Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Liberecká univerzita testuje využití přírodních vláken v autech

  12:16aktualizováno  12:16
Technická univerzita v Liberci testuje využití přírodních vláken při výrobě plastů pro automobilový průmysl. Cílem projektu je nahradit minerální a syntetické materiály, které se používají jako plniva do plastů. Vlákna kokosu, lnu, juty, banánovníku, případně vlna koz či ovcí, mohou významně zlepšit vlastnosti materiálů a také podstatně snížit jejich cenu.

Rinspeed Bambo je koncept s karoserií vyrobenou z plastů z bambusu. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

"Úspora na ceně je dost výrazná, když si uvědomíme, že v současné době stojí jeden kilogram polypropylenu zhruba dvě eura a například vlna stojí asi čtvrtinu. Ještě důležitější možná ale je, že výroba dílů s přírodními materiály podstatně méně zatěžuje životní prostředí," vysvětluje vedoucí vědeckého týmu strojní fakulty Petr Lenfeld. Projekt, jehož cílem je nahradit minerální a syntetická plniva v plastových dílech přírodními materiály a zlepšit jejich vlastnosti, podporuje Česká technologická agentura.

Plastové materiály, takzvané kompozity, se získávají smícháním základní polymerní suroviny s přírodními plnivy. Přírodní vlákno se rozemele ve speciálním mlýnu a poté se smísí s plastem a aditivy a vyrobí se granule kompozitu.

Materiál se pak zpracuje ve vstřikovacím stroji, kde se vstřikuje do formy, aby získal konečný tvar. Lenfeldův tým namíchal desítky kombinací. "Vybrali jsme necelou desítku kompozitů, u kterých se prokázalo, že přírodní materiály zlepší užitné vlastnosti," řekl Lenfeld.

Použití některých přírodních vláken například výrazně zvyšuje tuhost plastových dílů, tuto schopnost mají zejména vlákna juty, konopí a lnu, ale i vlákna banánovníku nebo bambusu. Materiál si přitom zachovává i houževnatost, a hodí se proto pro použití třeba u výplní dveří, sloupků a dalších autodílů.

Naopak vlákna živočišného původu, především hedvábí tussah, ale také ovčí a kozí srst, působí podle Lenfelda příznivě zejména z hlediska tažnosti plastových dílů. "Nejlepší mechanické vlastnosti byly u vláken chitosanu, získávaných z vnějších schránek korýšů," řekl. Osvědčilo se podle něj v tomto směru i použití vláken kokosu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.