Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lexus RX450h: na výletě s milovníkem přírody

aktualizováno 
Aby zachovali stoprocentní kvalitu výroby hybridního pohonu pro tohle auto, udržují ve fabrice v japonském Kjúšú ve výrobně přetlak. Vzduch je tak neustále vytlačován mimo budovu a odnáší s sebou mikroskopická zrnka prachu. Kamkoliv se po novém Lexusu RX450h podíváte, vidíte maximální péči o detail. Kvalita na vás doslova dýchá, stejně jako úzkostlivá snaha neublížit ani jediné sedmikrásce.

Mohutné Lexusy RX jsou celosvětově nejprodávanějšími modely této japonské automobilky. Nový hybrid RX450h je superpohodlný luxusní obývák, ve kterém řidič při řízení neustále hraje o decilitry benzinu. Na první svezení s hybridní novinkou pozvala redakci Auto.iDNES.cz automobilka Lexus do Budapešti. Prodej v Česku se právě rozjíždí, za základní verzi si účtují milion a půl.

"SUVčka" už dneska nefrčí, a tak se jim říká crossovery. Lexus RX450h je tedy crossover taky. Zdá se dynamičtější a mohutnější, vždyť také ve všech mírách svého předchůdce přerůstá. Jeho tvůrci v něm vidí spojení auta do lehkého terénu (SUV) a kombíka.

Může se hodit

Auta Lexus na prodej online na obřím portálu aut v ČR.Vyberte již dnes! www.automodul.cz

Roky nejprodávanější lexus v Evropě i v Česku doplňuje už prodávaný benzinový model RX350. Statistiky říkají, že téměř 95 % českých zákazníků volí hybridní verzi. Kombinaci benzinového motoru a elektromotoru volí také většina kupců v západní Evropě. Naopak v Rusku se na sofistikovanou techniku nehraje, většina zákazníků sáhne po "obyčejné" šestiválcové verzi.

Sláva preciznosti

Pobyt na palubě lexusu by mohli předepisovat neurotikům. Je to vlastně léčba tichem a přehlídka dokonalosti. Možná na vás nedýchají emoce a řidič si nepřipadá jako ve formuli, zato je všechno do nekompromisní dokonalosti vymyšlené a dotažené.

Třeba boční okna, která při neslyšném vytahování elektromotorky zpomalí, aby jemně dosedla do těsnění rámů. Vůbec celé auto je skvěle odhlučněné, i s cestujícími užívajícími si pohodlí a prostoru na zadních sedadlech můžete zpoza volantu konverzovat nezvýšeným hlasem. Kromě toho, že se nešetřilo na tlumicích materiálech, šlechtila se samozřejmě i aerodynamika, všimněte si třeba stěrače zadního okna schovaného pod křidélko nahoře.

Videohra

Přístrojovka čiší luxusem, zároveň je jednoduchá. Ta v novém RXu je asi nejkrásnější ze všech lexusů: jednoduchá a stylová, která konečně vypadá, že ji navrhoval designér, ne prodejce tlačítek.

Vše důležité se ovládá speciálním ovladačem. Práce s ním připomíná počítačovou myš: na omak příjemnou plošku lehce naklápíte do stran a potvrzujete palcem položeným přirozeně na podložce. Můžete si nastavovat i takové hlouposti, jako je odpor, který ovladač klade, nebo automatické přitahování kurzoru (samozřejmě také volitelného) k nejbližší položce v menu.

V porovnání se systémy konkurence, které se časem naučíte ovládat poslepu, to v lexusu bude o něco složitější, musíte totiž pohledem zjišťovat, jak hýbete kurzorem po displeji, podobně jako myšítkem po monitoru počítače. Lexusáři si na to ale zvyknou. Pomůže jim v tom i třeba umístění displeje hluboko v přístrojovce až u čelního okna, blízko zorného pole řidiče.

Jedinou věc, ve které si nepochopitelně Lexus RX pohoršil ve srovnání s předchůdcem, najdeme v kufru. Je skvěle přístupný, velký, líbit se budou páky na sklápění sedaček po stranách, díky kterým nemusíte obíhat auto, když chcete odvézt ledničku. Na rozdíl od předchůdce ale nemá automatickou roletku kryjící náklad. U předchozí generace se sama odhrnula, když jste otevřeli páté dveře, nový lexus má nepochopitelně obyčejnou.

Elektrická budoucnost

V době, kdy se ve vývojových centrech automobilek celého světa horečně pracuje na autech, která pohání spalovací motor spolupracující s elektromotorem, představuje Lexus už druhou generaci svého hybridního systému. Na palubě Lexusu RX450h je šestiválec a dva elektromotory, elektronicky řízený přenos síly na všechna čtyři kola obsluhuje planetová automatická převodovka.

Šestiválec v RX450h

Benzinový šestiválec upřednostnil ekologii, maximální efektivitu a kultivovanost před výkonem. Má dokonce o něco nižší výkon než motor předchozí generace modelu RX350 (270 koní). Motor pro novou generaci (249 koní) byl totiž lépe optimalizován na spolupráci se dvěma elektromotory hybridního systému. Chlubí se několika specialitami zaměřenými na hospodárnost provozu. Vývojářům Lexusu se také podařilo snížit hodnotu emisí CO2 na 148 g/km, což je méně, než má třeba většina octavií.

Motor je založený na Atkinsonově cyklu, ve kterém se sací ventily zavírají později a kompresní zdvih se opožďuje. Výsledkem je vyšší expanzní poměr než kompresní, a tak se snižují ztráty energie při sání a výfuku, čímž se účinněji transformuje energie vznikající při spalování na výkon motoru. Teplota výfukových plynů je přitom nižší než u běžných motorů, což pomáhá další použité technologii – chlazené recirkulaci výfukových plynů.

Výfukové plyny – ochlazené z 880 na 150    °C – se přivádějí nazpět do spalovací komory, kde se podílejí na snížení teploty spalování motoru. Kombinací Atkinsonova cyklu s chlazenou recirkulací výfukových plynů se omezuje počet případů, kdy je nutné chránit katalyzátor před přehřátím, čímž se snižuje spotřeba paliva i hladina emisí.

Třetí vychytávkou je rekuperace tepla z výfukových plynů.
Systém funguje tak, že výfukové plyny ohřívají chladicí kapalinu po spuštění motoru. Tímto se zkracuje doba zahřívání motoru, a tudíž lze spalovací motor také dříve vypnout. Díky tomu se více využívá provozu na samotný elektromotor, což může přispět ke snížení spotřeby paliva až o 30 %.

Máte k volnému použití tři sta koní, co vystačí s šesti litry benzinu na stovku kilometrů. Když se tuhle videohru naučíte hrát, začne se vám líbit.

Zážehový vidlicový šestiválec s objemem 3,5 l vychází z motoru používaného v modelu RX 350, spalovací motor má výkon 183 kW a maximum točivého momentu je na 317 Nm.

Baterky schované pod podlahou kufru živí dva elektromotory, přední má 123, zadní 50 kW. Krouticích newtonmetrů dodává přední elektromotor od nulových otáček 335 a zadní 139.

Dohromady má celé hybridní soustrojí 299 koní (pozor, výkony jednotlivých motorů nelze sčítat). Maximálně se rozjede na elektronicky omezenou dvoustovku, na stovce je z klidu za 7,8 sekundy. Zajímavá je hodnota pružného zrychlení z 80 na 120kilometrovou rychlost 5,7 sekundy, které se v provozu hodí víc.

Podle tabulek má vystačit v kombinovaném cyklu s 6,3 litru benzinu. Když jedete ecorallye, dá se jet mimo město lehce nad pět litrů. Při postávání v koloně to bude tak o litr a půl a dva víc. Anebo také nula, záleží na tom, jak dlouhé to postávání bude.

Z nového lexusu se totiž dá udělat na přibližně čtyři kilometry jízdy čistokrevný elektromobil. Stačí najít v menu palubního počítače schovanou položku režimu EV, kterou navolíte, že chcete jet pouze na baterky. Když se vybijí, nastartuje se spalovací motor.

Hlavně při jízdě městem se přistihnete, že se s mozkem auta snažíte soutěžit. Disciplíny jako "jak daleko dojedu jen na baterky" si zamilujete.

"Životnost baterií je stejná jako životnost celého auta," ujišťuje Johan De Backer, který měl na starosti vývoj hnacího ústrojí. "Při vývoji najezdily testovací vozy víc než 300 tisíc kilometrů," dodává.

A ještě rada pro opravdové spořílky: jen na elektřinu se dá jet i rychle. Musíte se rozjet, ideálně z klesání, sundat nohu z plynu, spalovací motor zhasne a vy pomalu a zlehounka šlapete na rovince plyn a jedete na elektrony třeba stovkou.

Dobře se jezdí podle speciálního budíku, který dělá rychloměru společnost na místě otáčkoměru. Má tři výseče: když držíte ručku budíku v první, dobíjíte baterky, v druhé, zeleně označené jedete ekologicky, ve třetí výseči vám hybridní soustrojí dodává maximum síly.

Sportovní ocel, komfortní vzduch

Dynamické linky lexusu svádějí k razantní jízdě. I když si tím pokazíte průměr spotřeby, stojí za zkoušku i razantnější svezení. Víc než dvě tuny hmotnosti z něj nedělají vládce okresek, i na jejich rozbitém koberci se ale umí rozdovádět. Samozřejmě mnohem lépe mu je při sprintech po dálnici.

Pokud chcete jezdit ostřeji, zvolte klasický podvozek s ocelovými pružinami a normálními tlumiči, jízda s ním je jistější. Ještě dravější budete v zatáčkách s příplatkovými aktivními stabilizátory, které elektromotor "předkroutí" v zatáčce tak, aby se auto méně naklánělo.

O poznání houpavější a komfortnější je vzduchový podvozek. Přes cokoliv, co zanedbali silničáři, se přenese s grácií, v zatáčkách ale ani ve svém nejsportovnějším, nejtvrdším režimu není tak jistý jako "ocel" a připomíná víc klasické rozhoupané SUVčko. Když vystačíte s ocelovým podvozkem, má chování RXa blíž ke klasickému osobáku.

Bezpečí především

Nejprodávanější lexus v Česku dostane do výbavy 10 airbagů a všechny představitelné elektronické systémy hlídající posádku a pomáhající řidiči.

Nechybí přednárazový systém, ve kterém mikrovlnný radar sleduje překážky před vozem a pomáhá se jim vyhnout, řidiče upozorní na možné nebezpečí, pomáhá mu brzdit a mimo jiné přitahuje bezpečnostní pásy. Stojí za zmínku, že v průběhu vývoje prodělal RX celkem 233 crash testů.

Z další výbavy stojí za zmínku adaptivní tempomat, head-up displej promítající důležité provozní údaje řidiči na čelní sklo, parkovací kamera nebo kamera zabudovaná do zpětného zrcátka na straně spolujezdce, která pomáhá při průjezdech kolem překážek. Když si neužijete zvuku motoru, který občas vlastně ani neběží, pusťte si raději hudbu ze špičkové audiosoustavy Mark Levinson.

Lexus RX450h v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4 770 x 1 885 x 1 685 x 2 740
objem kufru (l) 496
pohotovostní/celková hmotnost (kg) 2 115/2 700
spalovací motor V6 24V DOHC VVT-i
objem (ccm) 3 456
max. výkon (kW/k) 183/249
max. točivý moment (Nm) 317
elektromotory synchronní střídavý s permanentním magnetem
max výkon (kW/k) 123/176 vpředu, 50/86 vzadu
max. točivý moment (Nm) 335 vpředu, 139 vzadu
typ akumulátorů Ni-MH, 30 modulů, 240 článků, 288 V
základní pneumatiky 235/60 R18
max. rychlost (km/h) 200
zrychlení 0-100 km/h (s) 7,8
spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 6,6/6,0/6,3
základní cena (Kč) 1 549 000





Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.