Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé chtějí tovární přívěsy

aktualizováno 
Obchod s použitými přívěsnými obytnými vozy se v posledním desetiletí v Česku obrátil naruby - zatímco před rokem 1990 byly z nejpodstatnější části k mání plody svépomocného snažení kutilů, mají motoristé poslední dobou zájem hlavně o profesionální výrobky.
zatímco před rokem 1990 byly z nejpodstatnější části k mání plody svépomocného snažení kutilů, mají motoristé poslední dobou zájem hlavně o profesionální výrobky. "Tovární karavany tvoří už pětadevadesát procent našeho obchodu s jetými obytnými přívěsy," říká Tomáš Klíma, který má na pražské Císařské louce jeden z největších bazarů zmíněného zboží v zemi.
A v jakých cenových kategoriích se starší obytné přívěsy nabízejí? - ptáme se Tomáše Klímy:

Od 30 tisíc korun stojí buď svépomocné domácí výrobky, nebo tovární vozy dovezené z ciziny, které však vzhledem k jejich konstrukci či stáří už nesmějí v tuzemsku do normálního provozu. Po řádném proclení a vyřízení všech formalit je kupují lidé, kteří s nimi nemíní cestovat. Postaví je někde k vodě či na hezkém místě, a získají tak lacinou chatku. Do 80 tisíc korun už lze koupit solidní starší a k provozu v Česku schválený přívěs třeba po německé rodině, která se k němu chovala velmi ohleduplně a teď si pořídila nový, lepší. Do 150 tisíc až 180 tisíc korun se platí za skutečný luxus se vším vybavením včetně teplé vody a toalety zhruba do ročníku výroby 1993. Nejdražší a nejkvalitnější jeté exempláře stojí maximálně do čtvrt milionu korun.

Dovážejí starší obytné přívěsy lidé individuálně, nebo je to častěji záležitost specializovaných firem?

Oba způsoby jsou běžné. Specializovaní obchodníci ale obvykle dovezou vůz levněji a s jistotou, že nebudou problémy při schvalování přívěsu k provozu na zdejších silnicích.

Kde motoristé, kteří bez zkušeností dovážejí z ciziny starší obytný přívěs, nejčastěji chybují?

Nejbolestivější jsou případy, kdy koupí vůz, který vzhledem k jeho stáří a přežité konstrukci už nelze přihlásit k provozu na zdejších silnicích. Takové kusy pak končí na zahradách či na březích vod místo chatek. Další potíže jsou s auty těžce havarovanými či po haváriích špatně opravenými. Často nefungují nájezdové brzdy, jindy proniká do karavanu vlhkost. Důležité je, aby vozu nechyběly doklady o způsobilosti přístrojů a plynových či vodních rozvodů. Obytný přívěs musí mít nájezdovou brzdu a hmotnost, která vyhovuje automobilu, jež ho má tahat. Důležitá fakta o tom lze vyčíst z dokladů vozidla i karavanu.

Kde jsou zdroje starších obytných přívěsů, které lidem v Česku plně vyhovují?

Obvykle v Německu a Holandsku, kde lze pořídit kvalitní a zachovalé vozy hlavně z německé produkce. Řada přívěsů by se nabízela třeba i ve Francii, ovšem tam už převažují - jak zkušenosti ukazují - méně solidní španělské a italské výrobky.
Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.