž lze spalovací motor také dříve vypnout. Díky tomu se více využívá provozu na samotný elektromotor, což může přispět ke snížení spotřeby paliva až o 30 %.

Máte k volnému použití tři sta koní, co vystačí s šesti litry benzinu na stovku kilometrů. Když se tuhle videohru naučíte hrát, začne se vám líbit.

Zážehový vidlicový šestiválec s objemem 3,5 l vychází z motoru používaného v modelu RX 350, spalovací motor má výkon 183 kW a maximum točivého momentu je na 317 Nm.

Baterky schované pod podlahou kufru živí dva elektromotory, přední má 123, zadní 50 kW. Krouticích newtonmetrů dodává přední elektromotor od nulových otáček 335 a zadní 139.

Dohromady má celé hybridní soustrojí 299 koní (pozor, výkony jednotlivých motorů nelze sčítat). Maximálně se rozjede na elektronicky omezenou dvoustovku, na stovce je z klidu za 7,8 sekundy. Zajímavá je hodnota pružného zrychlení z 80 na 120kilometrovou rychlost 5,7 sekundy, které se v provozu hodí víc.

Podle tabulek má vystačit v kombinovaném cyklu s 6,3 litru benzinu. Když jedete ecorallye, dá se jet mimo město lehce nad pět litrů. Při postávání v koloně to bude tak o litr a půl a dva víc. Anebo také nula, záleží na tom, jak dlouhé to postávání bude.

Z nového lexusu se totiž dá udělat na přibližně čtyři kilometry jízdy čistokrevný elektromobil. Stačí najít v menu palubního počítače schovanou položku režimu EV, kterou navolíte, že chcete jet pouze na baterky. Když se vybijí, nastartuje se spalovací motor.

Hlavně při jízdě městem se přistihnete, že se s mozkem auta snažíte soutěžit. Disciplíny jako "jak daleko dojedu jen na baterky" si zamilujete.

"Životnost baterií je stejná jako životnost celého auta," ujišťuje Johan De Backer, který měl na starosti vývoj hnacího ústrojí. "Při vývoji najezdily testovací vozy víc než 300 tisíc kilometrů," dodává.

A ještě rada pro opravdové spořílky: jen na elektřinu se dá jet i rychle. Musíte se rozjet, ideálně z klesání, sundat nohu z plynu, spalovací motor zhasne a vy pomalu a zlehounka šlapete na rovince plyn a jedete na elektrony třeba stovkou.

Dobře se jezdí podle speciálního budíku, který dělá rychloměru společnost na místě otáčkoměru. Má tři výseče: když držíte ručku budíku v první, dobíjíte baterky, v druhé, zeleně označené jedete ekologicky, ve třetí výseči vám hybridní soustrojí dodává maximum síly.

Sportovní ocel, komfortní vzduch

Dynamické linky lexusu svádějí k razantní jízdě. I když si tím pokazíte průměr spotřeby, stojí za zkoušku i razantnější svezení. Víc než dvě tuny hmotnosti z něj nedělají vládce okresek, i na jejich rozbitém koberci se ale umí rozdovádět. Samozřejmě mnohem lépe mu je při sprintech po dálnici.

Pokud chcete jezdit ostřeji, zvolte klasický podvozek s ocelovými pružinami a normálními tlumiči, jízda s ním je jistější. Ještě dravější budete v zatáčkách s příplatkovými aktivními stabilizátory, které elektromotor "předkroutí" v zatáčce tak, aby se auto méně naklánělo.

O poznání houpavější a komfortnější je vzduchový podvozek. Přes cokoliv, co zanedbali silničáři, se přenese s grácií, v zatáčkách ale ani ve svém nejsportovnějším, nejtvrdším režimu není tak jistý jako "ocel" a připomíná víc klasické rozhoupané SUVčko. Když vystačíte s ocelovým podvozkem, má chování RXa blíž ke klasickému osobáku.

Bezpečí především

Nejprodávanější lexus v Česku dostane do výbavy 10 airbagů a všechny představitelné elektronické systémy hlídající posádku a pomáhající řidiči.

Nechybí přednárazový systém, ve kterém mikrovlnný radar sleduje překážky před vozem a pomáhá se jim vyhnout, řidiče upozorní na možné nebezpečí, pomáhá mu brzdit a mimo jiné přitahuje bezpečnostní pásy. Stojí za zmínku, že v průběhu vývoje prodělal RX celkem 233 crash testů.

Z další výbavy stojí za zmínku adaptivní tempomat, head-up displej promítající důležité provozní údaje řidiči na čelní sklo, parkovací kamera nebo kamera zabudovaná do zpětného zrcátka na straně spolujezdce, která pomáhá při průjezdech kolem překážek. Když si neužijete zvuku motoru, který občas vlastně ani neběží, pusťte si raději hudbu ze špičkové audiosoustavy Mark Levinson.

Lexus RX450h v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4 770 x 1 885 x 1 685 x 2 740
objem kufru (l) 496
pohotovostní/celková hmotnost (kg) 2 115/2 700
spalovací motor V6 24V DOHC VVT-i
objem (ccm) 3 456
max. výkon (kW/k) 183/249
max. točivý moment (Nm) 317
elektromotory synchronní střídavý s permanentním magnetem
max výkon (kW/k) 123/176 vpředu, 50/86 vzadu
max. točivý moment (Nm) 335 vpředu, 139 vzadu
typ akumulátorů Ni-MH, 30 modulů, 240 článků, 288 V
základní pneumatiky 235/60 R18
max. rychlost (km/h) 200
zrychlení 0-100 km/h (s) 7,8
spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 6,6/6,0/6,3
základní cena (Kč) 1 549 000


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...