Lidé si neuvědomují, jak nebezpečná je jízda autem strana

Každý třetí obyvatel starého kontinentu potřebuje alespoň jednou v životě lékařské ošetření po dopravní nehodě. Toto smutné zjištění plyne z evropských statistik a potvrzuje, že svezení autem je mnohem rizikovější než letecká nebo železniční doprava. Kudy vedou podle názoru odborníků cesty k větší bezpečnosti na tuzemských silnicích?

"Obrovská spousta nehod v Česku souvisí s tím, jak málo si řidiči uvědomují rizika, která skrývá cesta autem," míní Jaroslav Heinrich z brněnského Centra dopravního výzkumu. "Ne každý například ví, že když zahyne při záplavách několik desítek lidí, je to méně, než je mrtvých z nehod na zdejších cestách za pouhý měsíc." Podle názoru Jaroslava Heinricha by měl za dobrý příklad tuzemským motoristům sloužit vývoj v Maďarsku, kde poslední dobou rapidně ubylo nehod. "Maďaři si začínají uvědomovat to, co Západoevropané vědí už dávno: agresivita, vysoká rychlost a válka mezi řidiči a policisty na silnice nepatří. Přestože to ani maďarští šoféři - stejně jako jejich čeští kolegové - ještě před časem nechápali, díky mediální kampani se jejich přístup k dopravě mění," tvrdí Jaroslav Heinrich. A ředitel dopravní policie Zdeněk Bambas upřesňuje hlavní neduhy, které brání větší bezpečnosti na zdejších silnicích: "Řidiči jsou agresivní a neukáznění. Pramení to z jejich přílišné odvahy a malého strachu z postihu." Odborníci se shodují, že existuje určitá skupina řidičů, která se nebojí ničeho. "Ani morální odpovědnosti, protože mají dost peněz, vlivné známé, vyšší poslání nebo neoprávněnou nedotknutelnost," soudí psycholožka Vlasta Rehnová, která působí v pražské pobočce Centra dopravního výzkumu. "V Česku se jezdí víc než v minulosti. Není divu, že přibývá nehod," podotýká zástupce šéfa jihočeské policie Milan Vrábek. "Máme špatné silnice a málo předvídavé řidiče. Za neukázněného považuji například šoféra avie, který na dálnici začne předjíždět ještě pomalejší vozidlo ve chvíli, když se blíží jiná auta povolenou stotřicítkou," říká zaměstnanec ostravské spediční firmy Roman Piňos, absolvent dopravní fakulty. "Mezi řidiči panují obrovské rozdíly ve zkušenostech za volantem. Zatímco řada lidí ročně najede čtyřicet tisíc kilometrů i víc, stále existuje početnější skupina těch, kteří jezdí převážně po jedné trase každý den nebo týden pořád dokola. Když se pak vydají na dovolenou nebo na dušičky, mohou být nebezpeční," domnívá se Jaroslav Heinrich. Dopravní nehodu považují mnozí za nešťastnou náhodu. "Viníci - místo toho, aby si uvědomili své špatné chování - unikají od odpovědnosti. A zbytek společnosti by jim měl dávat víc najevo, že vědomě ohrozili nejen sebe samého, ale i ostatní," pokračuje Vlasta Rehnová. Ta soudí, že lidé by si měli už se získáním řidičského průkazu uvědomit svůj závazek k dodržování určitých pravidel. "Když je nedodrží, jednostranně tím zmíněný závazek vypověděli a řídit by neměli. Možnost řídit auto by neměla automaticky patřit k základním lidským právům," je přesvědčena psycholožka Vlasta Rehnová. Které z řady neduhů obvyklých na tuzemských silnicích by tedy v budoucnu podle oslovených odborníků měly vyřešit zákony? "Stále chybí bodový systém hodnocení řidičů," odpovídá dopravní policista Zdeněk Bambas. Zákon o bodování řidičů se mezi legislativní novinky, které se chystají od příštího ledna, nedostal. "Zapomnělo se i na začínající řidiče, kteří by oprávnění k jízdě měli nejprve dostat na dobu určitou. Plnohodnotný řidičák by dostávali až poté, co by prokázali, že auto zvládají," navazuje Jaroslav Heinrich. Obecně se poukazuje na to, že na silnicích v Česku panují mezi řidiči a policisty nedobré vztahy. Jaké má v této oblasti zkušenosti cizina? "U nás v Kalifornii jsou policisté přísní. Když někdo spáchá přestupek, musí dát ruce na kapotu, policista je zkrátka pánem," říká Američanka Kathy Cliffová, která byla v tuzemsku nedávno na návštěvě. "Když ovšem na druhé straně nejsou obavy na místě, umí policisté ukázat dobrou tvář. Jednou jsem na svatbě musela usednout za volant s alkoholem v krvi, abych s vozem popojela o pár set metrů. Naneštěstí mne zastavila hlídka, ale sotva pochopila, oč se jedná, naopak mne dlouho uklidňovala, že se vlastně nic nestalo." Podobný vztah mezi policií a řidiči - jak potvrzují odborníci - se už podařilo nastolit ve zmiňovaném Maďarsku. "Policie tam vyměnila roli toho, kdo škodí a brzdí, za úlohu pomocníka a ochránce," upřesňuje Jaroslav Heinrich.
Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...