TRADICE POKRAČUJE. Nové nákladní automobily Fox vedle dakarského speciálu Liaz Martina Macíka (vpravo). Fox technicky vychází právě z vozu Libereckých automobilových závodů. | foto: Tedom

Liaz neskončil. Jeho nástupce se jmenuje Fox

  • 10
Česká společnost Tedom Truck vrací na české silnice nákladní automobil Liaz, avšak s novým jménem. Automobil Fox (liška) konstrukčně vychází právě z "liazek".

Firma chce s lehkým nákladním autem uspět jak doma, tak v zahraničí. "Oproti původnímu modelu vyráběnému v Mnichově Hradišti jsme provedli řadu vylepšení," řekl ředitel závodu Tedom Motory Vlastimil Vildman.

Na novém modelu pracovala firma společně s automobilovým závodníkem a podnikatelem Martinem Macíkem.

"Velkou část podvozku jsme již vyzkoušeli na posledním závodě do Dakaru," dodal Vildman.

Auto bude vyrábět společný podnik Tedomu a Macíka. Závodník totiž vlastní dokumentaci na původní vozy Liaz. Tedom chtěl toto jméno automobilů vzkřísit, ale značka patří firmě AP Trust.

Jakou může mít Fox na trhu šanci? Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka by si mohl svoji klientelu najít. "Důležitá bude hlavně kvalitní servisní síť," míní Šípek.

Právě na tu čeští výrobci nákladních aut v devadesátých letech doplatili. Nový Fox bude mít mnoho změn oproti původnímu Liazu. Řadu dílů bude Tedom nakupovat od renomovaných firem. "Ty by měly zajistit co největší spolehlivost celého vozu," tvrdí Vildman.

Motory si bude vyrábět firma v bývalé motorárně Liazu v Jablonci, kde je vyrábí především pro svoji potřebu do vlastních výrobků - kogeneračních jednotek, do autobusů a jako náhradní díly. Montovat bude i motory jiných značek.

Nové auto se bude zatím vyrábět v Jablonci nad Nisou. Pokud se podaří výrobu rozjet, přesune se do nového závodu v Třebíči, který Tedom staví pro montáž vlastních autobusů. V Jablonci zůstane vývoj, výroba prototypů a kabin.

Liaz patřil k největším výrobcům nákladních aut v oblasti bývalé RVHP. V osmdesátých letech vyráběl přes třináct tisíc aut ročně. Od devadesátých let šla firma rychle dolů. Přišla o některé trhy, navíc se nevyrovnala s konkurencí ze zahraničí.

Po ztrátě trhů, nevydařené privatizaci a několika pokusech o vzkříšení firma definitivně zkrachovala. Bývalou motorárnu převzala před třemi lety třebíčská firma Tedom, která v Jablonci zaměstnává kolem 200 lidí a postupně navyšuje výrobu motorů.