Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Liaz neskončil. Jeho nástupce se jmenuje Fox

  18:33aktualizováno  18:33
Česká společnost Tedom Truck vrací na české silnice nákladní automobil Liaz, avšak s novým jménem. Automobil Fox (liška) konstrukčně vychází právě z "liazek".

TRADICE POKRAČUJE. Nové nákladní automobily Fox vedle dakarského speciálu Liaz Martina Macíka (vpravo). Fox technicky vychází právě z vozu Libereckých automobilových závodů. | foto: Tedom

Firma chce s lehkým nákladním autem uspět jak doma, tak v zahraničí. "Oproti původnímu modelu vyráběnému v Mnichově Hradišti jsme provedli řadu vylepšení," řekl ředitel závodu Tedom Motory Vlastimil Vildman.

Na novém modelu pracovala firma společně s automobilovým závodníkem a podnikatelem Martinem Macíkem.

"Velkou část podvozku jsme již vyzkoušeli na posledním závodě do Dakaru," dodal Vildman.

Auto bude vyrábět společný podnik Tedomu a Macíka. Závodník totiž vlastní dokumentaci na původní vozy Liaz. Tedom chtěl toto jméno automobilů vzkřísit, ale značka patří firmě AP Trust.

Jakou může mít Fox na trhu šanci? Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka by si mohl svoji klientelu najít. "Důležitá bude hlavně kvalitní servisní síť," míní Šípek.

Právě na tu čeští výrobci nákladních aut v devadesátých letech doplatili. Nový Fox bude mít mnoho změn oproti původnímu Liazu. Řadu dílů bude Tedom nakupovat od renomovaných firem. "Ty by měly zajistit co největší spolehlivost celého vozu," tvrdí Vildman.

Motory si bude vyrábět firma v bývalé motorárně Liazu v Jablonci, kde je vyrábí především pro svoji potřebu do vlastních výrobků - kogeneračních jednotek, do autobusů a jako náhradní díly. Montovat bude i motory jiných značek.

Nové auto se bude zatím vyrábět v Jablonci nad Nisou. Pokud se podaří výrobu rozjet, přesune se do nového závodu v Třebíči, který Tedom staví pro montáž vlastních autobusů. V Jablonci zůstane vývoj, výroba prototypů a kabin.

Liaz patřil k největším výrobcům nákladních aut v oblasti bývalé RVHP. V osmdesátých letech vyráběl přes třináct tisíc aut ročně. Od devadesátých let šla firma rychle dolů. Přišla o některé trhy, navíc se nevyrovnala s konkurencí ze zahraničí.

Po ztrátě trhů, nevydařené privatizaci a několika pokusech o vzkříšení firma definitivně zkrachovala. Bývalou motorárnu převzala před třemi lety třebíčská firma Tedom, která v Jablonci zaměstnává kolem 200 lidí a postupně navyšuje výrobu motorů.

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.