Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé stojí o automobilové iluze

aktualizováno 
Automobily se rodí ve velkém očekávání. Na nové modely se těší kdekdo, a motoristická média proto najímají grafiky,kteří více či méně úspěšně spekulují nad budoucí podobou konkrétních aut. Posledním velkým případem byla tajemstvím dosud zahalená velká škodovka, jejíž "fotografii" nedávno přinesl německý magazín Auto Bild. Mnozí čtenáři žasli a redakce až pár dnů po otištění senzační informace přiznala, že jde o fotomontáž.

"Čtenáři nemají ve většině případů šanci poznat, zda jde o fotografii, nebo její retuši," říká Jan Prokop, jehož firma se věnuje průmyslovému designu. Konstatuje, že montáž neboli retuši fotky zvládne šikovný grafik za několik hodin. "Nejtěžší je ale vymyslet, co se retuší na autě změní. Například udělat z vozu kabriolet, to vůbec není jednoduché. Naopak je to docela složitá práce," tvrdí Jan Prokop. Softw are potřebný k takovému snažení je přitom volně k dispozici na internetu. "Motorismus je maximálně zajímavý a atraktivní pro spoustu lidí, kteří milují, když mohou žít ve spekulacích. Na tom pak vydělávají bulvární noviny. Ačkoliv mnohdy nemají žádnou seriózní informaci, dovedou jejich redaktoři z tématu udělat seriál," míní bývalý motoristický novinář, který si přeje zůstat v anonymitě, aby se nedostal do sporů právě s kolegy z bulvárních novin. "Také motoristická média potřebují retuše očekávaných novinek. Čekají na ně fandové motorismu, kteří si pak kdesi v hospodě s radostí povídají o tom, že zahlédli nový model," doplňuje ze zkušenosti bývalý žurnalista. V e zmíněných retuších nevidí nic špatného ani designér Jan Prokop. "Nikdo to nemůže zakázat. Neumím si představit ani spor s automobilkou, která by se proti takovým spekulacím bránila," říká. V podstatě s ním souhlasí i mluvčí automobilky Škoda Auto Evžen Krauskopf, který míní, že retuše jsou pro výrobce i určitou reklamou. "Někdy je dokonce zajímavé vidět, co od nás lidé očekávají," sděluje Evžen Krauskopf. Ten si myslí, že zákazníka retuše neodradí ani v situaci, kdy uvěří fotomontáži a počká na nový model, který pak ve skutečnosti vypadá jinak. "My vždy upozorníme na to, že zveřejněný obrázek není pravdivý," komentuje Evžen Krauskopf. Honička novinářů po fotografiích a retuších aut se v tuzemsku datuje od roku 1994, kdy se s velkým zájmem čekalo na nástupce Škody Favorit. "Počítačové programy, jež umožňují kvalitně retušovat fotky,jsou k dostání zhruba od začátku devadesátých let," říká designér Jan Prokop. Ale nakolik je etické, když média čtenářům servírují fotomontáže, které vydávají za skutečné fotografie? "Taková retuše samozřejmě k technice patří, přetváří se všechno od lokomotiv až po automobily," odpovídá Dušan Veselý, šéfredaktor obrazového zpravodajství České tiskové kanceláře. "Pokud ale někdo takovou retuši zveřejní a nenapíše k ní, že to není pravá fotografie, tak to je neetické. Lidi takový obrázek dezinformuje a manipuluje s nimi, což považuji za nejhorší možné zneužití techniky. Velkým problémem je na tomto poli internet. Tam se dnes objevují například cimrmanovské stránky s rádoby vtipnými texty, které jejich tvůrci vydávají za autentické, přestože nejsou. A podobně to je i s auty."

Autor:


Témata: Škoda, Škoda Auto


Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.