Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé nechtějí vracet řidičáky, říká František Leština

  14:33aktualizováno  14:33
JIŽNÍ ČECHY DNES

České Budějovice - Za minulý rok odebral českobudějovický matriční úřad pouze jedenáct řidičských průkazů pro zdravotní nezpůsobilost jejich držitelů.
JIŽNÍ ČECHY DNES

České Budějovice - Za minulý rok odebral českobudějovický matriční úřad pouze jedenáct řidičských průkazů pro zdravotní nezpůsobilost jejich držitelů. Správní řízení kolem těchto záležitostí vede pracovník českobudějovického matričního úřadu František Leština, který je zároveň soudním znalcem v oboru doprava a má praxi ve výcviku řidičů a vyšetřování dopravních nehod.

* Populace stárne. Myslel jsem, že se u vás shromažďují tisíce odevzdaných řidičáků.

Problém není se starými lidmi. Těm jsme vloni odebrali na návrh lékařů pět průkazů. Tito lidé většinou přijdou po lékařském posudku a doklad vrátí, někdy i s pláčem. Složité to je s mladšími řidiči. Doktoři jim napíšou nezpůsobilost k řízení vozidel třeba po úraze. Pak začne kolotoč správního řízení. Řidiči mají třicet dní na to, aby nám svůj zdravotní stav doložili. Buď si najdou lékaře, který je uzná způsobilými, nebo například nepřebírají i rok obsílky. Nakonec se mohou ještě odvolávat. A po celou dobu mohou řídit auto.

* Ale provoz na silnicích ohrožují stovky sedmdesátiletých a osmdesátiletých řidičů.

Souvisí to s psychickými a fyzickými schopnostmi řidičů v návaznostmi na nemoci, které vylučují člověka z řízení. Většinou se mluví o starých lidech, ale týká se to všech.

* Dobře, ale posudek o způsobilosti vydávají lékaři. Jsou to přece odborníci na zdravotní stav.

Koho zákon považuje za posuzujícího lékaře? Jsou to obvodní nebo závodní lékaři. Většinou soukromí, kteří potřebují stálé pacienty kvůli bodovému systému, jindy pacienta léta znají a nechtějí ho poškodit. Když se jich zeptáme, podle čeho posuzují zdravotní způsobilost k řízení vozidel, většina z nich odpoví, že podle znalostí ze zdravotní karty a subjektivní prohlídky. Přitom dnes se nemusí ani obvodní lékař dovědět, že jeho pacient byl v nemocnici. Ta pacientovi dá zprávu do ruky s tím, aby ji předal obvoďákovi, ale to nemusí udělat.

* Chcete říci, že zákon, který řeší zdravotní způsobilost a platí čtyři roky, je špatný?

Minimálně jsou v něm díry. Až po čtyřech letech, loni v dubnu, k němu vyšla prováděcí vyhláška, kde jsou podrobnosti o zdravotních prohlídkách řidičů. Mám dojem, že málokterý z lékařů o této vyhlášce ví. Od dubna nám totiž ani jeden z nich neposlal podle této vyhlášky 277/2004 posudek, že je nějaký řidič zdravotně nezpůsobilý.

* To znamená, že mezi námi jezdí řidiči s těžkými zdravotními problémy?

Po úrazech páteře, těžko chodící, mají nemocné oči, nemoci srdce, psychické problémy. Okresní úřad řešil před několika lety případ, kdy muž částečně ochrnutý na nohy a chodící o francouzských holích odmítal odevzdat řidičák. Odvolával se. Přitom jsme věděli, že měl jen za rok tři nehody. Když odcházel z naší kanceláře, sedl na parkovišti do trabanta a naboural jiné auto. Nedokázal pochopit, že nemůže bezpečně obsluhovat pedály.

* Jak by tedy podle vás měly vypadat zdravotní prohlídky?

Posudek by mělo vydávat nezávislé státní zdravotní středisko, které by testovalo řidiče se zaměřením na jeho nemoci a komplikace zdravotního stavu. Test by měl být přísnější než při získávání řidičského průkazu u mladých lidí. Řidiči, ale i lékaři by měli mít soudnost. Vím, že řidičák se odevzdává s těžkým srdcem, ale jsou lidé, kteří sami uznají, že už jim to za volantem nejde. Znám i několik lékařů, kteří berou prohlídky zodpovědně.

František Leština

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.