Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé šetří, zájem o starší auta roste

  16:03aktualizováno  16:03
- Západní Evropa to dobře zná: s hospodářskou recesí vždy přichází pokles zájmu o nová auta a naopak ojetiny začínají zajímat i ty, kteří by na ně v lepších časech nepomysleli. Tuzemský trh tím nyní žije a čeká, že v brzku se trend nezmění.

Svaz dovozců automobilů konstatuje, že vloni oficiální výrobci a dovozci zaznamenali všeobecný pokles poptávky po nových motorových vozidlech. Nových osobních aut se prodalo přes sto čtyřicet tisíc, tedy o téměř osmnáct procent méně než v roce 1997. Domácí Škoda ohlásila pokles nadprůměrný, devatenáctiprocentní. Letošní rok začal hůř než se dalo čekat, když mladoboleslavská automobilka oznámila, že v lednu v zemi klesl odbyt jejích výrobků na pouhou polovinu výsledku z ledna 1998. Zato větší autobazary, které nabízejí mladší vozidla, si ani v zimě nestěžují. "Prodáváme víc a víc. Poslední dobou už dvě stě padesát aut týdně," tvrdí Tomáš Pánek, šéf nákupu pražského autobazaru, který patří k největším v republice.
Jestliže trh ojetin vychází z přetlaku v tuzemské nabídce motorových vozidel relativně dobře, je to dáno nejen tím, že lidé víc šetří, ale také okolností, že dnes dokáže potenciální kupce velmi dobře uspokojit. Vždyť při toulkách přeplněnými ohradami se motorista až diví, co všechno a jak levně ve srovnání se situací ještě před dvěma třemi roky tu je k mání. Prodejci nových automobilů totiž v nelítostné bitvě o zákazníka srazili ceny nových vozů na nejnižší možnou mez, což samozřejmě muselo poznamenat ceny ojetin. "Ceny pěkných starších vozidel tak v zemi klesly na úroveň prakticky srovnatelnou se západní Evropou," řekl Peter Kolník, ředitel společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a zastupuje společnost Eurotax. "Zejména dražší a luxusní auta jsou dnes v Česku dokonce levnější, a nebýt celních bariér a dalších překážek, patrně by mnohá jetá auta třeba i Němci rádi dováželi zpět domů."
V Česku sice neexistuje oficiální přehled o situaci na trhu ojetin, nicméně znalci odhadují, že v zemi na své kupce čeká od čtyř set tisíc do půl milionu starších vozidel. "Nejlépe kupce nacházejí auta do sta tisíc korun a potom reprezentanti luxusní třídy, hlavně BMW a Mercedes, v cenách nad šest set tisíc korun," doplňuje Peter Kolník.
Petr Svoboda, který jako značkový prodejce obchoduje v Plzni s novými i jetými osobními vozy, připomíná, že naopak klesá zájem o "sběr". Ten se ze západní Evropy do země dostal začátkem devadesátých let, v čase největšího hladu po zahraničních vozech. "Ta auta dnes zaslouženě končí rozebraná na náhradní díly a obchoduje se s kvalitnějším sortimentem, ať už dovezeným z ciziny, nebo koupeným v tuzemsku," upřesňuje Petr Svoboda.
O mnohých majitelích bazarů se přestává hovořit jako o podvodnících, obchod s jetými auty pomalu ale jistě dostává evropský punc. "S ojetinami čím dál tím víc pracují značkoví prodejci," tvrdí Petr Svoboda. "Také bazary, které chtějí mít pestrý, kvalitní a přitom levný sortiment, postupně ustupují od tradičního komisního prodeje. Budou ojetiny na své riziko vykupovat a hotově platit a pak dál prodávat."
Odborníci se obecně shodují, že obchod s jetými auty bude dál získávat na významu. "Užitná hodnota automobilů se všeobecně zvyšuje, jejich životnost se prodlužuje. Podle prognózy expertů firmy Eurotax posílí v budoucnu zejména obchod se zánovními, zhruba jednoročními auty, a s vozy starými, na konci životnosti," míní Peter Kolník. "Doba, po kterou vozidlo drží první majitel, se bude zkracovat a vůz vymění více vlastníků."

Snižování cen osobních vozidel v %

rok

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

průměr %

27,2

35,7

44,4

52,7

59,9

65,3

69,8

74

78,2

82,1

malé vozy

26,9

33,7

41,4

50,2

56,8

62,5

67,1

72,9

77

80,4

nižší střední třída

26,1

34,4

43

50,8

58,1

64

68,4

72,6

76,3

80,3

střední třída

28,5

36,4

45,3

53,6

60,8

65,8

70,3

74,7

79

83,2

vyšší střední třída

28,2

38,9

48,1

56,1

63,5

68,8

73

76,6

81,1

85,1

velké vozy

35,6

42,7

52,3

61,4

68

73,6

78,7

82,8

86,4

90,4

terénní vozy

27,9

38,2

46,6

53,2

60,3

65,3

70,2

73,5

76,9

79,7

velkoprostorové vozy

27,8

34,5

43,4

51,4

57,4

61,6

65,2

69,6

72,4

78,4

sportovní vozy

31

37,9

47,3

54,6

60,8

67

71,1

74,6

80

83,2

kabriolety

24,9

32

40,4

49,2

55,7

61,3

65,1

68,7

72,4

75,5

Pramen: EUROTAXY TÜV AUTO REPORT 98

Kdo má zájem o vůz za pár tisíc, stráví moře času jeho opravami.

Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.