Lidé chtějí tovární přívěsy

Obchod s použitými přívěsnými obytnými vozy se v posledním desetiletí v Česku obrátil naruby - zatímco před rokem 1990 byly z nejpodstatnější části k mání plody svépomocného snažení kutilů, mají motoristé poslední dobou zájem hlavně o profesionální výrobky.
zatímco před rokem 1990 byly z nejpodstatnější části k mání plody svépomocného snažení kutilů, mají motoristé poslední dobou zájem hlavně o profesionální výrobky. "Tovární karavany tvoří už pětadevadesát procent našeho obchodu s jetými obytnými přívěsy," říká Tomáš Klíma, který má na pražské Císařské louce jeden z největších bazarů zmíněného zboží v zemi.
A v jakých cenových kategoriích se starší obytné přívěsy nabízejí? - ptáme se Tomáše Klímy:

Od 30 tisíc korun stojí buď svépomocné domácí výrobky, nebo tovární vozy dovezené z ciziny, které však vzhledem k jejich konstrukci či stáří už nesmějí v tuzemsku do normálního provozu. Po řádném proclení a vyřízení všech formalit je kupují lidé, kteří s nimi nemíní cestovat. Postaví je někde k vodě či na hezkém místě, a získají tak lacinou chatku. Do 80 tisíc korun už lze koupit solidní starší a k provozu v Česku schválený přívěs třeba po německé rodině, která se k němu chovala velmi ohleduplně a teď si pořídila nový, lepší. Do 150 tisíc až 180 tisíc korun se platí za skutečný luxus se vším vybavením včetně teplé vody a toalety zhruba do ročníku výroby 1993. Nejdražší a nejkvalitnější jeté exempláře stojí maximálně do čtvrt milionu korun.

Dovážejí starší obytné přívěsy lidé individuálně, nebo je to častěji záležitost specializovaných firem?

Oba způsoby jsou běžné. Specializovaní obchodníci ale obvykle dovezou vůz levněji a s jistotou, že nebudou problémy při schvalování přívěsu k provozu na zdejších silnicích.

Kde motoristé, kteří bez zkušeností dovážejí z ciziny starší obytný přívěs, nejčastěji chybují?

Nejbolestivější jsou případy, kdy koupí vůz, který vzhledem k jeho stáří a přežité konstrukci už nelze přihlásit k provozu na zdejších silnicích. Takové kusy pak končí na zahradách či na březích vod místo chatek. Další potíže jsou s auty těžce havarovanými či po haváriích špatně opravenými. Často nefungují nájezdové brzdy, jindy proniká do karavanu vlhkost. Důležité je, aby vozu nechyběly doklady o způsobilosti přístrojů a plynových či vodních rozvodů. Obytný přívěs musí mít nájezdovou brzdu a hmotnost, která vyhovuje automobilu, jež ho má tahat. Důležitá fakta o tom lze vyčíst z dokladů vozidla i karavanu.

Kde jsou zdroje starších obytných přívěsů, které lidem v Česku plně vyhovují?

Obvykle v Německu a Holandsku, kde lze pořídit kvalitní a zachovalé vozy hlavně z německé produkce. Řada přívěsů by se nabízela třeba i ve Francii, ovšem tam už převažují - jak zkušenosti ukazují - méně solidní španělské a italské výrobky.